Gå til innhold

Alimemazin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker og har brukt denne i to år

i starten fikk jeg beskjed om å ta denne senest kl 20 og det funka bra

Men nå må jeg ta den senere fordi den doper meg jelt ned og gjør at jeh sovner veldig fort etter inntak og den holder meg bare sovende i ca 6 timer.

hva er grunnen for at man «må» ta den så tidlig?

og er det noen som har lykkes i å trappe ned etter langvarig bruk uten problemer?

Anonymkode: a33f4...246

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er fordi den bruker en stund på å virke. Jeg legger meg kl 20 så tar den kl 1830. Men blir ikke neddopet av den. 

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (14 minutter siden):

Tror det er fordi den bruker en stund på å virke. Jeg legger meg kl 20 så tar den kl 1830. Men blir ikke neddopet av den. 

Jeg skriver jo at jeg sovner rimelig kjapt og blir «dopa»😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg skriver jo at jeg sovner rimelig kjapt og blir «dopa»😅

Ja vet. Men jeg blir ikke det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

og er det noen som har lykkes i å trappe ned etter langvarig bruk uten problemer?

Når du får medisinen, må legen gi det råd som gjelder for de fleste. Når du opplever at virkningen kommer tidligere enn hos de fleste, endrer du inntakstidspunktet slik at virkningen inntrer akkurat når du ønsker at den skal komme,

Når man slutter etter langvarig bruk, må man forvente noen uker med dårligere søvn inntil kroppen venner seg til å sove uten medisin.

stjernestøv
Skrevet

Sønnen har tatt den i flere år så sier legen hans at den skal man bare ta i ti dager og nekter å skrive ut, for en dum lege. Han må jo trappe ned og han fikk ikke noe ant. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Sønnen har tatt den i flere år så sier legen hans at den skal man bare ta i ti dager og nekter å skrive ut, for en dum lege. Han må jo trappe ned og han fikk ikke noe ant. 

Hmm jeg fikk beskjed jeg kunne bare ta den hver dag også ta noen dager uten om jeg vil (pauser)/ prøve uten. Fikk beskjed at det ikke er avhengighetsdannende og at det ikke krever seponering. Men jeg tar minste dose., mulig det er annerledes for de som tar mer..

Prøvde uten og sov greit, men lettsøvnen er altfor lett, ligger liksom halv våken. 

Lurer litt på om det er fordi hjernen min er så vant til å bli utslått at dette er vanskelig eller føles ikke bra nok. 

Ville tenkt at det å ta dette tidlig også er for at det skal være ute fra kroppen på morgenen.Sånn at man kan kjøre bil og gjøre andre ting? 

Anonymkode: 341a5...5ec

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hmm jeg fikk beskjed jeg kunne bare ta den hver dag også ta noen dager uten om jeg vil (pauser)/ prøve uten. Fikk beskjed at det ikke er avhengighetsdannende og at det ikke krever seponering. Men jeg tar minste dose., mulig det er annerledes for de som tar mer..

Prøvde uten og sov greit, men lettsøvnen er altfor lett, ligger liksom halv våken. 

Lurer litt på om det er fordi hjernen min er så vant til å bli utslått at dette er vanskelig eller føles ikke bra nok. 

Ville tenkt at det å ta dette tidlig også er for at det skal være ute fra kroppen på morgenen.Sånn at man kan kjøre bil og gjøre andre ting? 

Ok. Ja de unge legene er ikke helt gode, vet jo om flere som tar det i mange år og de har jo skrevet det ut til sønnen så kommer han tilbake så er det stopp. Man blir vel avhengig av den psykisk i hvert fall. 

Ja det er jo ute av kroppen om morgenen når man tar det tidlig. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (6 minutter siden):

Ok. Ja de unge legene er ikke helt gode, vet jo om flere som tar det i mange år og de har jo skrevet det ut til sønnen så kommer han tilbake så er det stopp. Man blir vel avhengig av den psykisk i hvert fall. 

Ja det er jo ute av kroppen om morgenen når man tar det tidlig. 

Ja jeg har sagt det samme til min behandler, at selv om den ikke er avhengighetsskapende så er jeg redd jeg blir avhengig " av god søvn" og det er kanskje psykologisk avhengighet?  

