Fru2020 Skrevet 20. januar Skrevet 20. januar (endret) Lurer litt på hva dere tenker om dette. Jeg ble akuttinnlagt pga depresjon på fredag. Har vært dårlig i to-tre uker. Mandag kveld bestemte jeg meg for å be om utskrivelse på onsdag (ingen behandler tilstede tirsdag) Så tirsdag morgen våkner jeg opp uten noen symptomer. Hele dagen går uten symptomer. Jeg er nesten friskere enn normalt. Så når jeg la meg i kveld tenkte jeg at dette var litt rart. Dette er ikke første gang det skjer. Det har skjedd veldig mange ganger at jeg dagen før utskrivelse er plutselig blitt "frisk". Så tenkte jeg på at behandler på poliklinikken sier at han opplever at jeg bruker benektning som min største mestringsstrategi. Er det det som skjer dagen før utskrivelse? At benektningen skrur seg på? Jeg er ikke syk, liksom, dette kommer til å gå strålende. Var det det som skjedde idag? Poliklinisk behandler sier at jeg benekter og benekter helt til jeg kollapser. Hva tenker dere? Endret 20. januar av Fru2020 0 Siter
Glitter Skrevet 21. januar Skrevet 21. januar Tenker det kan være en slags forsvarsmekanisme. Husker før så ble jeg ofte glad og flirfull på utskrivelsesdagen og under utskrivelsessamtalen. Selv om jeg egentlig ikke ville dra. For meg var det i alle fall en forsvarsmekanisme. 0 Siter
Fru2020 Skrevet 21. januar Forfatter Skrevet 21. januar Glitter skrev (33 minutter siden): Tenker det kan være en slags forsvarsmekanisme. Husker før så ble jeg ofte glad og flirfull på utskrivelsesdagen og under utskrivelsessamtalen. Selv om jeg egentlig ikke ville dra. For meg var det i alle fall en forsvarsmekanisme. Det er nok en forsvarsmekanisme ja psykedeliker skrev (8 minutter siden): Dette vet du nok best selv. Det å snakke om benektning er nytt for meg. Jeg prøver å lære mer om det og lokalisere når jeg bruker det. Føler ikke at jeg har helt kontrollen på hva det er 0 Siter
Glitter Skrevet 21. januar Skrevet 21. januar Fru2020 skrev (41 minutter siden): Det er nok en forsvarsmekanisme ja Det å snakke om benektning er nytt for meg. Jeg prøver å lære mer om det og lokalisere når jeg bruker det. Føler ikke at jeg har helt kontrollen på hva det er Hvordan bruker det å bli når du kommer hjem da? Fortsetter det å være bra, eller faller du sammen? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. januar Skrevet 21. januar Fru2020 skrev (11 timer siden): Lurer litt på hva dere tenker om dette. Jeg ble akuttinnlagt pga depresjon på fredag. Har vært dårlig i to-tre uker. Mandag kveld bestemte jeg meg for å be om utskrivelse på onsdag (ingen behandler tilstede tirsdag) Så tirsdag morgen våkner jeg opp uten noen symptomer. Hele dagen går uten symptomer. Jeg er nesten friskere enn normalt. Så når jeg la meg i kveld tenkte jeg at dette var litt rart. Dette er ikke første gang det skjer. Det har skjedd veldig mange ganger at jeg dagen før utskrivelse er plutselig blitt "frisk". Så tenkte jeg på at behandler på poliklinikken sier at han opplever at jeg bruker benektning som min største mestringsstrategi. Er det det som skjer dagen før utskrivelse? At benektningen skrur seg på? Jeg er ikke syk, liksom, dette kommer til å gå strålende. Var det det som skjedde idag? Poliklinisk behandler sier at jeg benekter og benekter helt til jeg kollapser. Hva tenker dere? Jeg tenker at man ikke kan skru av og på depresjon etter eget forgodtbefinnende. Anonymkode: 49c4a...bab 0 Siter
frosken Skrevet 21. januar Skrevet 21. januar Fru2020 skrev (13 timer siden): Lurer litt på hva dere tenker om dette. Jeg ble akuttinnlagt pga depresjon på fredag. Har vært dårlig i to-tre uker. Mandag kveld bestemte jeg meg for å be om utskrivelse på onsdag (ingen behandler tilstede tirsdag) Så tirsdag morgen våkner jeg opp uten noen symptomer. Hele dagen går uten symptomer. Jeg er nesten friskere enn normalt. Så når jeg la meg i kveld tenkte jeg at dette var litt rart. Dette er ikke første gang det skjer. Det har skjedd veldig mange ganger at jeg dagen før utskrivelse er plutselig blitt "frisk". Så tenkte jeg på at behandler på poliklinikken sier at han opplever at jeg bruker benektning som min største mestringsstrategi. Er det det som skjer dagen før utskrivelse? At benektningen skrur seg på? Jeg er ikke syk, liksom, dette kommer til å gå strålende. Var det det som skjedde idag? Poliklinisk behandler sier at jeg benekter og benekter helt til jeg kollapser. Hva tenker dere? Kanskje kan "benekting som mestringsstrategi" være et interessant konsept å utforske nærmere. Jeg tenker i så fall at det for din del gjelder både gode og dårlige ting. Du er kjapp til å si at "nei, det er ikke sånn" dersom du får innspill som går litt på tvers av det du forventer. Akkurat som man kan undres over om du benekter det depressive nå, så kan man lure på om du benekter ressurser når det for deg fremstår som mest hensiktsmessig. Jeg mener ikke at du bevisst lyver eller manipulerer, men at din virkelighetsoppfatning til en viss grad ser ut til å bli styrt av hvilken løsning du ønsker på ethvert tidspunkt. 0 Siter
Fru2020 Skrevet 21. januar Forfatter Skrevet 21. januar Glitter skrev (1 time siden): Hvordan bruker det å bli når du kommer hjem da? Fortsetter det å være bra, eller faller du sammen? Det er litt varierende egentlig. AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at man ikke kan skru av og på depresjon etter eget forgodtbefinnende. Anonymkode: 49c4a...bab For kortere perioder klarer jeg der. Selv ved alvorlige depresjoner. frosken skrev (8 minutter siden): Kanskje kan "benekting som mestringsstrategi" være et interessant konsept å utforske nærmere. Jeg tenker i så fall at det for din del gjelder både gode og dårlige ting. Du er kjapp til å si at "nei, det er ikke sånn" dersom du får innspill som går litt på tvers av det du forventer. Akkurat som man kan undres over om du benekter det depressive nå, så kan man lure på om du benekter ressurser når det for deg fremstår som mest hensiktsmessig. Jeg mener ikke at du bevisst lyver eller manipulerer, men at din virkelighetsoppfatning til en viss grad ser ut til å bli styrt av hvilken løsning du ønsker på ethvert tidspunkt. Det er grunnen til at behandler ikke tar vekk personlighetsforrstyrrelsediagnosen selv om scid testen viste at jeg ikke har det. Han sier at jeg benekter symptomer i hverdagen, benekter at jeg har negative følelser. Så vi jobber jo egentlig med det ved å lære meg opp til å kjenne etter hvordan jeg egentlig har det, spesielt i gode perioder tenker jeg. Jeg har alltid blitt provosert når folk i behandlingsapparatet påpeker at jeg har så mange ressurser når jeg er dårlig. For meg føles det som om ressursene mine da er låst inne og jeg har ikke nøkkel. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.