Gå til innhold

Er det "vanlig" å ha vanskelig for å tro på at en har bipolar lidelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet
munchin skrev (37 minutter siden):

Ligger sykdommen latent i kroppen?

Jeg ser det slik: Gener gir en disposisjon for sykdommen. Disposisjonen er der hele livet. Så finnes det utløsende faktorer som fører til en sykdomsepisode.

Så finnes det heldigvis også beskyttende faktorer som medisiner, regelmessig døgnrytme og fravær av rusmidler.

Videoannonse
Annonse
emilie321
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg tenkte på at kanskje andre også kan komme til, ts har mange spørsmål 

Anonymkode: 49718...901

Ts hindrer da ingen andre i å komme til. 

Skrevet
nachnoo skrev (På 22.1.2026 den 10.17):

Jeg har hatt en hypomani, ifølge psykiater. Etterfulgt av alvorlig depresjon. Jeg får ikke helt til å tro på at jeg har bipolar lidelse. Andre som strever med tankegangen?

Jeg hørte et foredrag av Calabrese - en av verdens mest anerkjente på behandling av BP. Han fortalte at det er først etter fjerde episode at de fleste anerkjenner at de har BP.

Jeg har hatt perioder der jeg oppfyller kriteriene for hypomani, men det var ingen som var vitne til det der og da - diagnose er liksom satt i ettertid og ut fra hva jeg har fortalt. Så selv om jeg ikke er i tvil om at jeg hat hatt en hypoman tilstand minst en gang - har vel heller vært 2-3, så kan jeg ikke se bort fra at høyt stoffskifte, stress, e.l. kan ha vært utløsende årsak. Er det egentlig en hypomani dersom den ikke oppstår spontant?? 

Skrevet
krøll9 skrev (2 timer siden):

så kan jeg ikke se bort fra at høyt stoffskifte, stress, e.l. kan ha vært utløsende årsak. Er det egentlig en hypomani dersom den ikke oppstår spontant?

Det er hypomani selv om du mener at det skyldes stress.

Har stoffskiftet vært svært høyt og symptomene som lignes på hypomani forsvant straks stoffskiftet var korrigert, kan det til nød diskuteres om det var hypomani.

Men uansett er det nok å ha vært hypoman en gang og deprimert en gang for å få diagnosen.

AnonymBruker
Skrevet

De som er tviler på det, hvor sikre er de?  50/50?

Jeg er 99, 5% sikker jeg ikke har bipolar. 

Anonymkode: 95309...04f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

De som er tviler på det, hvor sikre er de?  50/50?

Jeg er 99, 5% sikker jeg ikke har bipolar. 

Sier behandler at du har lidelsen?

Anonymkode: 76442...90b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Sier behandler at du har lidelsen?

Anonymkode: 76442...90b

Ja

Stjerna96
Skrevet
munchin skrev (På 22.1.2026 den 21.40):

Hva var begrunnelsen til at du ikke fikk påvist lidelsen?

De har ikke sett min oppstemte periode

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...