Gå til innhold

Noen som har prøvd vagusnerve stimulator

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har prøvd vagusnerve stimulator? Får mye reklame fra neurosym, lurer på om dette er humbug eller om det virker. 

Da særlig mot angst.

Anonymkode: 02d9a...219

Videoannonse
Annonse
UtakknemligDiva
Skrevet

Jeg vet ikke hvor «bra» det er med alle disse smarthjelpemidlene. Vi er passive mens dette jobber for oss. Jeg tror ikke det virker helt riktig. 

Du stimulerer også vagusnerven ved å dusje i iskaldt vann. Du kan gå inn i vanlig varm dusj, så skrur du fullt over og tvinger deg til å stå der. 

AnonymBruker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (11 timer siden):

Jeg vet ikke hvor «bra» det er med alle disse smarthjelpemidlene. Vi er passive mens dette jobber for oss. Jeg tror ikke det virker helt riktig. 

Du stimulerer også vagusnerven ved å dusje i iskaldt vann. Du kan gå inn i vanlig varm dusj, så skrur du fullt over og tvinger deg til å stå der. 

Alt kan ikke bedres i kroppen ved å bare tenke annerledes. Så ja jeg tror kroppen kan ha bruk for direkte hjelp i mange tilfeller. Uten at jeg har noe mer inngående kunnskap eller erfaring med akkurat vagusstimulaytor

Anonymkode: f364d...c12

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Alt kan ikke bedres i kroppen ved å bare tenke annerledes. Så ja jeg tror kroppen kan ha bruk for direkte hjelp i mange tilfeller. Uten at jeg har noe mer inngående kunnskap eller erfaring med akkurat vagusstimulaytor

Hva mener du med å tenke annerledes her? At jeg gjør det? Jeg skjønte ikke.

Drømmeautomat
Skrevet

Svar fra GPT:

Kort svar: Det finnes noe forsknings-grunnlag for vagusnervestimulering generelt, men for den spesifikke “Nurosym / Neurosym”-enheten er den vitenskapelige dokumentasjonen foreløpig begrenset og ikke etablert som solid, bredt akseptert evidens. (Frontiers)

🧠 1. Hva “vagusnervestimulering” (VNS) er

Vagusnervestimulering innebærer å gi elektriske impulser til vagusnerven for å påvirke nervesignaler og kroppens autonome kontrollsystem (bl.a. stress, hjerte- og fordøyelsesfunksjon). Tradisjonelt blir dette gjort med implanterte medisinske enheter som har klart dokumenterte, kliniske effekter ved visse sykdommer som epilepsi, depresjon og noen typer hodepine. (Wikipedia)

Det finnes også ikke-invasive varianter (nVNS/taVNS) som stimulerer vagusnerven gjennom huden eller via øret. Disse er under aktiv forskning, men forskningen er fortsatt i tidlige faser og resultater varierer. (Frontiers)

🧪 2. Hva som er publisert om Nurosym / Neurosym

På produsentenes egne nettsider nevnes at det finnes «50+ studier» og forbedringer i symptomer (stress, fatigue, inflammatoriske markører osv.), og at enheter brukes i kliniske sammenhenger i samarbeid med institusjoner. (Nurosym)

Men følgende er viktig å merke seg:

• De fleste referanser på produsentsidene er ikke lett tilgjengelige som peer-review-publiserte kliniske studier i anerkjente medisinske tidsskrifter. (Cambridge University Press & Assessment)

• Det er stor forskjell på å vise “aktivitet på vagusnerven” eller selvrapporterte symptomer, og å dokumentere reell klinisk effekt i randomiserte, kontrollerte studier. (Wikipedia)

• En uavhengig vurdering fra BJPsych Advances (2025) påpeker at det per i dag ikke finnes publiserte vitenskapelige artikler som beviser effektiviteten til akkurat denne typen enhet. (Cambridge University Press & Assessment)

Kort sagt: produsentene trekker på generell forskning på vagusnervestimulering og egne resultater, men det mangler robuste, uavhengige publiserte studier som bekrefter at Nurosym/Neurosym gir en klinisk dokumentert terapeutisk effekt.

📊 3. Hva forskningen generelt sier om ikke-invasiv VNS

Forskning på ikke-invasiv vagusnervestimulering (f.eks. via øret eller huden) viser at dette kan ha biologiske effekter og mulig nytte i noen situasjoner, men:

• studiene er ofte små, med varierende metodikk;

• det er ingen konsensus ennå i det medisinske miljøet om effekt for de fleste helse- og symptomområder;

• og det mangler robuste, store kliniske studier som bekrefter brede terapeutiske effekter. (Frontiers)

Det betyr ikke at ideen er «feil» – vagusnervens rolle er et aktivt forskningsområde – men at effekten av slike bærbare enheter foreløpig ikke er sterkt evidensbasert i medisinsk forstand.

🧾 Konklusjon — Er Nurosym/Neurosym evidensbasert?

✔️ Det finnes generell vitenskapelig interesse og forskning på VNS/taVNS. (Frontiers)
Det finnes foreløpig ikke robust, uavhengig dokumentasjon som entydig støtter påstander om at Nurosym/Neurosym gir påviste helsemessige fordeler for en spesifikk diagnose eller helsetilstand. (Cambridge University Press & Assessment)
⚠️ Producentens egne data er interessante, men ikke tilstrekkelig til å konkludere at behandlingen er klinisk bevist effektiv i vesentlig omfang.

