Gå til innhold

Autoseponering av medisiner

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har lagt merke til at de som aldri blir bra fra sine psykiske plager og de som etter mange års behandling fortsatt sliter på daglig basis er de som har autoseponert medisiner på ett eller annet tidspunkt.

skjønner at bivirkninger kan være ganske ille, men er det ikke bedre å følge en behandling og samkjøre med helsetjenesten enn å sørge for at man aldri blir bra? Noen medisiner gjør faktisk at man får langvarig mén om man slutter. De fungerer gjerne med andre medisiner pg behandling man får.

Lurer bare…

Anonymkode: 8b718...296

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har lagt merke til at de som aldri blir bra fra sine psykiske plager og de som etter mange års behandling fortsatt sliter på daglig basis er de som har autoseponert medisiner på ett eller annet tidspunkt.

skjønner at bivirkninger kan være ganske ille, men er det ikke bedre å følge en behandling og samkjøre med helsetjenesten enn å sørge for at man aldri blir bra? Noen medisiner gjør faktisk at man får langvarig mén om man slutter. De fungerer gjerne med andre medisiner pg behandling man får.

Lurer bare…

Det kan vel ikke være slik at du har oversikt over alle pasienters sykdom og medisinhistorie?

Anonymkode: 78e2a...a33

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Lurer bare…

Nachnoo gikk nylig ut å forsvarte de med psykoselidelser som seponerer, og det kan tolkes som at det er ok å gjøre der fordi de er unnskyldt og ikke kan stillas til ansvar for sine handlinger, dvs autoseponering. Det kan gi motsatt effekt. Dessverre.

Anonymkode: ba2aa...6b3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nachnoo gikk nylig ut å forsvarte de med psykoselidelser som seponerer, og det kan tolkes som at det er ok å gjøre der fordi de er unnskyldt og ikke kan stillas til ansvar for sine handlinger, dvs autoseponering. Det kan gi motsatt effekt. Dessverre.

Misforstår du hans innlegg med vilje?

Anonymkode: 73972...3d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg støtter selvsagt ikke autoseponering. Det er noe av det dummeste man kan gjøre. Men jeg er ikke enig i at de som autoseponerer skal miste retten til videre behandling. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan vel ikke være slik at du har oversikt over alle pasienters sykdom og medisinhistorie?

TS har rett. På gruppenivå vil det gå best med dem som følger behandlingsanbefalinger nøye. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lurer bare…

Kan du tenke deg mulige andre grunner til at du i ditt trolig svært begrensede utvalg observerer samvariasjon mellom høy sykdomsbyrde og tidligere autoseponering, annet enn at autoseponering på et eller annet tidspunkt fører til en signifikant negativ endring i det videre sykdomsforløpet?

Jeg ser virkelig ikke poenget med å opprette en tråd som dette på et psykiatriforum, når tråden kan bidra til å øke skyldfølelsen og kanskje fortvilelsen over eget symptomtrykk hos noen forumbrukere i den gruppen du beskriver. Jeg tenker at dette ikke bidrar til at disse forumbrukerne får det best mulig.

nachnoo skrev (22 minutter siden):

TS har rett. På gruppenivå vil det gå best med dem som følger behandlingsanbefalinger nøye. 

Dette kan jo også skyldes at pasientene som følger behandlingsanbefalingene har mer innsikt som følge av mildere sykdom. Jeg er derfor interessert i å lese aktuelle studier om langtidskonsekvenser av rask nedtrapping og/eller perioder uten antipsykotika. Så vidt jeg har forstått det behandler antipsykotika symptomene, men påvirker ikke sykdomsprosessen bak schizofreni. Jeg lurer likevel på om økt tid med psykotiske symptomer kan føre til skader, uten at jeg vet om det stemmer. Jeg er altså interessert i å lese noe mer konkret om temaet, dersom du har noe du kan henvise meg til. 

stjernestøv
Skrevet
nachnoo skrev (49 minutter siden):

Jeg støtter selvsagt ikke autoseponering. Det er noe av det dummeste man kan gjøre. Men jeg er ikke enig i at de som autoseponerer skal miste retten til videre behandling. 

Jeg gikk til sjefs psykologen på dps som sa jeg fulgte ikke behandlingsopplegget da jeg seponerte trilafon injeksjon og derfor måtte jeg slutte hos han, han sa jeg kunne komme tilbake når jeg ville ta medisin. Heldigvis hadde jeg gruppen der og de støttet meg i å slutte, det var seriøst ikke bra men psykologen mente jeg var frisk. 

Skrevet

@Sokk Kjenner du noen annen lidelse/sykdom der det lønner seg å ikke følge behandlingsanbefaling?

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (1 time siden):

Riktig. Hvordan snakker du med pasientene om autoseponeringen ?

Skrevet

Jeg har nylig seponert en medisin. Har aldri autoseponert tidligere og skal ikke gjøre det igjen heller. Angret etter noen dager på at jeg ikke snakket med behandler først. Men jeg hadde forsøkt å slutte uansett, for jeg må vite om dette er en medisin jeg faktisk trenger. Mtp bivirkninger. Hvis jeg blir dårlig får jeg krype til korset og begynne igjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle verden er autoseponering? 

