Gå til innhold

Hvorfor skal vi sommer utbrente og syke straffes enda mer med dårlig økonomi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke kjipt nok å måtte ha det helsemessig krevende, enn at man skal i tillegg straffes sånn økonomisk at man nesten må bare spise suppe og grøt og kjøpe first price dopapir. Så i tillegg til å være syk skal man attpåtil bli deprimert også fordi det virker som man ikke lenger kan leve og aldri ha noe gleder...Syns bare alt føles som en straff og måten nav formulerer sine skriftlige papirer gir meg angst. Alt hørtes så straff og trussel ut at jeg får angst. Helt forferdelig å ha blitt syk. 

Gjelder sikkert flere grupper enn i overskriften. 

Lite hjertesukk/klage

Anonymkode: 6c52b...a05

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
31 minutes ago, AnonymBruker said:

Er det ikke kjipt nok å måtte ha det helsemessig krevende, enn at man skal i tillegg straffes sånn økonomisk at man nesten må bare spise suppe og grøt og kjøpe first price dopapir. Så i tillegg til å være syk skal man attpåtil bli deprimert også fordi det virker som man ikke lenger kan leve og aldri ha noe gleder...Syns bare alt føles som en straff og måten nav formulerer sine skriftlige papirer gir meg angst. Alt hørtes så straff og trussel ut at jeg får angst. Helt forferdelig å ha blitt syk. 

Lite hjertesukk/klage

Er det ikke 100% sykelønn?

Anonymkode: f58f9...834

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Er det ikke 100% sykelønn?

Mm men sykelønna slutter etter ett år og da kan man fortsatt være syk. 

Jeg er på aap har 3500 kr per måned igjen etter utgifter til daglivarer, underholdning og ferie og alt jeg trenger. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg er på aap har 3500 kr per måned igjen etter utgifter til daglivarer, underholdning og ferie og alt jeg trenger. 

Du har råd til ferie? Da klarer du deg vel greit?

Anonymkode: be75e...a7d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du har råd til ferie? Da klarer du deg vel greit?

Selvsagt har jeg ikke råd til ferie, men om jeg skulle ha hatt det, så måtte det ha kommet ut fra de 3500. 

Nav opplyste med glede at nå har jeg lov til å ta ferie, men har selvsagt ikke råd. 

emilie321
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Selvsagt har jeg ikke råd til ferie, men om jeg skulle ha hatt det, så måtte det ha kommet ut fra de 3500. 

Nav opplyste med glede at nå har jeg lov til å ta ferie, men har selvsagt ikke råd. 

Mener du at du kan spare 3500,- i måneden?

AnonymBruker
Skrevet

Da leste jeg feil. Jeg trodde du mente at etter at du hadde kjøpt dagligvarer, betalt ferie osv hadde 3500 kr igjen. Er det noen utsikter til å komme tilbake til jobb?

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Da må du finne en rimeligere bolig.

Har du utsikter til å bli bedre og komme tilbake til jobb?

AnonymBruker
Skrevet
emilie321 skrev (10 timer siden):

Mener du at du kan spare 3500,- i måneden?

Nei de 3500 går til mat og andre ting enn trenger. 

Å leve på 3500 til bare mat er per i dag krevende. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da må du finne en rimeligere bolig.

Har du utsikter til å bli bedre og komme tilbake til jobb?

Ok ja jeg kan sikkert flytte hjem til mammaen min i en godt voksen alder...

Altså ja finnes kjipe tiltak én kan gjøre. Men blir jo kanskje enda mer deprimert av det. Eier ikke bolig engang, livet mitt er relativt godt sagt i grus og så skal overlevelse bli vanskelig også aldri egentlig råd til noe gøy. 

Noe håp kanskje på jobb fronten, men heller ikke den veien er lett. 

Redd for depresjon, den kommer og går. Har konstant angst for fremtiden for å gjøre noe feil. Jeg hadde godt betalte jobber før og er egentlig faglig dyktig, men ble veldig syk av jobben og nå vil ingen ha meg som ansatt. Er sånn halv frisk nå men økonomien tar livet av meg. Null kredittkort gjeld eller forbrukslån heldigvis. 

Å flytte hjem til mamma når man er 50 vil føles jævlig samtidig med at vi går hverandre på nervene, ganske sikker det vil føre til mer psykisk skade (siden jeg oppleve omsorgssvikt). Men vurderer det likevel. 