🤔 Tips dersom du vurderer å bruke den

📌 Snakk med en lege eller spesialist om hva du håper å oppnå og om det finnes bedre dokumenterte alternativer.
📌 Ikke bruk slike enheter i stedet for anbefalt medisinsk behandling for alvorlige tilstander som depresjon, epilepsi, kronisk influenasjon eller langvarige symptomer uten god dokumentasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.1.2026 den 17.17):

Noen som har prøvd vagusnerve stimulator? Får mye reklame fra neurosym, lurer på om dette er humbug eller om det virker. 

Da særlig mot angst.

Anonymkode: 02d9a...219

Så nært humbug det er mulig å komme.

AnonymBruker
Skrevet
UtakknemligDiva skrev (16 timer siden):

Hva mener du med å tenke annerledes her? At jeg gjør det? Jeg skjønte ikke.

At noen ganger er det kroppen fysisk som er i ubalanse og trenger hjelp. Så da kan slike hjelpemidler hjelpe. Fordi jeg tror ikke alle plager kan bli bedre bare med å tenke og kognitiv terapi og sånne ting.

Eva Sofie
Skrevet
nachnoo skrev (18 timer siden):

Så nært humbug det er mulig å komme.

Noen har funnet ut at nå i tiden, med mye fokus på kropp og psyke, er det mulig å tjene penger på å påvirke kroppen. Vi forstår det egentlig ikke, men som likevel kan høres rimelig snusfornuftig ut i en selvhjelpsbok e.l. Selv vitenskapen strever med å forklare fullt ut hvorfor det virker og hvor godt det ev. virker. Det at noen har god virkning, betyr ikke at det virker.

Dette høres kanskje litt rart ut: Jeg skrev positivt om vektteppe/kuledyne tidligere i dag, men egentlig faller det under samme kategori (humbug). Noen kan oppleve effekt, men det er ikke vitenskapelig bevist at virkningen er god for x% av gruppen. Det virker for meg, men ikke nødvendigvis for deg. Det var derfor jeg anbefalte å prøve ut tyngdefølelsen før et ev. innkjøp.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Noen har funnet ut at nå i tiden, med mye fokus på kropp og psyke, er det mulig å tjene penger på å påvirke kroppen. Vi forstår det egentlig ikke, men som likevel kan høres rimelig snusfornuftig ut i en selvhjelpsbok e.l. Selv vitenskapen strever med å forklare fullt ut hvorfor det virker og hvor godt det ev. virker. Det at noen har god virkning, betyr ikke at det virker.

Dette høres kanskje litt rart ut: Jeg skrev positivt om vektteppe/kuledyne tidligere i dag, men egentlig faller det under samme kategori (humbug). Noen kan oppleve effekt, men det er ikke vitenskapelig bevist at virkningen er god for x% av gruppen. Det virker for meg, men ikke nødvendigvis for deg. Det var derfor jeg anbefalte å prøve ut tyngdefølelsen før et ev. innkjøp.

Og bare for at noe ikke er vitenskapelig bevist (enda) betyr ikke at det ikke virker eller er humbug. Husk på at mye av det som er ansett som vitenskapelig i dag ikke alltid har vært det heller. 

Eva Sofie
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og bare for at noe ikke er vitenskapelig bevist (enda) betyr ikke at det ikke virker eller er humbug. Husk på at mye av det som er ansett som vitenskapelig i dag ikke alltid har vært det heller. 

Helt riktig: ikke bevist” ≠ “motbevist.

AnonymBruker
Skrevet
Eva Sofie skrev (11 timer siden):

Helt riktig: ikke bevist” ≠ “motbevist.

Jepp. Så derfor blir det for dumt og skråsikkert og bruke det som argument, at det ikke er vitenskapelig bevist og dermed er humbug. Det blir for snever konklusjon. Jeg tror vi kommer til å få «beviser» for at mange av de tingene som nå anses av enkelte som alternativt , faktisk fungerer, etter hvert :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jepp. Så derfor blir det for dumt og skråsikkert og bruke det som argument, at det ikke er vitenskapelig bevist og dermed er humbug. Det blir for snever konklusjon. Jeg tror vi kommer til å få «beviser» for at mange av de tingene som nå anses av enkelte som alternativt , faktisk fungerer, etter hvert :)

Jeg har ikke lest produsentens presentasjon av produktet, men dersom det stemmer at de forsøker å gi inntrykk av at det finnes godt forskningsmessig belegg for virkning uten at så er tilfelle, så er det etter min oppfatning svindel/humbug. Det betyr ikke at det ikke kan være hold i at stimulering av vagusnerven kan være gunstig, men ikke nødvendigvis med bruk at akkurat dette produktet. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (39 minutter siden):

Jeg har ikke lest produsentens presentasjon av produktet, men dersom det stemmer at de forsøker å gi inntrykk av at det finnes godt forskningsmessig belegg for virkning uten at så er tilfelle, så er det etter min oppfatning svindel/humbug. Det betyr ikke at det ikke kan være hold i at stimulering av vagusnerven kan være gunstig, men ikke nødvendigvis med bruk at akkurat dette produktet. 

Det vet jeg ikke om det er. Det det isåfall brukes for er smertelindring, mange fysioterapeuter bruker dette. Og så er det vel i nyere tid blitt oppdaget at der har andre gode effekter for nervesystem og dysautonomi og den slags . Vet ikke hvordan det markedsføres. Men jeg har tro på at dette kan ha noe for seg

det forskes jo en del på vagus og dens funksjon for mange ting å

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde lest meg opp på andre måter å stimulere vagusnerven på. Det er plenty av metoder.

Anonymkode: 99f20...5a9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...