Angstlei Skrevet 21. januar Skrevet 21. januar Har nok en gang prøv ett SSRI, Zoloft. Måtte starte på 5mg og nå etter 2 dager på 10mg er det total insomnia. Vet det alltid informeres om at dette er bivirkninger i startet osv, men med Effexor gikk de ikke bort og nå er jeg såpass dårlig at jeg kan ikke gå uten søvn. Psykologen sa jeg bare måtte kutte ut da søvn er viktigere enn den potensielle effekten. Hun har rett i at jeg tåler disse typer medisiner dårlig. Finnes det ett medikament mot angst som ikke forårsaker insomnia? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 21. januar Skrevet 21. januar Angstlei skrev (15 minutter siden): Har nok en gang prøv ett SSRI, Zoloft. Måtte starte på 5mg og nå etter 2 dager på 10mg er det total insomnia. Vet det alltid informeres om at dette er bivirkninger i startet osv, men med Effexor gikk de ikke bort og nå er jeg såpass dårlig at jeg kan ikke gå uten søvn. Psykologen sa jeg bare måtte kutte ut da søvn er viktigere enn den potensielle effekten. Hun har rett i at jeg tåler disse typer medisiner dårlig. Finnes det ett medikament mot angst som ikke forårsaker insomnia? Bruker du sovemedisin? Anonymkode: fad51...aa8 0 Siter
Angstlei Skrevet 21. januar Forfatter Skrevet 21. januar AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Bruker du sovemedisin? Anonymkode: fad51...aa8 Ja 0 Siter
Worriesome Plenty 2 Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar Noen bruker jo enkelte AP mot angst. Har du noen gang forsøkt det? Lav dose. Fluanxol f.eks. Selv Mener jeg at jeg hadde fikk mindre angst på seroquell når jeg tok veldig liten (minste dose). Hvis du skal prøve ett nytt medikament så råder jeg deg til å la psykiateren/legen forklare deg om bivirkninger og å ikke google masse, eller lese felleskatalogen for da finner du bare masse negativt og får en negativ forventning om bivirkninger. 0 Siter
Angstlei Skrevet 24. januar Forfatter Skrevet 24. januar Er Buspirone noe som brukes med god effekt? 0 Siter
stjernestøv Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Angstlei skrev (31 minutter siden): Er Buspirone noe som brukes med god effekt? Datteren ble dårlig av den og klarte ikke kjøre bil. 0 Siter
ISW Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar (endret) Jeg stiller noen spørsmål rundt behandleren din etter å ha fulgt trådene dine gjennom lengre tid nå. Det er ikke noen nevneverdig forskjell på SSRI når det gjelder at veldig engstelige personer ofte får en masse oppstartsbivirkninger. Det er ganske typisk, og det skjer veldig mye sjeldnere med "ren" depresjon og enda sjeldnere med OCD. Det hjelper ingenting å slutte med medisin, for så å gjennomgå samme problemet en gang til når du starter med en ny medisin. Du har et oversensitivt serotoninsystem i hjernen din, og det må over lang tid desensibiliseres. Dessverre kan ingen si med sikkerhet hvor lang tid dette vil ta. Det kan ta flere/mange måneder. Men du begynner på nytt igjen hver gang du slutter og begynner med en ny medisin. En mulig løsning som kan hjelpe, er å bruke en medisin som blokkerer de stimulerende serotoninreseptorene litt, sånn at du får mindre av denne virkningen. Mulige løsninger her kan f.eks. være Seroquel (eller i verste fall Zyprexa, men det kan være litt overdrevent). Da får du også litt søvneffekt. Hvis du først skal prøve ulike SSRI, så er kanskje Fontex den mest menneskelige når det gjelder oppstartsbivirkninger siden serumkonsentrasjonen øker relativt langsomt. Jeg vet ikke hvor mye ikke-medikamentell behandling du får, men jeg tenker kanskje at et vesentlig moment er å gi angsten og symptomene dine noe mindre oppmerksomhet? Jeg synes angsten har en enormt stor rolle i livet ditt, og det er ikke gitt at medisiner alene kan fikse det. Jeg har lite tro på buspiron. Den har ikke vist veldig overbevisende resultater i nyere studier. Endret 24. januar av ISW 1 Siter
nachnoo Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Angstlei skrev (1 time siden): Er Buspirone noe som brukes med god effekt? Skal man få effekt, må man opp i dose til 15mg x3. 1 Siter
Angstlei Skrevet 24. januar Forfatter Skrevet 24. januar ISW skrev (1 time siden): Jeg stiller noen spørsmål rundt behandleren din etter å ha fulgt trådene dine gjennom lengre tid nå. Det er ikke noen nevneverdig forskjell på SSRI når det gjelder at veldig engstelige personer ofte får en masse oppstartsbivirkninger. Det er ganske typisk, og det skjer veldig mye sjeldnere med "ren" depresjon og enda sjeldnere med OCD. Det hjelper ingenting å slutte med medisin, for så å gjennomgå samme problemet en gang til når du starter med en ny medisin. Du har et oversensitivt serotoninsystem i hjernen din, og det må over lang tid desensibiliseres. Dessverre kan ingen si med sikkerhet hvor lang tid dette vil ta. Det kan ta flere/mange måneder. Men du begynner på nytt igjen hver gang du slutter og begynner med en ny medisin. En mulig løsning som kan hjelpe, er å bruke en medisin som blokkerer de stimulerende serotoninreseptorene litt, sånn at du får mindre av denne virkningen. Mulige løsninger her kan f.eks. være Seroquel (eller i verste fall Zyprexa, men det kan være litt overdrevent). Da får du også litt søvneffekt. Hvis du først skal prøve ulike SSRI, så er kanskje Fontex den mest menneskelige når det gjelder oppstartsbivirkninger siden serumkonsentrasjonen øker relativt langsomt. Jeg vet ikke hvor mye ikke-medikamentell behandling du får, men jeg tenker kanskje at et vesentlig moment er å gi angsten og symptomene dine noe mindre oppmerksomhet? Jeg synes angsten har en enormt stor rolle i livet ditt, og det er ikke gitt at medisiner alene kan fikse det. Jeg har lite tro på buspiron. Den har ikke vist veldig overbevisende resultater i nyere studier. Ja, har alt for lite innhold i livet. Psykologen sa dette er årsaken. Kastet bort så mange år av livet mitt på på bo hjemme, og sliter med overgangen med å mistet mamma, og bror som er så syk(har ikke sett han på nesten ett år). Er vanskelig å få ett meningsfylt liv når symptom trykket er så stort, men løsningen ligger jo der. Legen har søkt meg til DPS. Gikk jo som sagt på Effexor i 5 mnder uten at søvnen ble bedre. Er jo umenneskelig å være uten skikkelig søvn så lenge. Prøvde også Fontex for noen år siden, men den ga veldig uro. Var som å drikke 1000 kopper kaffe. Er bare så sliten og lei av alt dette. Slapper aldri av. Er redd jeg ikke skal holde ut dette i lengden 🙁. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 25. januar Skrevet 25. januar Har du prøvd remeron? Den har hjulpet meg mye mtp søvnproblemer, angst og depresjon. Anonymkode: 69d55...022 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.