Gå til innhold

Er det slik at noen tar selvmord når de er på vei ut av/er frisk fra depresjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er det kun alvorlig deprimerte som tar livet sitt?

Anonymkode: ed1b2...d69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Høres litt rart ut, men i bipolar kan man gå over i en blandet og særlig impulsiv episode innimellom. Da kan det utad se veldig positivt ut, men blandet episode har høy risiko for sm. 

Noe annet er at sterkt deprimerte mennesker kan virke som de har markant bedring, at de blir mer livsglade og sosiale igjen, fordi de har bestemt seg og får en ro ut av det, ønsker å få en slags siste avslutning med kjente, forberede praktiske ting i ro og mak, og er glade for å ha kommet frem til en "løsning". Har jeg hørt. 

Anonymkode: 72ad3...42f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Høres litt rart ut, men i bipolar kan man gå over i en blandet og særlig impulsiv episode innimellom. Da kan det utad se veldig positivt ut, men blandet episode har høy risiko for sm. 

Noe annet er at sterkt deprimerte mennesker kan virke som de har markant bedring, at de blir mer livsglade og sosiale igjen, fordi de har bestemt seg og får en ro ut av det, ønsker å få en slags siste avslutning med kjente, forberede praktiske ting i ro og mak, og er glade for å ha kommet frem til en "løsning". Har jeg hørt. 

Kan man ha blandet periode som bipolar 2 også?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kan man ha blandet periode som bipolar 2 også?

Hvis min diagnose er riktig, noe jeg ofte tviler på, så kan man det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Eller er det kun alvorlig deprimerte som tar livet sitt?

Selvmord er ikke isolert til depresjon, selv om de aller fleste som tar livet sitt har en form for depressivt tankeinnhold og håpløshet.

Men til spørsmålet ditt: Depresjon letter gjerne gradvis og symptom for symptom. Når depresjonen er i en viss form for bedring er man noen ganger i en mer sårbar fase for selvmord fordi man f.eks i større grad har gjenvunnet handlekraften mens man fortsatt ikke har det bra. 

Skrevet

Det du skriver er korrekt. Det forklares vanligvis slik: Ved meget alvorlig depresjon er initiativ og energi så lav at man ikke er i stand til å ta livet sitt. Når depresjonen letter noe, kommer initiativ og gjennomføringskraft såpass tilbake at personen klarer å gjennomføre et suicid.

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (35 minutter siden):

Det du skriver er korrekt. Det forklares vanligvis slik: Ved meget alvorlig depresjon er initiativ og energi så lav at man ikke er i stand til å ta livet sitt. Når depresjonen letter noe, kommer initiativ og gjennomføringskraft såpass tilbake at personen klarer å gjennomføre et suicid.

Er dette et tema som behandlere er obs på ? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er dette et tema som behandlere er obs på ? 

Absolutt 

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (7 timer siden):

Absolutt 

Kan man ta livet sitt uten at man er deprimert? Er alle som velger å forlate livet i en krise?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Kan man ta livet sitt uten at man er deprimert? Er alle som velger å forlate livet i en krise?

Det korte svaret på spørsmålene dine er hhv. ja, og nei.

Noe helt annet er selvfølgelig hva som er vanligst. Som jeg skrev tidligere i tråden, har nok de aller fleste (jeg mener det er >75%) som tar livet sitt en eller annen form for depressivitet, enten som hovedlidelse eller som følge av en annen tilstand. Men det finnes også unntak - blant annet psykoselidelser der en opplever at noe "befaler" eller tvinger en til å ta livet sitt. Det er også tilfeller der fysiske årsaker gjør at noen velger å avslutte livet (kroniske smertelidelser/uutholdelig smerte, sykdommer som uansett gir dødelig utfall, alvorlig funksjonsfall/tap av sanser, osv). Rus kan være en faktor, enten medvirkende eller utløsende. 

Ref. det Nachnoo skriver over, så er det nok blandede episoder som gir høyest akutt selvmordsfare. Ved alvorlige depresjoner hører man ofte ting som "jeg vil gjerne dø, men jeg har ikke orket å finne en metode enda". Har man mye initiativ og virketrang/handlekraft kombinert med meget depressivt tankeinnhold, er det langt farligere.

Endret av ISW
AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (9 timer siden):

Totalt feil det du skriver her. 

Anonymkode: f087c...763

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

😁

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva mener du er riktig da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hva mener du er riktig da?

Jeg har selv opplevd å være så deprimert at jeg klarte ikke å fungere normalt, men jeg hadde et alvorlig selvmordsforsøk der jeg ble reddet i siste liten. Kjenner til andre som har vært gjennom det samme. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har selv opplevd å være så deprimert at jeg klarte ikke å fungere normalt, men jeg hadde et alvorlig selvmordsforsøk der jeg ble reddet i siste liten. Kjenner til andre som har vært gjennom det samme. 

Du mener at din personlige erfaring kan overføres til alle andre tilfeller?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (25 minutter siden):

Du mener at din personlige erfaring kan overføres til alle andre tilfeller?

Slutt å driti deg ut. Ikke bare meg men kjenner til andre tilfeller også.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, det er faglig helt riktig det som er skrevet.

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (15 minutter siden):

Nei, det er faglig helt riktig det som er skrevet.

En kan ta selvmord i alle faser.

AnonymBruker
Skrevet

Uten å ha psykisk /fysisk sykdom/være i krise?

Skrevet

Det er korrekt. Men spørsmålet er om man kan identifisere spesielle perioder eller faser i sykdomsforløpet der risikoen er spesielt høy.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...