AnonymBruker Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar Er det farlig for kroppen å være i langvarig traume respons og trigging og belastning? kan man kollapse fysisk, eller klikke eller bli psykotisk av det? Anonymkode: 5cada...3cd 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar Har ikke du fått mange svar på det her tidligere? Synd at du liksom aldri kommer deg videre. Anonymkode: 6de93...ae1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Har ikke du fått mange svar på det her tidligere? Synd at du liksom aldri kommer deg videre. Anonymkode: 6de93...ae1 Jeg er også interessert i svar på dette. Finnes det andre svar på dette? Anonymkode: cda06...df1 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg er også interessert i svar på dette. Finnes det andre svar på dette? Anonymkode: cda06...df1 Bare å søke på forumet, vedkommende har spurt om dette mange ganger før. Anonymkode: 9c835...4be 0 Siter
Sokk Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Er det farlig for kroppen å være i langvarig traume respons og trigging og belastning? kan man kollapse fysisk, eller klikke eller bli psykotisk av det? Anonymkode: 5cada...3cd Ja, langvarige traumer er skadelig for kroppen og en risikofaktor for psykose. Ja, man kan kollapse fysisk av det. Å fokusere mye på mulige skadevirkninger av å være trigget / stå i belastning er imidlertid ganske dumt, for det øker belastningen. Så ikke gå rundt å bekymre deg for dette, men se på hva du kan gjøre for å forbedre situasjonen din. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar Sokk skrev (11 minutter siden): Ja, langvarige traumer er skadelig for kroppen og en risikofaktor for psykose. Ja, man kan kollapse fysisk av det. Å fokusere mye på mulige skadevirkninger av å være trigget / stå i belastning er imidlertid ganske dumt, for det øker belastningen. Så ikke gå rundt å bekymre deg for dette, men se på hva du kan gjøre for å forbedre situasjonen din. Uffda. Hva kan man gjøre da for å forhindre at det skjer noe slikt? Anonymkode: 5cada...3cd 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar Sokk skrev (13 minutter siden): Ja, langvarige traumer er skadelig for kroppen og en risikofaktor for psykose. Ja, man kan kollapse fysisk av det. Å fokusere mye på mulige skadevirkninger av å være trigget / stå i belastning er imidlertid ganske dumt, for det øker belastningen. Så ikke gå rundt å bekymre deg for dette, men se på hva du kan gjøre for å forbedre situasjonen din. En psykolog jeg snakket med en gang sa at man faktisk ikke kan bli gal av angst, men det bare føles slik. Anonymkode: 5cada...3cd 0 Siter
Sokk Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Uffda. Hva kan man gjøre da for å forhindre at det skjer noe slikt? Anonymkode: 5cada...3cd Jeg vet ikke nøyaktig hva man burde gjøre, men jeg ville tenkt at det viktigste er å komme seg ut av den traumatiske situasjonen og deretter å søke behandling. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): En psykolog jeg snakket med en gang sa at man faktisk ikke kan bli gal av angst, men det bare føles slik. Anonymkode: 5cada...3cd Jeg skrev ikke at man blir psykotisk av å ha angst, men at traumer er en risikofaktor for psykose. 0 Siter
frosken Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det farlig for kroppen å være i langvarig traume respons og trigging og belastning? kan man kollapse fysisk, eller klikke eller bli psykotisk av det? Anonymkode: 5cada...3cd Som en annen på dette forumet pleier å skrive, så må KAN-spørsmål som regel besvares med ja. Men det betyr ikke at du trenger å ta skade. Jeg ser at andre sier du har skrevet mye om dette før her inne, men siden jeg ikke har sett hva du har skrevet, så får jeg lyst til å si at svaret på ditt spørsmål også avhenger av hvorvidt du lever i en pågående traume-situasjon (f.eks. aktiv vold) eller om du snakker om livssituasjoner som er sterkt belastende. Vi blir jo alle preget av ulike livshendelser vi utsettes for; noen opplever mange flere belastende hendelser enn andre og noen er mer sårbare enn andre. Enkelte belastende livshendelser kan vi ikke beskytte oss mot fullt ut hvis vi vil leve i samsvar med de verdiene vi har. Alvorlig syke barn, tap av ektefelle, pleie av dødende foreldre osv. er jo svært belastende livshendelser - men som mennesker over hele verden ser ut til å overleve - enda så smertefullt det er. Noen ganger tror jeg det er klokere å fokusere på hvilken styrke vi som mennesker er utstyrt med til å tåle de livene vi lever, enn å være opptatt av skadevirkninger - vel og merke dersom vi utsettes for belastninger vi tross alt mener er bedre å stå i enn å unngå. Enkelte livssituasjoner bør man jo ikke holde ut, men komme seg vekk fra umiddelbart. 4 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. januar Skrevet 16. