Gå til innhold

Arv/genetisk?

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Føler meg ikke helt i form psykisk men det kommer jeg vel aldri til å gjøre? Så er det kroppen som har ømme muskler og swik swik, føler jeg må smøres med olje innvendig. Er det alderen/ overgangsalderen? Kroppen min har aldri fungert som jeg har villet tidligere heller så jeg er usikker og min mor hadde plager med kroppen da jeg vokste opp, er det arvelig? Hun har artrose nå og sliter med smerter, hun ble førtids pensjonert pga det og. Og min far har alltid hatt vondt i kroppen, er det genetisk? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For mye stillesitting kan gå utover kropp og muskler. Det er ikke bra for helsa generelt. Noen har slitasjeplager eller sykdom som går ut over ledd og muskler. 

Jeg har aldri vært så plaget med kropp, muskler og ledd som de to årene jeg var ganske stillesittende. 

stjernestøv
Skrevet
Fionys skrev (1 minutt siden):

For mye stillesitting kan gå utover kropp og muskler. Det er ikke bra for helsa generelt. Noen har slitasjeplager eller sykdom som går ut over ledd og muskler. 

Jeg har aldri vært så plaget med kropp, muskler og ledd som de to årene jeg var ganske stillesittende. 

Ok mulig det er fordi jeg er inaktiv men det var altså ikke mine foreldre, de var veldig aktive men hadde masse plager og mye vondt. 

Skrevet

Da min far ble operert for hofteleddsartrose sa legen at det forskes på om det er genetisk. Han sa: «det vi sier nå er at det ligger til noen familier å få det». Nå gjaldt dette hofter da, men regner med at det samme kan gjelde for andre ledd i kroppen.

Skrevet
stjernestøv skrev (14 minutter siden):

Ok mulig det er fordi jeg er inaktiv men det var altså ikke mine foreldre, de var veldig aktive men hadde masse plager og mye vondt. 

Du som har informasjon om hvilke plager foreldrene dine hadde kan jo søke opp på nett om det er arvelig. 

stjernestøv
Skrevet
Fionys skrev (4 minutter siden):

Du som har informasjon om hvilke plager foreldrene dine hadde kan jo søke opp på nett om det er arvelig. 

Ja det kan jeg gjøre, skal spørre chatgpt :) 

stjernestøv
Skrevet

Det er nok arvelig men kan komme både av slitasje og inaktiv. 

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen gang tenkt på at det at du slutter med viktige medisiner kan ha noe å gjøre med den dårlige formen din?

Anonymkode: 67b72...e23

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har du noen gang tenkt på at det at du slutter med viktige medisiner kan ha noe å gjøre med den dårlige formen din?

Nå må du gi deg med den evinnelige masinga om dette. Hun trapper ned medisin i samråd med lege, og har ikke sluttet. Dessuten har jeg aldri hørt om noen som får problemer med ledd og muskler fordi de trapper ned eller slutter på AP. Pass dine egne saker!

Anonymkode: 717df...af8

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Tror ikke det nei, ap virker mot psykose og jeg er ikke psykotisk. 

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå må du gi deg med den evinnelige masinga om dette. Hun trapper ned medisin i samråd med lege, og har ikke sluttet. Dessuten har jeg aldri hørt om noen som får problemer med ledd og muskler fordi de trapper ned eller slutter på AP. Pass dine egne saker!

Er enig i dette, ap virker ikke mot smerter i muskler og ledd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du lege fordi du vet dette??

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du lege fordi du vet dette??

Alle vet vel at AP ikke er lindrende på muskler og ledd? 

stjernestøv
Skrevet

Det er nok kroppen min som forfaller fordi jeg har vært inaktiv i mange år, det er synd å si det men sant. 

stjernestøv
Skrevet

Men noen vondter skal man vel ha? 

Skrevet

Aldri for sent å gjøre noe med det. :) 

Jeg nærmer meg 50 år og har nå begynt å bli mer aktiv.

Skrevet
Vhanja skrev (7 minutter siden):

Aldri for sent å gjøre noe med det. :) 

Jeg nærmer meg 50 år og har nå begynt å bli mer aktiv.

Det er nå godt det da :) 

Vil bli mer aktiv jeg og, gå turer ute og noen øvelser inne. Må bare ta tak i det. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...