frosken Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Everybody skrev (6 minutter siden): Kan man virkelig "bestemme" om man vil leve eller dø? Ja, så fremt man ikke er i psykose, så mener jeg det er riktig å si at det er valg involvert. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Everybody skrev (9 minutter siden): Kan man virkelig "bestemme" om man vil leve eller dø? Hva tenker du at det handler om? Anonymkode: 9c871...d5a 0 Siter
Everybody Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar frosken skrev (1 minutt siden): Ja, så fremt man ikke er i psykose, så mener jeg det er riktig å si at det er valg involvert. AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva tenker du at det handler om? Anonymkode: 9c871...d5a Jaha, hvis aktiv dødshjelp hadde vært lett tilgjengelig ville det vært rettferdig å si at man bestemte det selv. 0 Siter
frosken Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Everybody skrev (15 minutter siden): Jaha, hvis aktiv dødshjelp hadde vært lett tilgjengelig ville det vært rettferdig å si at man bestemte det selv. Kan du forklare hvordan du tenker? 0 Siter
Everybody Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar frosken skrev (Akkurat nå): Kan du forklare hvordan du tenker? Det er rimelig vanskelig å dø av selvmord på egenhånd, man må enten gjennom mye smerte, man kan risikere å bli skadet for livet og man må gjøre noe veldig brutalt som dreper deg momentant. Det er ikke noe man bare "velger" på en mandag. Med aktiv dødshjelp så får man en dødelig injeksjon som garanterer død. Hvis det hadde vært lett tilgjengelig så vil jeg si at det å leve eller dø hadde vært et valg. 0 Siter
frosken Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Everybody skrev (Akkurat nå): Det er rimelig vanskelig å dø av selvmord på egenhånd, man må enten gjennom mye smerte, man kan risikere å bli skadet for livet og man må gjøre noe veldig brutalt som dreper deg momentant. Det er ikke noe man bare "velger" på en mandag. Med aktiv dødshjelp så får man en dødelig injeksjon som garanterer død. Hvis det hadde vært lett tilgjengelig så vil jeg si at det å leve eller dø hadde vært et valg. Det er en interessant vinkling. Mitt fokus var på at såfremt ens tenkning ikke er preget av psykotisk forvirring, så kan man velge å la være å gjøre selvmordsforsøk. Jeg mener at fokus på at det også handler om valg, kan være selvmordsforebyggende. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar Tenker du det er greit å gi det ansvaret over på andre? Anonymkode: 37536...29a 0 Siter
krøll9 Skrevet 24. januar Skrevet 24. januar (endret) frosken skrev (8 minutter siden): Det er en interessant vinkling. Mitt fokus var på at såfremt ens tenkning ikke er preget av psykotisk forvirring, så kan man velge å la være å gjøre selvmordsforsøk. Jeg mener at fokus på at det også handler om valg, kan være selvmordsforebyggende. Enig med deg. Sier ikke at det er lett men til syvende og sist er det bare en selv som virkelig kan forhindre at en tar sm. Samtidig tror jeg også det kan skje uhell der man egentlig har holdningen at man ikke vil begå sm men at man gjennom psykose ELLER psykisk voldsom instabilitet kan endre sin avgjørelse og handle impulsivt allikevel. Og fortsatt så kan ingen helt og holdent ta over det ansvaret på sikt. Helsevesen kan hjelpe en der og da i en akuttsituasjon dersom man sier fra - så det bør man gjøre - men timer eller dager senere hviler ansvaret igjen på den enkelte. Endret 24. januar av krøll9 1 Siter
Krisebærblomsten Skrevet 25. januar Skrevet 25. januar Det finnes så mye hjelp og få❤️du kan ringe til legevakten eller telefon for psykiskhelse 🫶 113 vis det står mellom liv og død. Du bør snakke med noe. 0 Siter
Glitter Skrevet 25. januar Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (11 timer siden): det er forresten ille at du hadde det så vondt psykisk. jeg er som sagt glad du er bedre nå. Men det at du også strevet i 30årene gjør at jeg ikke føler meg like alene og det gir litt håp at du klarte bli bedre Anonymkode: 6774f...0ee Bra det kan hjelpe deg til å føle deg litt mindre alene. Håper du får det bedre snart. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.