Worriesome Plenty 2 Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar Kjører du bil? Eller har du sluttet? Jeg sluttet for ca 10 år siden etter eget initiativ. Jeg har mange tvangs og angstsymptomer i min schizofrenilidelse. Så jeg fikk først panikkangst når jeg kjørte på motorvei og i tunneler. Så utviklet jeg tvangstanker på om jeg hadde kjørt på noen og måtte kjøre tilbake å sjekket osv. Det førte til at fokus ble feil og at jeg så forlenge i bakspeilet og det holdt på å bli krasj ett par ganger. For meg var det en lettelse, men samtidig ett nytt nederlag over ting angst har ødelagt for meg. 1 Siter
emilie321 Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar Synes det står respekt av valget ditt om og ikke kjøre bil. Har førerkort og bil. Kjører daglig (ca 14000-16000km i året) Kjører både i by og på motorvei. Oslo sentrum holder jeg meg langt unna da (bor ikke i Oslo). Har dager jeg ikke kjører pga for lite søvn eller dårlig form pga andre ting. 3 Siter
Den forsvunne diamanten Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar Worriesome Plenty 2 skrev (4 timer siden): Kjører du bil? Eller har du sluttet? Jeg sluttet for ca 10 år siden etter eget initiativ. Jeg har mange tvangs og angstsymptomer i min schizofrenilidelse. Så jeg fikk først panikkangst når jeg kjørte på motorvei og i tunneler. Så utviklet jeg tvangstanker på om jeg hadde kjørt på noen og måtte kjøre tilbake å sjekket osv. Det førte til at fokus ble feil og at jeg så forlenge i bakspeilet og det holdt på å bli krasj ett par ganger. For meg var det en lettelse, men samtidig ett nytt nederlag over ting angst har ødelagt for meg. ❤️❤️ 1 Siter
munchin Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar Worriesome Plenty 2 skrev (4 timer siden): Kjører du bil? Eller har du sluttet? Jeg sluttet for ca 10 år siden etter eget initiativ. Jeg har mange tvangs og angstsymptomer i min schizofrenilidelse. Så jeg fikk først panikkangst når jeg kjørte på motorvei og i tunneler. Så utviklet jeg tvangstanker på om jeg hadde kjørt på noen og måtte kjøre tilbake å sjekket osv. Det førte til at fokus ble feil og at jeg så forlenge i bakspeilet og det holdt på å bli krasj ett par ganger. For meg var det en lettelse, men samtidig ett nytt nederlag over ting angst har ødelagt for meg. Har sluttet pga depresjon. 1 Siter
Worriesome Plenty 2 Skrevet 22. januar Forfatter Skrevet 22. januar munchin skrev (1 minutt siden): Har sluttet pga depresjon. For håpe du blir kvitt depresjonen og kan kjøre igjen. 0 Siter
munchin Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar Worriesome Plenty 2 skrev (39 minutter siden): For håpe du blir kvitt depresjonen og kan kjøre igjen. Jeg har bestemt meg for å aldri kjøre igjen. Strever med angst i tillegg, men takk. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar Jeg har schizofreni har kjørt bil i over 30 år. Aldri mistet lappen eller fått noen bot annet enn et par parkeringsbøter.Ikke har jeg forårsaket noen ulykker heller, men ble påkjørt en gang av en som ikke overholdt vikeplikt. Hadde myndighetene nå kommet å ville ta fra meg lappen kun på grunn av diagnose ville jeg tenkt av det var diskriminering og tatt saken til retten. Anonymkode: 10a16...6a4 1 Siter
Marye Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar (endret) Jeg måtte levere inn lappen i 2012 pga en mani tilbake i tid, strenge regler, sa de. tror jeg er for skadet kognitivt til å kunne kjøre bil nå Endret 22. januar av Marye 0 Siter
Fru2020 Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar Jeg valgte selv å ta en måned fri fra kjøring i desember pga at jeg var så sliten. Da hadde jeg tre trafikkuhell i forkant. Nå kjører jeg daglig og har gjort det hele sykdomsperioden på åtte år. I to år var det tvangspreget kjøring hvor jeg kjørte en fast fem timers tur hver dag bortsett fra når jeg var innlagt. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar Fru2020 skrev (1 minutt siden): Jeg valgte selv å ta en måned fri fra kjøring i desember pga at jeg var så sliten. Da hadde jeg tre trafikkuhell i forkant. Nå kjører jeg daglig og har gjort det hele sykdomsperioden på åtte år. I to år var det tvangspreget kjøring hvor jeg kjørte en fast fem timers tur hver dag bortsett fra når jeg var innlagt. Hvor skulle du på fem timers turen? Anonymkode: 68540...fb3 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar Har null problemer med bilkjøring. Eller får litt angst i byer, men tror det er vanlig. Anonymkode: e5811...4e3 0 Siter
Fru2020 Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvor skulle du på fem timers turen? Anonymkode: 68540...fb3 Ingen plass. Jeg kjørte en fem timers runde. Samme runden hver dag i to år. Rart å tenke på egentlig, men det var sånn jeg håndterte hverdagen 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar Fru2020 skrev (1 time siden): Ingen plass. Jeg kjørte en fem timers runde. Samme runden hver dag i to år. Rart å tenke på egentlig, men det var sånn jeg håndterte hverdagen Høres veldig rart ut. Anonymkode: 7ee31...219 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Høres veldig rart ut. Anonymkode: 7ee31...219 Sånn er ocd. Anonymkode: c4c83...415 0 Siter
Fru2020 Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres veldig rart ut. Anonymkode: 7ee31...219 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånn er ocd. Anonymkode: c4c83...415 Ja, sånn er ocd. Veldig takknemlig for at jeg kom utav det. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar Fru2020 skrev (12 minutter siden): Ja, sånn er ocd. Veldig takknemlig for at jeg kom utav det. Kan jeg spørre om hvilken behandling man får ved ocd? Anonymkode: 68540...fb3 0 Siter
Fru2020 Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan jeg spørre om hvilken behandling man får ved ocd? Anonymkode: 68540...fb3 Jeg fikk ingen behandling for det spesifikt. Fikk for hele pakken. Jeg har kommet meg ut av kjøretvangen, men jeg har enda tvang knyttet til spising. Det har jeg ikke klart å gjøre noe med. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 22. januar Skrevet 22. januar Fru2020 skrev (16 minutter siden): Jeg fikk ingen behandling for det spesifikt. Fikk for hele pakken. Jeg har kommet meg ut av kjøretvangen, men jeg har enda tvang knyttet til spising. Det har jeg ikke klart å gjøre noe med. Har du behandler nå? Anonymkode: 68540...fb3 0 Siter
Fru2020 Skrevet 23. januar Skrevet 23. januar AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har du behandler nå? Anonymkode: 68540...fb3 Ja, det har jeg. Men vi jobber med mor annet. Tvangen som er igjen er ikke så plagsomt så det er ikke det viktigste 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar On 1/22/2026 at 12:10 PM, AnonymBruker said: Jeg har schizofreni har kjørt bil i over 30 år. Aldri mistet lappen eller fått noen bot annet enn et par parkeringsbøter.Ikke har jeg forårsaket noen ulykker heller, men ble påkjørt en gang av en som ikke overholdt vikeplikt. Hadde myndighetene nå kommet å ville ta fra meg lappen kun på grunn av diagnose ville jeg tenkt av det var diskriminering og tatt saken til retten. Anonymkode: 10a16...6a4 Å ha en alvorlig diagnose gjør at man ikke er skikket til å kjøre bil. Anonymkode: 8c783...317 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.