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): En psykolog jeg snakket med en gang sa at man faktisk ikke kan bli gal av angst, men det bare føles slik. Anonymkode: 5cada...3cd Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Jeg ville heller sagt: Hat man en angst av nevrotisk type kan man ikke bli gal. Angst er ett vanlig symptom i psykoselidelser også, og angsten kan da gli over i psykose. Men neppe for PTSD. Anonymkode: e781c...c85 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det er vel en sannhet med modifikasjoner. Jeg ville heller sagt: Hat man en angst av nevrotisk type kan man ikke bli gal. Angst er ett vanlig symptom i psykoselidelser også, og angsten kan da gli over i psykose. Men neppe for PTSD. Anonymkode: e781c...c85 Hva slags annen angst enn nevrotisk finnes det?😜 Anonymkode: 5cada...3cd 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar frosken skrev (16 timer siden): Som en annen på dette forumet pleier å skrive, så må KAN-spørsmål som regel besvares med ja. Men det betyr ikke at du trenger å ta skade. Jeg ser at andre sier du har skrevet mye om dette før her inne, men siden jeg ikke har sett hva du har skrevet, så får jeg lyst til å si at svaret på ditt spørsmål også avhenger av hvorvidt du lever i en pågående traume-situasjon (f.eks. aktiv vold) eller om du snakker om livssituasjoner som er sterkt belastende. Vi blir jo alle preget av ulike livshendelser vi utsettes for; noen opplever mange flere belastende hendelser enn andre og noen er mer sårbare enn andre. Enkelte belastende livshendelser kan vi ikke beskytte oss mot fullt ut hvis vi vil leve i samsvar med de verdiene vi har. Alvorlig syke barn, tap av ektefelle, pleie av dødende foreldre osv. er jo svært belastende livshendelser - men som mennesker over hele verden ser ut til å overleve - enda så smertefullt det er. Noen ganger tror jeg det er klokere å fokusere på hvilken styrke vi som mennesker er utstyrt med til å tåle de livene vi lever, enn å være opptatt av skadevirkninger - vel og merke dersom vi utsettes for belastninger vi tross alt mener er bedre å stå i enn å unngå. Enkelte livssituasjoner bør man jo ikke holde ut, men komme seg vekk fra umiddelbart. Tusen takk for svar. veldig glad for et fint for svar. Ja du har rett det er belastende situasjon det er snakk om. Og ikke noe jeg komme meg unna. Og uansett hvor mye man kan «trekke seg unna» er det følelsene knytta til det som er vanskelig og traumatiske. Hvis du skjønner? Jeg opplever bare at det er for mye og for overveldende og jeg er veldig syk og klarer ikke takle og håndtere. Så må på et vis bare holde ut. Og det er da jeg blir redd det blir farlig til slutt. Anonymkode: 5cada...3cd 0 Siter
frosken Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (4 timer siden): Tusen takk for svar. veldig glad for et fint for svar. Ja du har rett det er belastende situasjon det er snakk om. Og ikke noe jeg komme meg unna. Og uansett hvor mye man kan «trekke seg unna» er det følelsene knytta til det som er vanskelig og traumatiske. Hvis du skjønner? Jeg opplever bare at det er for mye og for overveldende og jeg er veldig syk og klarer ikke takle og håndtere. Så må på et vis bare holde ut. Og det er da jeg blir redd det blir farlig til slutt. Anonymkode: 5cada...3cd Jeg tror det beste man kan gjøre i en slik livssituasjon, er å finne ut om det er noe man kan gjøre for seg selv som virker restituerende. For noen kan det være å strikke eller pusle puslespill, for andre vil en tur i skogen eller en treningsøkt hjelpe, og noen har glede av å snakke med andre mennesker om sin livssituasjon. Noen slike restituerende øyeblikk i løpet av en uke, kan utgjøre en stor forskjell. Hvis den belastende livssituasjon innebærer å være pårørende, så vil jeg anbefale å se nærmere på tilbudene til pårørende her: PIO - Pårørendesenteret i Oslo 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva slags annen angst enn nevrotisk finnes det?😜 Anonymkode: 5cada...3cd 5 Psykotisk angst er ikke en egen diagnose, men en beskrivelse av intense angstsymptomer som oppstår sammen med, eller som del av, en psykose, der virkelighetsforståelsen er svekket (vrangforestillinger, hallusinasjoner). Angst og panikk er svært vanlig, spesielt i starten, og kan være knyttet til opplevelser som forfølgelse, paranoia, eller følelsen av at egne tanker påvirkes. Det er viktig å skille mellom dette og ren angstlidelse, da angsten her er et symptom på en dypere realitetsforstyrrelse, og begge tilstander krever behandling. Vanlige Anonymkode: e781c...c85 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. januar Skrevet 17. januar AnonymBruker skrev (32 minutter siden): 5 Psykotisk angst er ikke en egen diagnose, men en beskrivelse av intense angstsymptomer som oppstår sammen med, eller som del av, en psykose, der virkelighetsforståelsen er svekket (vrangforestillinger, hallusinasjoner). Angst og panikk er svært vanlig, spesielt i starten, og kan være knyttet til opplevelser som forfølgelse, paranoia, eller følelsen av at egne tanker påvirkes. Det er viktig å skille mellom dette og ren angstlidelse, da angsten her er et symptom på en dypere realitetsforstyrrelse, og begge tilstander krever behandling. Vanlige Anonymkode: e781c...c85 Ok. Men da er det en annen type. At det er psykose som er det primære da. Ikke at man får angst symptomer av traume eller påkjenninger Anonymkode: 5cada...3cd 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.