AnonymBruker Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Da tenker jeg på de som faktisk får behandling. Anonymkode: 78efb...53d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Jeg har hele livet med mye behandling ventet på å bli reddet av mine behandlere, noen måtte si de magiske ordene som skulle gjøre meg frisk. Så for et år siden skjønte jeg at disse menneskene bare er der for å hjelpe meg på veien, og at jeg må tenke selv og gjennomføre handlinger for å være i bevegelse i riktig retning. Det krever at jeg er mye mer aktiv i behandlingen og jeg har fått noen resultater som er viktige for meg og som gir meg troen på at det kanskje er mulig å få det bedre. Anonymkode: 07ca2...ca0 2 Siter
Vendi Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Da tenker jeg på de som faktisk får behandling. Anonymkode: 78efb...53d Sånn er det jo i somatikken også. Ikke alle, tross behandling, blir friske. 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har hele livet med mye behandling ventet på å bli reddet av mine behandlere, noen måtte si de magiske ordene som skulle gjøre meg frisk. Så for et år siden skjønte jeg at disse menneskene bare er der for å hjelpe meg på veien, og at jeg må tenke selv og gjennomføre handlinger for å være i bevegelse i riktig retning. Det krever at jeg er mye mer aktiv i behandlingen og jeg har fått noen resultater som er viktige for meg og som gir meg troen på at det kanskje er mulig å få det bedre. Anonymkode: 07ca2...ca0 Hvilken diagnose har du? Anonymkode: 78efb...53d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Da tenker jeg på de som faktisk får behandling. Anonymkode: 78efb...53d Kanskje fordi det er noen som er mer syk og dem klarer ikke å bli friskere med behandling. Jeg ble også oppgitt av dps fordi jeg klarte ikke å jobbe med meg selv, til å bli friskere. Men nå flere år etter har jeg blitt mye friskere, men det helt uten behandling av psykiatrien. Jeg vet hvorfor jeg er blitt friskere og det er fantastisk. Jeg var ikke i stand til noe form for aktivitet og ble sett på som alvorlig funksjonshemmet. Jeg klarte ikke fungere normalt i hverdagen min i mange år. Nå jobber jeg 50%,og det er overveldende hvor mye jeg klarer og jeg er stolt over meg selv. Jeg har et mål å klare å jobbe 100% i nær fremtid. Hadde aldri noen gang trodd det var mulig, men det er det virkelig. Anonymkode: 8f754...fe7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kanskje fordi det er noen som er mer syk og dem klarer ikke å bli friskere med behandling. Jeg ble også oppgitt av dps fordi jeg klarte ikke å jobbe med meg selv, til å bli friskere. Men nå flere år etter har jeg blitt mye friskere, men det helt uten behandling av psykiatrien. Jeg vet hvorfor jeg er blitt friskere og det er fantastisk. Jeg var ikke i stand til noe form for aktivitet og ble sett på som alvorlig funksjonshemmet. Jeg klarte ikke fungere normalt i hverdagen min i mange år. Nå jobber jeg 50%,og det er overveldende hvor mye jeg klarer og jeg er stolt over meg selv. Jeg har et mål å klare å jobbe 100% i nær fremtid. Hadde aldri noen gang trodd det var mulig, men det er det virkelig. Anonymkode: 8f754...fe7 Kan jeg spørre hvilken diagnose du hadde/har? Anonymkode: 78efb...53d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan jeg spørre hvilken diagnose du hadde/har? Anonymkode: 78efb...53d Ja det kan du. K Ptsd, generell angstlidelse, panikkangst, tilbakevendte depresjoner. Har ikke blitt frisk enda, men det går veldig fremover med meg på alle områder. Har hatt angst siden jeg var barn. Anonymkode: 8f754...fe7 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja det kan du. K Ptsd, generell angstlidelse, panikkangst, tilbakevendte depresjoner. Har ikke blitt frisk enda, men det går veldig fremover med meg på alle områder. Har hatt angst siden jeg var barn. Anonymkode: 8f754...fe7 Om få år er jeg 50 år. Anonymkode: 8f754...fe7 0 Siter