Å flytte til billigere betyr å bo på ett rom, flytte ting til lager vil bedre situasjonen litt, hvis det er mulig å finne noe billigere. Leiemarkedet er dyrt, lager er dyrt og det jeg har funnet er egentlig gunstig for det jeg får. Altså ja mulig jeg kan selge ting i stedet for å sette på lager, men det blir vondt og kjipt det er jo mine ting. 

Altså dette går litt til alle som tror det er så fantastisk og lukrativt å gå på aap eller være ufør.

Jeg frykter fattigdom og uføre så mye at selv om jeg ikke skulle være helt frisk prøver jeg å få jobb ganske hardt. Det verste er at behandlere sier "åå men du må ta det med ro ikke stresse tilbake", men jeg tror jeg blir sykere av å ikke ha noe å holde på med da sitter jeg jo bare her og analyserer meg selv, sykere av åbekymre meg for økonomi og fremtid og når alt skal kollapse.

Ja hadde vært flott å bli ufør hvis man kunne ha levd litt på det også kanskje hatt råd til en sydentur, men det er ikke realiteten. Skulle jeg ha blitt ufør nå ville jeg følt som livet mitt endte og det er kun på grunn av økonomien. Ville ikke følt meg som den sterke voksne, som kan ta vare på folk, kanskje som en byrde. Så må man gå til psykolog få antidepressiva i tillegg da ..  så skal psykologen fortelle meg at min verdi ikke er knyttet til min arbeidsevne eller min økonomi og at jeg alltids kan gå meg en tur. Joda, mulig jeg trenger å bli dopet ned mer med medisiner, så blir jeg mer positiv til å gå meg en tur i nærmiljøet. 😛

emilie321
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei de 3500 går til mat og andre ting enn trenger. 

Å leve på 3500 til bare mat er per i dag krevende. 

Ja, det vil jeg tro er veldig krevende. Det hadde ikke jeg greid

UtakknemligDiva
Skrevet (endret)

Norge er et u-land🙂 landet er bare god på fasade. Alle skal tro vi er verdens beste land. Og det merker man jo på folket her og. Folk er villige til å sette seg i gjeld for å ha den nyeste bilen og dyreste huset for å fremstå rike. 
Man straffes ikke bare om man er syk. Man straffes også for å ikke ha gjeld, tjener «for mye» osv. Slik at Sveits og Kypros får norske skatteflyktninger.

Endret av UtakknemligDiva
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ok ja jeg kan sikkert flytte hjem til mammaen min i en godt voksen alder...

Altså ja finnes kjipe tiltak én kan gjøre. Men blir jo kanskje enda mer deprimert av det. Eier ikke bolig engang, livet mitt er relativt godt sagt i grus og så skal overlevelse bli vanskelig også aldri egentlig råd til noe gøy. 

Noe håp kanskje på jobb fronten, men heller ikke den veien er lett. 

Redd for depresjon, den kommer og går. Har konstant angst for fremtiden for å gjøre noe feil. Jeg hadde godt betalte jobber før og er egentlig faglig dyktig, men ble veldig syk av jobben og nå vil ingen ha meg som ansatt. Er sånn halv frisk nå men økonomien tar livet av meg. Null kredittkort gjeld eller forbrukslån heldigvis. 

Å flytte hjem til mamma når man er 50 vil føles jævlig samtidig med at vi går hverandre på nervene, ganske sikker det vil føre til mer psykisk skade (siden jeg oppleve omsorgssvikt). Men vurderer det likevel. 

Å flytte til billigere betyr å bo på ett rom, flytte ting til lager vil bedre situasjonen litt, hvis det er mulig å finne noe billigere. Leiemarkedet er dyrt, lager er dyrt og det jeg har funnet er egentlig gunstig for det jeg får. Altså ja mulig jeg kan selge ting i stedet for å sette på lager, men det blir vondt og kjipt det er jo mine ting. 

Altså dette går litt til alle som tror det er så fantastisk og lukrativt å gå på aap eller være ufør.

Jeg frykter fattigdom og uføre så mye at selv om jeg ikke skulle være helt frisk prøver jeg å få jobb ganske hardt. Det verste er at behandlere sier "åå men du må ta det med ro ikke stresse tilbake", men jeg tror jeg blir sykere av å ikke ha noe å holde på med da sitter jeg jo bare her og analyserer meg selv, sykere av åbekymre meg for økonomi og fremtid og når alt skal kollapse.

