Gå til innhold

Angst og eksponering, hvordan skal jeg gå frem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har begynt i traumebehandling og holder på med eksponering. Har kompleks ptsd og strever voldsomt med triggere av lyd, bor i blokk og sliter veldig med lyder fra naboene, helt hverdagslige lyder trigger meg enormt så jeg pleier stort sett å gå med ørepropper. I helgen har jeg jobbet med å ikke bruke dem og stå i lydene. Bruker grunningsøvelser for her og nå. Det gikk bra vil jeg si! Klarte å lese og hvile litt selv om jeg hørte både snakking og musikk, føltes bra! Ville gjøre det samme i dag, men i dag er jeg veldig sliten i hodet og orket ikke. Er det greit? Vet ikke hvor mye jeg skal presse meg, angsten sitter så dypt i meg, er det lov å bruke tid på dette og ta pauser innimellom? 

Strever også veldig med å føle meg fanget i situasjoner, så det å reise med kollektiv transport er veldig utfordrende. I går tok jeg t-banen til den andre siden av byen, tok 1 time. I dag har jeg tatt båt rundt øynene rundt Oslo og t-banen hjem. Er veldig sliten nå. Føler jeg bør ta t-banen i morgen også, men kroppen og hodet sier nei - men jeg vet jeg får mestringsfølelse hvis jeg klarer det. Noen som har noen kloke ord om hvordan jeg bør gå frem? Skal selvfølgelig snakke med behandler men det er en stund til neste time. 

Anonymkode: 9575c...43d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Eksponering hjelper bare hvis du sitter igjen med en positiv erfaring og en følelse av mestring. Pusher du for mye og det blir negativ erfaring så er jo sjansen at du bare bekrefter angsten og blir verre igjen.

Anonymkode: 03b8c...b96

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har begynt i traumebehandling og holder på med eksponering. Har kompleks ptsd og strever voldsomt med triggere av lyd, bor i blokk og sliter veldig med lyder fra naboene, helt hverdagslige lyder trigger meg enormt så jeg pleier stort sett å gå med ørepropper. I helgen har jeg jobbet med å ikke bruke dem og stå i lydene. Bruker grunningsøvelser for her og nå. Det gikk bra vil jeg si! Klarte å lese og hvile litt selv om jeg hørte både snakking og musikk, føltes bra! Ville gjøre det samme i dag, men i dag er jeg veldig sliten i hodet og orket ikke. Er det greit? Vet ikke hvor mye jeg skal presse meg, angsten sitter så dypt i meg, er det lov å bruke tid på dette og ta pauser innimellom? 

Strever også veldig med å føle meg fanget i situasjoner, så det å reise med kollektiv transport er veldig utfordrende. I går tok jeg t-banen til den andre siden av byen, tok 1 time. I dag har jeg tatt båt rundt øynene rundt Oslo og t-banen hjem. Er veldig sliten nå. Føler jeg bør ta t-banen i morgen også, men kroppen og hodet sier nei - men jeg vet jeg får mestringsfølelse hvis jeg klarer det. Noen som har noen kloke ord om hvordan jeg bør gå frem? Skal selvfølgelig snakke med behandler men det er en stund til neste time. 

Kan ikke så mye om det, men tror at det å pushe seg på den måten ikke er måten å gå frem på i hvertfall. Så klart skal du bruke tid på det. Vent med eksponeringen til du har en plan sammen med behandler, og kjenner grensene dine bedre. 

Anonymkode: e1a59...d9d

Skrevet

Eksponering skal gjøres slik:

Lag deg en angstskala fra 0-10 der 0 er ingen angst og 10 den aller verste angst du kan tenke deg. Ve 7 angst er behovet for å rømme/trekke seg unna svært stort.

Finn en situasjon som gir deg 3-4 i angst. Eksponer deg for denne gjentatte ganger til den knapt fremkaller angst 0-1. Nå er du klar til å finne nye situasjoner som NÅ gir deg 3-4. Gjenta dette som i forrige eksempel. Til slutt vil du klare det som i starten ga deg 7-8 i angst.

De situasjoner som ga 9-10 i starten kan du kanskje klare deg uten?

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I tillegg til det Nachnoo skriver, - lag deg en terapidagbok slik at du kan skrive litt hvordan du jobber når du er hjemme. Ta den gjerne med i terapien og bruk den aktivt i timene. Det viktigste arbeidet du gjør er tiden _mellom_ timene. Det er enklere for behandleren din å veilede deg når hen vet mer (konkret) om hvordan du jobber. Det kommer dager hvor du vil kjenne på at du ikke får til noe som helst. Når du skriver litt om ting du er fornøyd med underveis, noe du synes er kult å ha fått til (slik du gjør i innlegget ditt her) så kan det hjelpe når mørket river. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...