Gå til innhold

Trenger hjelp til å tolke legespråk/journal

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I journalen min hadde psykiater skrevet: "Kontroll d-dimer indisert? Fint om fastlegen kan vurdere det". Betyr det at han tenker at det er anbefalt å ta en d-dimer blodprøve? Eller er det mer at han lurer på om det er indisert/anbefalt? Beklager om jeg spør dumt, men er ikke så god på legespråk 😅

Anonymkode: 65d34...e58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør ChatGPT. Den kan kanskje hjelpe deg. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er en blodprøve som tas for å bekrefte eller si noe om dyp venetrombose. Sånne årer bak på leggen, litt dypere inn som kan være tette. 

Anonymkode: edd9b...782

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er en blodprøve som tas for å bekrefte eller si noe om dyp venetrombose. Sånne årer bak på leggen, litt dypere inn som kan være tette. 

Psykiater ønsker at fastlege vurderer om det kan være lurt å ta denne prøven. 

psykedeliker
Skrevet

Behandlingsstedet er pliktig til å svare på denne typen spørsmål.

AnonymBruker
Skrevet
Glitter skrev (1 time siden):

Spør ChatGPT. Den kan kanskje hjelpe deg. 

Det var lurt, burde nok bruke ChatGPT mer.

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Psykiater ønsker at fastlege vurderer om det kan være lurt å ta denne prøven. 

Okay.

psykedeliker skrev (39 minutter siden):

Behandlingsstedet er pliktig til å svare på denne typen spørsmål.

Joda, men litt kronglete å ringe dit bare for å spørre om dette.

psykedeliker
Skrevet

Joda, men litt kronglete å ringe dit bare for å spørre om dette.

Hvor vanskelig kan det være?

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (10 minutter siden):

Det er vel ikke akkurat direkte vanskelig i den forstand, men det er jo kronglete i form av at man må ringe resepsjonen som må sende spørsmålet videre til behandler osv.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er vel ikke akkurat direkte vanskelig i den forstand, men det er jo kronglete i form av at man må ringe resepsjonen som må sende spørsmålet videre til behandler osv.

Det skal ikke medføre noe ekstraarbeid for deg å kreve dine rettigheter.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I journalen min hadde psykiater skrevet: "Kontroll d-dimer indisert? Fint om fastlegen kan vurdere det". Betyr det at han tenker at det er anbefalt å ta en d-dimer blodprøve? Eller er det mer at han lurer på om det er indisert/anbefalt? Beklager om jeg spør dumt, men er ikke så god på legespråk 😅

Har ikke lest tråden, så min kommentar er sannsynligvis overflødig. Men jeg tolker kommentaren som at psykiater sier at han tenker at det kanskje er rimelig å kontrollere d-dimer (dvs. ta den blodprøven) og ber fastlegen om å vurdere dette, og i så fall evt. iverksette dersom fastlegen er enig). 

Psykiateren skriver på denne måten for å signalisere at dette er fastlegens fagfelt og at psykiateren ikke mener å overstyre fastlegen. 

Skrevet
psykedeliker skrev (5 timer siden):

Når du stiller dette spørsmålet, så avslører du at du i liten grad er vant til å forholde deg til sykehus/spesialisthelsetjenesten. Det er alt annet enn lett å få svar på store og små spørsmål etter at man har forlatt sykehuset eller legekontoret. 

psykedeliker
Skrevet
frosken skrev (10 minutter siden):

Det er alt annet enn lett å få svar på store og små spørsmål etter at man har forlatt sykehuset eller legekontoret.

Da har vi helt ulike erfaringer.

Skrevet

Det er flott for oss som arbeider i helsevesenet at det finnes et sted som dette hvor man kan få svar på enkle spørsmål. Det ville tatt mye tid om vi skulle svare på alt slikt i arbeidstiden. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (12 timer siden):

Har ikke lest tråden, så min kommentar er sannsynligvis overflødig. Men jeg tolker kommentaren som at psykiater sier at han tenker at det kanskje er rimelig å kontrollere d-dimer (dvs. ta den blodprøven) og ber fastlegen om å vurdere dette, og i så fall evt. iverksette dersom fastlegen er enig). 

Psykiateren skriver på denne måten for å signalisere at dette er fastlegens fagfelt og at psykiateren ikke mener å overstyre fastlegen. 

