Gå til innhold

Noen som har erfaring med å slutte på sovemedisiner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gikk på kvetiapin i årevis og når den sluttet å fungere ble jeg søvnløs i en lang periode og det var et skikkelig helvete. Har i hodet mitt tenkt på det som en lysbryter og plutselig fungerte ikke lysbryteren. Lysbryteren var antageligvis kvetiapin. Fikk zopiclone, sov bare 3 timer på den...

Etter lang tid fikk jeg sove i 6.5 timer i snitt og dette pågikk i flere år altså dette i snitt noen netter var 4noen 5 noen 6 etc. Noen perioder senere sov jeg 7.5-og til og med nådde 8 noen ganger. Dette var etter behandling med østrogen plaster. Jeg trodde jeg var bedre.

Så skjedde masse medisin forandringer ble bl.a. satt på en høy dose kvetiapin og sov veldig godt og så ble trappet ned igjen fra det på grunn av bivirkninger. 

Etter dette var søvnen opp og ned som en berg og dalbane men for det meste rundt 6 eller 6.5 timer mye overfladisk søvn der jeg er halvåken, men også bra med dyp og rem søvn.  Følte meg veldig sliten og fikk alimemazin. Sov godt med alimemazin i en uke, følte meg bra og mer opplagt ( mer som før alt dette startet). Men alimemazin er bare en ny fungerende lysbryter. Nå har jeg hatt tre netter uten, 1 mg melatonin. Sovner bedre føler meg ordentlig trøtt og søvnig, men våkner også et par timer senere, er halvåken og sover veldig lett(mellom søvn og våken) , sovner igjen og våkner tidlig.Sover ca7 timer, men noe frustrerende lett. Føler meg ok opplagt ( men kunne vært bedre).  Så er det hver kveld jeg debatterer om jeg bør ta alimemazin eller la være. Kan det høres ut som søvnen begynner/kan stabilisere seg? 

Har dere noen regler for når dere tar sove medisiner, hvis dere ønsker å slutte på de?

Hvis noen har hatt lignende opplevelser eller har blitt bedre setter jeg pris på erfaringer. 

Anonymkode: 8eaa0...5e2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sluttet med sovemedisiner. Da sov jeg ca ingenting i to uker. Etter det. Så rettet det seg og jeg fikk helt normal søvn igjen. Det gjelder å holde ut. 

Anonymkode: 13703...fe5

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Sluttet med sovemedisiner. Da sov jeg ca ingenting i to uker. Etter det. Så rettet det seg og jeg fikk helt normal søvn igjen. Det gjelder å holde ut. 

Anonymkode: 13703...fe5

Det er jo betryggende. Hadde du perioder med dårligere søvn?

Skrevet

Vet ikke men målet mitt er å slutte med det. 

Skrevet

Ingenting er forutsigbart men min søvn, så ikke noe å hente seg et eksempel ut fra. Kan ha null søvnproblemer i noen uker av gangen, men ofte sliter jeg med i innsovning og sover kun 2-4 t om jeg dropper sovemedisin da. Men det er fordi jeg som regel må tidlig opp. Kunne sovet lenger som regel om kroppen fikk bestemme, men må opp 6-6:30ish og har samme problem kvelden etter. Andre ganger kunne jeg sovet døgnet rundt slik det kjennes. Da bruker jeg ikke sovemedisin selvsagt og kan være uten i uker eller måneder før jeg bare kjenner på meg at jeg må begynne igjen. Ikke alle kommer inn i ny rytme ved å tvinge seg gjennom et par harde uker. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gikk på kvetiapin i årevis og når den sluttet å fungere ble jeg søvnløs i en lang periode og det var et skikkelig helvete. Har i hodet mitt tenkt på det som en lysbryter og plutselig fungerte ikke lysbryteren. Lysbryteren var antageligvis kvetiapin. Fikk zopiclone, sov bare 3 timer på den...

Etter lang tid fikk jeg sove i 6.5 timer i snitt og dette pågikk i flere år altså dette i snitt noen netter var 4noen 5 noen 6 etc. Noen perioder senere sov jeg 7.5-og til og med nådde 8 noen ganger. Dette var etter behandling med østrogen plaster. Jeg trodde jeg var bedre.

Så skjedde masse medisin forandringer ble bl.a. satt på en høy dose kvetiapin og sov veldig godt og så ble trappet ned igjen fra det på grunn av bivirkninger. 

Etter dette var søvnen opp og ned som en berg og dalbane men for det meste rundt 6 eller 6.5 timer mye overfladisk søvn der jeg er halvåken, men også bra med dyp og rem søvn.  Følte meg veldig sliten og fikk alimemazin. Sov godt med alimemazin i en uke, følte meg bra og mer opplagt ( mer som før alt dette startet). Men alimemazin er bare en ny fungerende lysbryter. Nå har jeg hatt tre netter uten, 1 mg melatonin. Sovner bedre føler meg ordentlig trøtt og søvnig, men våkner også et par timer senere, er halvåken og sover veldig lett(mellom søvn og våken) , sovner igjen og våkner tidlig.Sover ca7 timer, men noe frustrerende lett. Føler meg ok opplagt ( men kunne vært bedre).  Så er det hver kveld jeg debatterer om jeg bør ta alimemazin eller la være. Kan det høres ut som søvnen begynner/kan stabilisere seg? 

Har dere noen regler for når dere tar sove medisiner, hvis dere ønsker å slutte på de?

Hvis noen har hatt lignende opplevelser eller har blitt bedre setter jeg pris på erfaringer. 

Høres ut som du trenger medikamenter som holder søvnen lenger. Imovane er for innsovning. Hvordan er det med de andre du nevner? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...