Gå til innhold

På tide å gi opp livet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Everybody skrev (6 minutter siden):

Kan man virkelig "bestemme" om man vil leve eller dø?

Ja, så fremt man ikke er i psykose, så mener jeg det er riktig å si at det er valg involvert. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Everybody skrev (9 minutter siden):

Kan man virkelig "bestemme" om man vil leve eller dø?

Hva tenker du at det handler om?

Anonymkode: 9c871...d5a

Skrevet
frosken skrev (1 minutt siden):

Ja, så fremt man ikke er i psykose, så mener jeg det er riktig å si at det er valg involvert. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva tenker du at det handler om?

Anonymkode: 9c871...d5a

Jaha, hvis aktiv dødshjelp hadde vært lett tilgjengelig ville det vært rettferdig å si at man bestemte det selv.

Skrevet
Everybody skrev (15 minutter siden):

Jaha, hvis aktiv dødshjelp hadde vært lett tilgjengelig ville det vært rettferdig å si at man bestemte det selv.

Kan du forklare hvordan du tenker?

Skrevet
frosken skrev (Akkurat nå):

Kan du forklare hvordan du tenker?

Det er rimelig vanskelig å dø av selvmord på egenhånd, man må enten gjennom mye smerte, man kan risikere å bli skadet for livet og man må gjøre noe veldig brutalt som dreper deg momentant. Det er ikke noe man bare "velger" på en mandag. Med aktiv dødshjelp så får man en dødelig injeksjon som garanterer død. Hvis det hadde vært lett tilgjengelig så vil jeg si at det å leve eller dø hadde vært et valg.

Skrevet
Everybody skrev (Akkurat nå):

Det er rimelig vanskelig å dø av selvmord på egenhånd, man må enten gjennom mye smerte, man kan risikere å bli skadet for livet og man må gjøre noe veldig brutalt som dreper deg momentant. Det er ikke noe man bare "velger" på en mandag. Med aktiv dødshjelp så får man en dødelig injeksjon som garanterer død. Hvis det hadde vært lett tilgjengelig så vil jeg si at det å leve eller dø hadde vært et valg.

Det er en interessant vinkling. Mitt fokus var på at såfremt ens tenkning ikke er preget av psykotisk forvirring, så kan man velge å la være å gjøre selvmordsforsøk. Jeg mener at fokus på at det også handler om valg, kan være selvmordsforebyggende. 

Skrevet

Tenker du det er greit å gi det ansvaret over på andre?

Anonymkode: 37536...29a

Skrevet (endret)
frosken skrev (8 minutter siden):

Det er en interessant vinkling. Mitt fokus var på at såfremt ens tenkning ikke er preget av psykotisk forvirring, så kan man velge å la være å gjøre selvmordsforsøk. Jeg mener at fokus på at det også handler om valg, kan være selvmordsforebyggende. 

Enig med deg. 

Sier ikke at det er lett men til syvende og sist er det bare en selv som virkelig kan forhindre at en tar sm.  

Samtidig tror jeg også det kan skje uhell der man egentlig har holdningen at man ikke vil begå sm men at man gjennom psykose ELLER psykisk voldsom instabilitet kan endre sin avgjørelse og handle impulsivt allikevel. Og fortsatt så kan ingen helt og holdent ta over det ansvaret på sikt. Helsevesen kan hjelpe en der og da i en akuttsituasjon dersom man sier fra - så det bør man gjøre - men timer eller dager senere hviler ansvaret igjen på den enkelte. 

Endret av krøll9

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...