Ja hadde vært flott å bli ufør hvis man kunne ha levd litt på det også kanskje hatt råd til en sydentur, men det er ikke realiteten. Skulle jeg ha blitt ufør nå ville jeg følt som livet mitt endte og det er kun på grunn av økonomien. Ville ikke følt meg som den sterke voksne, som kan ta vare på folk, kanskje som en byrde. Så må man gå til psykolog få antidepressiva i tillegg da ..  så skal psykologen fortelle meg at min verdi ikke er knyttet til min arbeidsevne eller min økonomi og at jeg alltids kan gå meg en tur. Joda, mulig jeg trenger å bli dopet ned mer med medisiner, så blir jeg mer positiv til å gå meg en tur i nærmiljøet. 😛

Har du søkt om bostøtte?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Har du søkt om bostøtte?

Har ikke søkt om bostøtte siden jeg var student. Men fant nå raskt ut at jeg visst tjener for mye. 

Dårlig økonomi likevel da. For å motta bostøtte var øvre inntektsgrensen litt over 25000 før skatt. 

Jeg mottar vel i underkant av 24 000 men det er etter skatt, så er altfor rik. 

Husleie + strøm og kommunale utgifter+ Internett + forsikringer + mobiltelefonregning = ca19850.

Er jo sikkert mange som sliter da, så skal ikke klage altfor mye, men er jo iallefall ikke rom for gøy. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Lite hjertesukk/klage

Hva gjør at du tenker på dette som straff? Regner med at du får det beløpet fra NAV som lovgiverne har bestemt at folk skal få i din situasjon. 

Anonymkode: a1826...644

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva gjør at du tenker på dette som straff? Regner med at du får det beløpet fra NAV som lovgiverne har bestemt at folk skal få i din situasjon. 

Selvsagt føles det som straff, når man som syk må begynne å vurdere å selge ting og bil og kanskje flytte til mora si. Fordi man ikke kan leve med verdighet eller komfort lenger og alle former for kos er uoppnåelig. Det er på en måte straffen for å ikke være i stand til å jobbe. 

Vil ikke anbefale det til noen.

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Det høres kjipt ut å være så fattig. Jeg har selv vært det for mange år siden før jeg fikk ung ufør. Det som ødelegger mye her i landet er de sinnsyke bokostnadene hvis man ikke eier, eller man har kjøpt etter boligmarkedet fikk bananas. Kunne du tenkt deg en å dele bolig med da? En ukjent i samme situasjon? Evnt kollektiv? Som ett alternativ til å flytte hjem til mor?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Selvsagt føles det som straff, når man som syk må begynne å vurdere å selge ting og bil og kanskje flytte til mora si. Fordi man ikke kan leve med verdighet eller komfort lenger og alle former for kos er uoppnåelig. Det er på en måte straffen for å ikke være i stand til å jobbe. 

Vil ikke anbefale det til noen.

Norge har allikevel et av verdens beste velferdssystemer. Du sier du mottar ca 24 000 netto hver måned når du er ute av stand til å jobbe, egentlig en fantastisk velferdsordning. Du mottar omtrent det samme som svært mange alderspensjonister mottar fra NAV etter å ha jobbet og betalt skatt i ca 50 år. 

AnonymBruker
Skrevet

Norge har allikevel et av verdens beste velferdssystemer. Du sier du mottar ca 24 000 netto hver måned når du er ute av stand til å jobbe, egentlig en fantastisk velferdsordning. Du mottar omtrent det samme som svært mange alderspensjonister mottar fra NAV etter å ha jobbet og betalt skatt i ca 50 år. 

Syns ikke det er overhodet fantastisk. 

Syns også alderspensjonister fortjener bedre, til tross for at de har sannsynligvis nedbetalte hus og masse sparepenger ( mange av de). 

Men nå skrev ikke jeg dette for å diskutere med sure frp'ere som bærer slags hat for folk med velferdsbehov. Jeg håper bare stille at de ville oppleve å slite og ha det vanskelig selv. 

UtakknemligDiva
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.1.2026 den 18.21):

Man skatter av uføreinntekt, og det meste er veldig dyrt, så du sitter ikke igjen med mye med det der hvis du lever et liv. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...