Gå til innhold

Zoloft, ustabil serumkonsentrasjon, angst og matinntak

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Kanskje litt spesielt rettet til @nachnoo dette innlegget.

Jeg har det i all hovedsak greit, men opplever dager eller perioder med en del mer angst som jeg prøver å forstå hvorfor skjer. Man kan sikkert hevde at dette er en uhensiktsmessig øvelse i seg selv, men det er jo en annen sak.

Jeg er ikke helt sikker på hvilken type angst jeg har, det kjennes bare som en uro og en angst for angsten. Som om på en måte panikk ligger og ulmer, men kommer ikke til overflaten. Jeg er inneforstått med at dette er fullstendig ufarlig, men det er plagsomt og ødelegger dager som ellers kunne vært fine.

Det varierer veldig fra dag til dag. Det får meg til å tenke over at det kan ha en sammenheng med serumkonsentrasjonen min av Zoloft, som jeg vil fortelle litt om nå. Jeg bruker 100 mg Zoloft på morgenen, og når jeg tar serumkonsentrasjonen tar jeg den eksakt 24 timer etter siste dose, hver gang. De siste to gangene jeg målte (2024 og 2025) var verdien hhv. 110 og 27. Til tross for at dosen var lik, tidspunktet etter inntak var lik og jeg hadde i begge tilfeller sluttet med nikotin. Ingen øvrige endringer i noen medisiner. Jeg vet at jeg alltid tar medisinene mine.

Men: Det varierer om, og i tilfelle hva, jeg spiser sammen med medisinen. I mange tilfeller spiser jeg ikke frokost, og i den grad jeg gjør det kan det variere fra et knekkebrød, en hjemmelaget chiapudding, eller rester av mat fra forrige dags middag. Fettmengden i måltidet er derfor meget variabel.

Jeg får en mistanke om at det kan være den svært varierende serumkonsentrasjonen som gjør at angsten tidvis kommer. Uten at jeg skal påberope meg perfekt statistikk på dette, så innbiller jeg meg at angsten er verre de gangene jeg har spist frokost og tar Zoloft med mat. Kan det være forklaringen på varierende serumkonsentrasjon? Og hvis så, kan det forklare den svært varierende mengden angst jeg kjenner på? Bør Zoloft tas med mat/fett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk til/sammen med mat kan serumkonsentrasjonen bli ca 25% høyere enn uten mat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...