Men jeg tror jeg tok d-dimer da jeg var på sykehuset (synes i alle fall jeg hørte legen snakke om det), betyr kontroll da at jeg skal ta blodprøven på nytt? For når man googler kommer det opp at det vanlige er å ta blodprøven en gang og hvis den var negativ var det greit og hvis den var positiv kunne det være man har blodpropp men at det også kan være andre tilstander som gjør det. Kan det være at svaret på d-dimer var positivt? Men da hadde det vel gitt mer mening at de hadde gitt meg beskjed om det? For da burde jeg vel til fastlegen for å forsøke finne ut hvorfor? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Men jeg tror jeg tok d-dimer da jeg var på sykehuset (synes i alle fall jeg hørte legen snakke om det), betyr kontroll da at jeg skal ta blodprøven på nytt? For når man googler kommer det opp at det vanlige er å ta blodprøven en gang og hvis den var negativ var det greit og hvis den var positiv kunne det være man har blodpropp men at det også kan være andre tilstander som gjør det. Kan det være at svaret på d-dimer var positivt? Men da hadde det vel gitt mer mening at de hadde gitt meg beskjed om det? For da burde jeg vel til fastlegen for å forsøke finne ut hvorfor? 

Du tok sikkert prøven på sykehuset, - det kan du sannsynligvis se i epikrisen. Når skrev psykiateren dette til fastlegen - før eller etter du var i akuttmottaket?

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (1 time siden):

Du tok sikkert prøven på sykehuset, - det kan du sannsynligvis se i epikrisen. Når skrev psykiateren dette til fastlegen - før eller etter du var i akuttmottaket?

Jeg har visst ikke tilgang til epikrisen. Psykiateren skrev det til fastlegen etter jeg var i akuttmottaket.

Skrevet

Jeg har visst ikke tilgang til epikrisen. Psykiateren skrev det til fastlegen etter jeg var i akuttmottaket.

Dersom psykiateren hadde fått og lest epikrisen, så foreslår han kontroll av akkurat den blodprøven hos fastlegen. Men det forutsetter da at han har lest og lagt merke til noe i epikrisen. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (Akkurat nå):

Dersom psykiateren hadde fått og lest epikrisen, så foreslår han kontroll av akkurat den blodprøven hos fastlegen. Men det forutsetter da at han har lest og lagt merke til noe i epikrisen. 

Ja, jeg tror psykiateren har lest epikrisen, evnt. om det var journalnotatet. For i timen så leste han høyt fra litt av det de hadde skrevet men så stoppet han å lese høyt sånn halvveis virket det som, så jeg har ikke fått høre hele journalnotatet/epikrisen. Men på slutten av timen sa han bare at jeg ikke trengte kontakte fastlegen med mindre det forverret seg. Er ikke det litt rart at verken legen på sykehuset eller psykiater har nevnt dette med d-dimer til meg da? Eller er det bare at de ikke vil bekymre meg unødig kanskje?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg tror psykiateren har lest epikrisen, evnt. om det var journalnotatet. For i timen så leste han høyt fra litt av det de hadde skrevet men så stoppet han å lese høyt sånn halvveis virket det som, så jeg har ikke fått høre hele journalnotatet/epikrisen. Men på slutten av timen sa han bare at jeg ikke trengte kontakte fastlegen med mindre det forverret seg. Er ikke det litt rart at verken legen på sykehuset eller psykiater har nevnt dette med d-dimer til meg da? Eller er det bare at de ikke vil bekymre meg unødig kanskje?

Jeg tror ikke det er gunn til bekymring, du ble usedvanlig godt undersøkt i akuttmottaket - og du går på blodfortynnende.   Psykiateren har gitt et innspill til fastlegen, men det er ikke noe som må håndteres øyeblikkelig. Neste gang du ser fastlegen av andre grunner, så kan du spørre ham. Også gjelder jo da nå som alltid, at om du får en tydelig forverring, så skal du ta kontakt. 

AnonymBruker
Skrevet
frosken skrev (1 minutt siden):

Jeg tror ikke det er gunn til bekymring, du ble usedvanlig godt undersøkt i akuttmottaket - og du går på blodfortynnende.   Psykiateren har gitt et innspill til fastlegen, men det er ikke noe som må håndteres øyeblikkelig. Neste gang du ser fastlegen av andre grunner, så kan du spørre ham. Også gjelder jo da nå som alltid, at om du får en tydelig forverring, så skal du ta kontakt. 

Jeg tror heller ikke det er grunn til bekymring, sånn egentlig. Det jeg tenkte mest på var at hvis d-dimer var forhøyet at det kanskje kunne komme av noe annet enn blodpropp og at det burde vært undersøkt videre? (Det kommer jo opp hvis man googler). Ikke at jeg ikke stoler på at legene gjør en god vurdering altså. Jeg har vel kanskje bare en liten tendens til å bekymre meg litt unødig for ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...