For meg hørtes det ut som seponeting som skjer automatisk. 

Anonymkode: e3090...74d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva i alle verden er autoseponering? 

For meg hørtes det ut som seponeting som skjer automatisk. 

Anonymkode: e3090...74d

Det er å slutte med medisiner på egenhånd uten å ha konferert med lege først, eller sluttet mot legens anbefaling. 

Anonymkode: 9ea22...c9c

Skrevet

Er ikke autoseponering å bare slutte brått uten å trappe ned?

Skrevet

Jeg er også enig her med trådstarter. Jobber frivillig innen psykisk helsevern, uten silkehansker. Før det gikk jeg til behandling selv for angstlidelse og kronisk depresjon. Der snakker de ofte om dette. Medisinstopp forverrer  ofte tilstanden, om man ikke har en bedre erstatning. Har også opplevd at antidepressiva jeg begynte på og sluttet etter noen år ikke fungerte lenger da jeg trengte det neste gang.

@Sokk du må gjerne mene mye, men ser man litt leger enn teorien så observerer vi jo det motsatte av dine påstander. Både selv og på andre. Anbefaler deg å åpne opp for nye perspektiv - selv om du har en lidelse som gjør dette til en utfordring for deg. 

Skrevet (endret)
nachnoo skrev (1 time siden):

@Sokk Kjenner du noen annen lidelse/sykdom der det lønner seg å ikke følge behandlingsanbefaling?

Jeg sier ikke at det lønner seg å ikke følge behandlingsanbefalingen, jeg lurer på om det finnes studier, eller mer enn anekdotiske bevis for at opphold i antipsykotisk behandling tidligere i livet får konsekvenser for prognosen og tilstanden senere. Bare fordi jeg er nysgjerrig og ønsker å forstå mekanismene bak.

Også synes jeg man generelt bør være forsiktig med å lage et narrativ om at «du er dårlig i dag på grunn av at du ikke hørte på legen din for 20 år siden» og skaper et inntrykk av at man kunne vært symptomfri dersom man hadde unngått den store tabben å slutte på medisiner, når sykdommens forløp kanskje ikke hadde vært så annerledes uansett.

Jeg er generelt veldig tilhenger av medikamentelle behandling av psykiatriske lidelser, men jeg synes diskusjonen her på DOL noen ganger kan være litt bastant i retning av at symptomene i dag skyldes tidligere seponering (og ikke sykdommen i seg selv), når jeg ikke har sett overbevisende dokumentasjon for det (som jeg jo etterspurte i forrige innlegg).

Noen behandlinger tar sikte på å kurere, eller bremse sykdommen. Andre behandlinger gjør ikke annet enn å lindre symptomene. Jeg lurer altså på om antipsykotika har noen rolle i det førstnevnte, eller om de bare bedrer symptomer og funksjon «her og nå». Jeg spør ikke retorisk fordi jeg vet svaret, jeg spør fordi jeg undres over dette.

Angående forverring av tilstanden, så blir den vel ofte forverret ganske raskt, og det tar lang tid å komme tilbake til samme funksjonsnivå. Det er ikke vanskelig å se for seg. Men spørsmålet er i hvilken grad et eller flere opphold i antipsykotisk behandling får konsekvenser for prognosen om 10, 20 eller 40 år. 

Trinity80 skrev (33 minutter siden):

@Sokk du må gjerne mene mye, men ser man litt leger enn teorien så observerer vi jo det motsatte av dine påstander. Både selv og på andre. Anbefaler deg å åpne opp for nye perspektiv - selv om du har en lidelse som gjør dette til en utfordring for deg. 

Det siste kunne du spart deg for. 

Endret av Sokk
Skrevet
Sokk skrev (31 minutter siden):

Det siste kunne du spart deg for. 

Enig. Jeg blir provosert av sånne kommentarer. 

Skrevet
Sokk skrev (54 minutter siden):

Jeg sier ikke at det lønner seg å ikke følge behandlingsanbefalingen, jeg lurer på om det finnes studier, eller mer enn anekdotiske bevis for at opphold i antipsykotisk behandling tidligere i livet får konsekvenser for prognosen og tilstanden senere.

Ja, det finnes flere studier på dette. Ved seponering av medisin og tilbakefall, tar det i snitt et år før personen har gjenvunnet sitt funksjonsnivå, og i de fleste tilfeller kommer en ikke helt tilbake til samme nivå. Det blir en defisit. For hver gang kommer man et trinn lavere på funksjonstrappa. I tillegg tar det for hver gang lengre tid før bedring inntrer, og for hver gang trenger man større dose medisin for å opprettholde symptomfrihet,

AnonymBruker
Skrevet
nachnoo skrev (25 minutter siden):

Ja, det finnes flere studier på dette. Ved seponering av medisin og tilbakefall, tar det i snitt et år før personen har gjenvunnet sitt funksjonsnivå, og i de fleste tilfeller kommer en ikke helt tilbake til samme nivå. Det blir en defisit. For hver gang kommer man et trinn lavere på funksjonstrappa. I tillegg tar det for hver gang lengre tid før bedring inntrer, og for hver gang trenger man større dose medisin for å opprettholde symptomfrihet,

Oi, dette skulle jeg ha visst/blitt fortalt da jeg ble syk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...