Sokk Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg vet hvorfor jeg er blitt friskere og det er fantastisk. Hvorfor har du blitt friskere? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 18. januar Skrevet 18. januar Man har dårligere prognose jo tidligere man ble syk og igjen alvorlighetsgraden på sykdommen. Hvis man f eks ble syk som 6åring har man dårligere prognose enn en som først begynte å slite som 16åring. Noen diagnoser er jo heller ikke varige. Emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse blir de fleste enten helt frisk fra eller mye bedre. Tror de fleste er forholdsvis friske i 30årene Anonymkode: 343fe...1e0 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har hele livet med mye behandling ventet på å bli reddet av mine behandlere, noen måtte si de magiske ordene som skulle gjøre meg frisk. Så for et år siden skjønte jeg at disse menneskene bare er der for å hjelpe meg på veien, og at jeg må tenke selv og gjennomføre handlinger for å være i bevegelse i riktig retning. Det krever at jeg er mye mer aktiv i behandlingen og jeg har fått noen resultater som er viktige for meg og som gir meg troen på at det kanskje er mulig å få det bedre. Anonymkode: 07ca2...ca0 Jeg kan absolutt signere på denne. Det er denne erfaringen jeg selv også har gjort meg. Jeg fikk omfattende og mye hjelp, men jeg kan i dag se at mye ble gjort feil. Fra min side handlet det om egen innsats i terapien. Det å legge terapi på hyllen inntil neste time, uten å jobbe med innholdet i mellomtiden, fører ikke til noe fremgang. Med nåværende terapeut, har jeg jobbet mellom timene. Jeg venter ikke at terapeuten skal finne ut hva som er galt - det er min jobb. Jeg tør selv å undersøke tanker/følelser og reaksjoner mellom timene. Når jeg tar det med inn i timene, lærer jeg mye om egne reaksjoner. Terapeuten er min veileder på veien mot løsningene. Løsningene er det jeg selv som sitter på. 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Jeg er bare veldig sta på å klare meg. Anonymkode: e93b2...d9e 0 Siter
SoloSuper Skrevet 19. januar Skrevet 19. januar Eva Sofie skrev (18 timer siden): Jeg kan absolutt signere på denne. Det er denne erfaringen jeg selv også har gjort meg. Jeg fikk omfattende og mye hjelp, men jeg kan i dag se at mye ble gjort feil. Fra min side handlet det om egen innsats i terapien. Det å legge terapi på hyllen inntil neste time, uten å jobbe med innholdet i mellomtiden, fører ikke til noe fremgang. Dette er viktig. Samtidig så er alvorlighetsgraden på plager veldig ulikt og bedring dermed også veldig ulikt fordelt. Det er ikke alle som klarer å bli helt frisk, men å ta ansvar selv og aktivt jobbe med utfordringene sine i hverdagen utenom timene og ikke minst søke innsikt selv er et veldig godt steg på veien mot å kunne få et bedre liv. 1 Siter
FjellOgDalar Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar Det er mange x-er her. Egeninnsats, diagnose, ressurser (en selv, nettverk, genrell livssituasjon, flere sykdommer samtidig, rus, nevro-utfordringer… På toppen troner individuelle variasjoner. Man kan behandle seg i hjel, men det hjelper ikke om man bare kjører på med mer av det som ikke virker. 0 Siter
psykedeliker Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar Eva Sofie skrev (På 19.1.2026 den 4.31): Løsningene er det jeg selv som sitter på. Hva ville du gjort dersom behandler ikke anerkjente løsningene du selv har kommet frem til? 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar psykedeliker skrev (På 20.1.2026 den 11.42): Hva ville du gjort dersom behandler ikke anerkjente løsningene du selv har kommet frem til? Går jeg i terapi for anerkjenelse eller fremgang? Ja, jeg har fulgt min mening, som var imot terapeutens råd, men som 3-4 uker senere ble korrigert i samarbeid med terapeuten. Det har ført til en erfaring jeg ikke ville ha vært uten. Det er mye læring i å finne riktig utvei, med veiledning. Mer læring enn å få løsningen servert. Jeg ser på terapiarbeid er tanker/vaner som utfordres og som over tid fører til endring. Det jeg mener ved å si at "jeg sitter med løsningene", er at det blir helt feil om en terapeut foreslår noe som går helt imot pasientens tanker/holdninger. Et forslag fra en terapeut må først og fremst være realistisk, ofte må det også tilpasses/omgjøres til pasientens situasjon om det skal lykkes. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Jeg har blitt dårligere for hvert år siden barndommen. Fordi jeg har fått så mange dårlige opplevelser opp gjennom livet. Anonymkode: 4ada3...f1d 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har blitt dårligere for hvert år siden barndommen. Fordi jeg har fått så mange dårlige opplevelser opp gjennom livet. Anonymkode: 4ada3...f1d Trist å høre! Får du hjelp? Anonymkode: 78efb...53d 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.