Uff søvnvansker er så dritt. Jeg tror nesten alle mine problemer har sprunget ut fra hypervigilens stress og søvn problemer. 

Er så kjedelig at det finnes så få virkelig gode tiltak som hjelper. 

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ja jeg har sagt det samme til min behandler, at selv om den ikke er avhengighetsskapende så er jeg redd jeg blir avhengig " av god søvn" og det er kanskje psykologisk avhengighet?  

Uff søvnvansker er så dritt. Jeg tror nesten alle mine problemer har sprunget ut fra hypervigilens stress og søvn problemer. 

Er så kjedelig at det finnes så få virkelig gode tiltak som hjelper. 

Ja man blir jo psykisk avhengig når man sover godt av dem. 

Ja det er noe dritt, tror min sønn er psykisk avhengig. Og å ikke få noe annet, nei legen snakket om et kurs han kunne ta. Det er det dummeste. 

Det finnes jo tiltak som hjelper bare legen vil skrive det ut. 

AnonymBruker
Skrevet
stjernestøv skrev (33 minutter siden):

Ja man blir jo psykisk avhengig når man sover godt av dem. 

Ja det er noe dritt, tror min sønn er psykisk avhengig. Og å ikke få noe annet, nei legen snakket om et kurs han kunne ta. Det er det dummeste. 

Det finnes jo tiltak som hjelper bare legen vil skrive det ut. 

Jeg har også fått foreslått kurs. Kan ikke tro jeg lærer noe nytt der etter tre år med insomni har jeg nok hørt og prøvd alt. 

Insomnien min startet fordi seroquel 100 mg jeg hadde tatt i over 10 år plutselig sluttet å virke. Før det ble ingenting annet utprøvd, det var rett på seroquel. Sov godt i mange år da. 

Hvordan skal et kurs hjelpe til dette? 

Men kan jo finne på å dra på et kurs bare for å ha prøvd det, selv om jeg ikke ser det vil hjelpe meg. 

Hvilken andre tiltak har legen? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg bruker og har brukt denne i to år

i starten fikk jeg beskjed om å ta denne senest kl 20 og det funka bra

Men nå må jeg ta den senere fordi den doper meg jelt ned og gjør at jeh sovner veldig fort etter inntak og den holder meg bare sovende i ca 6 timer.

Jeg fikk beskjed om å ta den kl 20 på kvelden for å unngå hangover dagen etter.

Anonymkode: 2da6f...c57

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har også fått foreslått kurs. Kan ikke tro jeg lærer noe nytt der etter tre år med insomni har jeg nok hørt og prøvd alt. 

Insomnien min startet fordi seroquel 100 mg jeg hadde tatt i over 10 år plutselig sluttet å virke. Før det ble ingenting annet utprøvd, det var rett på seroquel. Sov godt i mange år da. 

Hvordan skal et kurs hjelpe til dette? 

Men kan jo finne på å dra på et kurs bare for å ha prøvd det, selv om jeg ikke ser det vil hjelpe meg. 

Hvilken andre tiltak har legen? 

Ja det med kurs har jeg ikke tro på og det hadde ikke sønnen min heller, legen har ingen andre tiltak. Jeg er oppgitt over legene i dag. 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (På 18.1.2026 den 8.24):

Når du får medisinen, må legen gi det råd som gjelder for de fleste. Når du opplever at virkningen kommer tidligere enn hos de fleste, endrer du inntakstidspunktet slik at virkningen inntrer akkurat når du ønsker at den skal komme,

Når man slutter etter langvarig bruk, må man forvente noen uker med dårligere søvn inntil kroppen venner seg til å sove uten medisin.

Ja derfor jeg har begynt å ta den seinere, for å sikre at jeg ikke sovner kl 20 og er ferdig sovet kl 02.

men da forstå jeg det som at grunnen er at den anbefales tidlig er at det egentlig er fordi det handler om innsovningstidspunkt og ikke om hangover eller andre ting?

de var sååå strenge på «aldri ta den senere enn 20»😂😂

nå bruker jeg den for å sikre at jeg får noen sammenhengende timer søvn rett og slett 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...