Gå til innhold

Hva skjer med deg når du blir hypoman? Evt manisk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan oppleves det? 

Anonymkode: e3889...199

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Blir euforisk ut av en annen verden, snakker på inn- og utpust, hopper i tema, danser i flere timer, sover lite, kjøper meg hund (skjedd fem ganger), når søvnmangelen har vart en stund kan jeg bli irritabel, plutselig få et gråteanfall, blir paranoid, bruker mer penger, har lettere for å ruse meg. 

Det er både himmel og helvete. 

Endret av Glitter
𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet

Jeg blir også euforisk og snakker på inn- og utpust og sover lite. Ellers så får jeg mer energi, mange ideer og planer om ting, også blir jeg mer impulsiv, rastløs og ukritisk.

AnonymBruker
Skrevet

Er det sånn at dere er klare over at det dere gjør kan være skadelig for dere og dere kjemper i mot det på et plan, eller helt ukritisk? 

Har dere kronisk søvnmangel over flere år, eller bare akkurat når det skjer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Er det sånn at dere er klare over at det dere gjør kan være skadelig for dere og dere kjemper i mot det på et plan, eller helt ukritisk? 

Jeg tror oppriktig at det jeg gjør er riktig. 

Nei jeg sover godt når jeg ikke er hypoman. Rundt ti timer. 

Skrevet

Jeg blir mer aktiv, kan fokusere veldig mye på et eller flere prosjekter, får nye ideer, blir veldig selvsikker på hva jeg vil og hva som er viktig. Det er utrolig lett å ta beslutninger, det bare flyter, og tvil og hemninger er ryddet ut av veien. Så det er veldig lett å shoppe, for jeg har en klar idé om hvem jeg er og hva jeg vil ha (dette kan være veldig midlertidig under hypomanien).

Jeg får veldig økt seksualdrift. I tillegg blir jeg spenningssøkende, jeg har så lyst til å oppleve og prøve nye ting. Så jeg ligger gjerne med fremmede, og jeg vil bli med hjem til dem, for jeg synes det er spennende å få et innblikk i hvem de er og hvordan de lever.

Jeg synes jeg blir penere, jeg kan også få kommentarer om at jeg «gløder» eller at øynene mine glitrer, jeg føler meg mer attraktiv, og jeg kan tenke at folk flørter med meg eller at det er en seksuell energi mellom oss (også i tilfeller der dette er urealistisk og/eller upassende).

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke helt ukritisk, i den forstand at jeg intellektuelt er klar over motforestillingene mot det jeg gjør. Men det bryr jeg meg ikke om, for jeg føler veldig sterkt at det jeg gjør er i tråd med «den jeg er» og det jeg «egentlig vil». Så jeg kjemper ikke i mot på noe vis. I ettertid kan jeg derimot føle på anger og skam og bli forvirret over hvem jeg er.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis en hypomani varer lenge, så sover jeg langt mer enn f.eks 3 timer per natt. Men søvnbehovet er redusert sammenlignet med hvordan det er til vanlig. Jeg kan f.eks jobbe til midnatt og stå opp kl 6 for å trene. Søvnen kan også variere gjennom episoden, sånn at jeg har en natt med 0 søvn, eller et par netter med veldig lite søvn, og så litt mer normal søvn i et par netter. Etter å ha vært på flere «dates» på rad og sovet svært lite merket jeg at jeg fikk paranoide tanker om at de jeg traff var med i en konspirasjon sammen med DPS-en min. Og det gjenkjente jeg som unormalt og da avlyste jeg neste «date» for å sove. 

Jeg har slitt med søvnproblemer så lenge jeg kan huske, men jeg har alltid hatt evne til å ta igjen søvn innimellom, så jeg vil ikke si at jeg har kronisk søvnmangel. 

stjernestøv
Skrevet

Jeg hadde mye energi og syns alt rundt meg gikk tregt for jeg tenkte og snakket så fort, følte meg i ett med alt og det var euforisk. Jeg var veldig sex fiksert og flørtet mye, kunne danse hele dagen og snakke i telefonen hele natten. Meg og ungene hadde det gøy og lo mye av alt, mannen syns jeg ble for mye og var ikke meg selv og syns ikke det var gøy. Jeg likte å drikke alkohol og få enda mer ut av det, gikk ut på byen selv om det var midt i uka og flørtet med masse menn. Jeg malte stort sett alle vegger i huset med full musikk, jeg bakte og gjorde masse husarbeid og syns det var helt topp. 

Det er mange år siden og det er ikke meg i det hele tatt men jeg likte det da før nedturen kom, skulle gjerne ha opplevd det igjen for har ingen energi nå. Kan ikke en gang fatte at jeg en gang var sånn i perioder, hvor ble energien av? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...