Gå til innhold

Tror du på ting som regnes som overtro? Krefter som er overnaturlige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på om dere tror på det overnaturlige? Og er det lenger lov uten å få diagnose?

Er jo mange som gjør i verden. Men har forstått det sånn at med mindre det er del av din kultur og oppvekst så kan det regnes som psykose? Eller misforstår jeg?

Anonymkode: d4906...e61

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg lurer på om dere tror på det overnaturlige? Og er det lenger lov uten å få diagnose?

Er jo mange som gjør i verden. Men har forstått det sånn at med mindre det er del av din kultur og oppvekst så kan det regnes som psykose? Eller misforstår jeg?

Har trodd på spirituelle ting så lenge jeg kan huske, gode og onde krefter osv. Det ble tidlig tatt for å være psykotiske symptomer da jeg så lys som kom ut fra speilet f.eks. Og var veldig redd for onde krefter i tidlig alder, det hjalp ikke at jeg så på skrekkfilmer og fikk enda flere ideer. 

I voksen alder forklarte flere det som noe alternativt men følte meg jo ikke bra og var i psykiatrien, der ble det tolket som psykotisk. hadde jeg ikke vært i psykiatrien hadde jeg jo ikke fått diagnoser. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Eller misforstår jeg?

Du misforstår.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Du misforstår.

Ok forklar da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg forstår hva du er ute etter.

Anonymkode: e787e...400

Skrevet (endret)
psykedeliker skrev (3 timer siden):

Paragraf? Forresten så hadde mange helt sikkert blitt bura inne og ansett som psykotiske individer med vrangforestillinger dersom ikke religionene hadde vært etablerte fra før av. Kommer noen opp med en overbevisning om en slags ny guddommelighet nå så blir de ansett som gale. Slutter de seg derimot til en allerede eksisternede religion så er de plutselig bare vanlige mennesker, av den enkle grunn at noen allerede har pønsket  ut lignende fjas fra før av 😜 Logikken er at siden noen andre allerede tror på det samme så er det legitimt å tro på det samme 🥹

Endret av krøll9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er heks. Vet ikke om det kvalifiserer som overtro. Jeg tror på den guddommelige kraften i universet, på vår tilknytning til naturen, på månens påvirkning på oss mennesker etc. Det er jo ikke så mange hekser så vi skiller oss jo fra de største religionene. Jeg er ikke blitt ansett som psykotisk på tross av at jeg en gang informerte psykiater på sengeposten om at jeg måtte få permisjon for å gå på en månesermoni. 

Anonymkode: caa5c...11a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er heks. Vet ikke om det kvalifiserer som overtro. Jeg tror på den guddommelige kraften i universet, på vår tilknytning til naturen, på månens påvirkning på oss mennesker etc. Det er jo ikke så mange hekser så vi skiller oss jo fra de største religionene. Jeg er ikke blitt ansett som psykotisk på tross av at jeg en gang informerte psykiater på sengeposten om at jeg måtte få permisjon for å gå på en månesermoni. 

Er du wicca?

Anonymkode: ff49a...832

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er du wicca?

Nei, jeg praktiserer alene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, jeg praktiserer alene.

det finnes wicca som praktiserer alene

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

det finnes wicca som praktiserer alene

Ja, det gjør det jo. Svaret mitt ble upresist. Jeg plukker og mikser fra forskjellige retninger og driver som jeg føler intuitivt at er riktig for meg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg så mye på starwars som barn og leste masse fantasi bøker og eventyr. Vokste opp i en kristen religion hjemme, som jeg ikke kunne tro på. Senere studerte historie og var bort i ei bok om heksetro og gamle religioner. Altså blandingen av fantasi og studier og påtvunget religion skapte vel en form for heks i meg. 

Av psykologen ble min tro med hensyn til krefter sett på som psykoser.

Ja kanskje pillene dempet disse typen tanker litt. Lurt litt på om man blir ateist hvis man er religiøs og blir satt på antipsykotiske piller? Men nå har jeg ikke energi til å vurdere om jeg er heks eller ikke, og går ikke på noe antipsykotika. Føler ikke noe spesielt nå, men er vel redd for å dykke i noe sånt i tilfelle jeg blir ansett som psykotisk. 

Kan kanskje si at etter mye dårlig behandling som førte til c-ptsd ble jeg mer heks. 

I Afrika og kanskje Finnmark er jo tro på hekser og magi ganske utbredt. Så hvis jeg bodde der ville det vært ok. 

psykedeliker
Skrevet
krøll9 skrev (9 timer siden):

Paragraf? Forresten så hadde mange helt sikkert blitt bura inne og ansett som psykotiske individer med vrangforestillinger dersom ikke religionene hadde vært etablerte fra før av. Kommer noen opp med en overbevisning om en slags ny guddommelighet nå så blir de ansett som gale. Slutter de seg derimot til en allerede eksisternede religion så er de plutselig bare vanlige mennesker, av den enkle grunn at noen allerede har pønsket  ut lignende fjas fra før av 😜 Logikken er at siden noen andre allerede tror på det samme så er det legitimt å tro på det samme 🥹

Du har allerede fått oppgitt kilde, så dette får du finne ut av selv.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (58 minutter siden):

Du har allerede fått oppgitt kilde, så dette får du finne ut av selv.

Mener du det om trosfrihet?

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Mener du det om trosfrihet?

Ja, det er ikke slik at helsevesenet kan overstyre Grunnloven, selv om enkelte særinteressegrupper forsøker å fremstille det slik.

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (59 minutter siden):

Ja, det er ikke slik at helsevesenet kan overstyre Grunnloven, selv om enkelte særinteressegrupper forsøker å fremstille det slik.

Det er nok lurt å lese grunnloven noen ganger. Men spørs om det likevel er viktig å følge en allerede etablert religion? Helst en historisk en men ikke for lang tilbake i historien? 

Skrevet

Nei, jeg tror ikke på noe som regnes som overnaturlig.

(Jeg tror ikke man må være syk for å tro på sånt, men det hjelper)

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Men spørs om det likevel er viktig å følge en allerede etablert religion?

Hvorfor skulle det være viktig?

Worriesome Plenty 2
Skrevet

Jeg var veldig kristen og tippet over i psykose. Det er mulig å bli psykotisk av anerkjente religioner. Kristendom er bare en mild versjon av paranoia.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...