Gå til innhold

Var dette psykose-aktig eller meltdown? Og hva gjør jeg hvis behandler har mistolket meg?

Anbefalte innlegg

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet (endret)

Hvis det jeg opplevde egentlig er noe psykose-aktig og ikke meltdown men det blir tolket som det, er det vel egentlig veldig dumt? For kanskje jeg egentlig burde økt antipsykotika? Jeg bruker bare 10 mg abilify. Hva bør jeg gjøre? Bør jeg si fra til behandler? Jeg synes det er vanskelig å skulle gjøre.

Etter jeg var ferdig på jobb som er veldig stressende for meg så opplevde jeg skikkelig sterk uvirkelighetsfølelse. Jeg følte jeg kunne høre og føle alt mye sterkere og fikk tilbake ubehag i brystet. Det føltes ut som det var noe fysisk galt med hjernen, og det var så vidt jeg klarte ta bussen hjem og følte at alle så på meg. Det gikk heldigvis over en stund etter at jeg hadde kommet meg hjem og fått tatt truxal (eventuell medisin mot uro). Behandler sa at hun tenkte dette hørtes ut som meltdown, men at hun ikke var helt sikker. 

For ca 2 uker siden hadde jeg også sterk uvirkelighetsfølelse, det var da jeg var på akuttmottaket og måtte vente mange timer, da fikk jeg tanker om at sykepleierne og de andre pasientene spilte skuespill. Har ikke nevnt det for behandler. 

Jeg har asperger og bipolar diagnose og har hatt en psykose tidligere for mange år siden. Behandler har mest fokus på og kunnskap om asperger tror jeg.

Endret av 𝚂 𝚔 𝚢
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal på ingen måte stille noen diagnose her, men for meg høres dette mer ut som noe "i angstgaten" med noe derealisering enn en psykotisk episode i seg selv. Det er fint at det gikk over og løste seg med litt beroligende medisin :)

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
ISW skrev (Akkurat nå):

Jeg skal på ingen måte stille noen diagnose her, men for meg høres dette mer ut som noe "i angstgaten" med noe derealisering enn en psykotisk episode i seg selv. Det er fint at det gikk over og løste seg med litt beroligende medisin :)

Ja, det kan godt hende det bare er angst også. Også er jeg jo ganske stresset og urolig også for tiden og det hjelper jo heller ikke på. Men det er kanskje ikke hensiktsmessig å øke antipsykotika da? Jeg er bare skikkelig nervøs for å bli ordentlig psykotisk igjen for det er skikkelig fælt, men som sagt lenge (over 10 år) siden sist da. Så den medisineringen jeg har nå bør vel kanskje holde? Ja, jeg er veldig glad det løste seg 🙂

psykedeliker
Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (11 minutter siden):

Hva bør jeg gjøre?

Du bør slutte å være så opptatt av hvilke diagnoser og symptomer du har på papiret, og heller fokusere på problemet som skal løses.

𝚂 𝚔 𝚢 skrev (12 minutter siden):

Etter jeg var ferdig på jobb som er veldig stressende for meg så opplevde jeg skikkelig sterk uvirkelighetsfølelse. Jeg følte jeg kunne høre og føle alt mye sterkere og fikk tilbake ubehag i brystet. Det føltes ut som det var noe fysisk galt med hjernen, og det var så vidt jeg klarte ta bussen hjem og følte at alle så på meg. Det gikk heldigvis over en stund etter at jeg hadde kommet meg hjem og fått tatt truxal (eventuell medisin mot uro). Behandler sa at hun tenkte dette hørtes ut som meltdown, men at hun ikke var helt sikker. 

Hvordan var energinivået ditt da dette skjedde? Var det lenge siden du hadde spist?

Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (1 minutt siden):

Ja, det kan godt hende det bare er angst også. Også er jeg jo ganske stresset og urolig også for tiden og det hjelper jo heller ikke på. Men det er kanskje ikke hensiktsmessig å øke antipsykotika da? Jeg er bare skikkelig nervøs for å bli ordentlig psykotisk igjen for det er skikkelig fælt, men som sagt lenge (over 10 år) siden sist da. Så den medisineringen jeg har nå bør vel kanskje holde? Ja, jeg er veldig glad det løste seg 🙂

Det er utrolig individuelt hvordan et panikkanfall opptrer, og det er langt fra alle som har det "klassisk" med hyperventilering, 180 i puls og hjertebank. Jeg tror nok ikke du plutselig blir psykotisk når du står på medisin, men Abilify er ikke så veldig angstdempende. Godt du har Truxal ved behov, og begynner dette å skje hyppigere må du selvfølgelig ta kontakt med behandler igjen :)

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
psykedeliker skrev (3 minutter siden):

Du bør slutte å være så opptatt av hvilke diagnoser og symptomer du har på papiret, og heller fokusere på problemet som skal løses.

Hvordan var energinivået ditt da dette skjedde? Var det lenge siden du hadde spist?

Ja, kanskje det?

Jeg hadde ok energinivå, hadde ikke spist siden kvelden før men det er vanlig for meg.

Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde ok energinivå, hadde ikke spist siden kvelden før men det er vanlig for meg.

Hvordan kan du ha ok energinivå når du ikke har spist siden kvelden før? Har du informert behandler om dette?

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
ISW skrev (6 minutter siden):

Det er utrolig individuelt hvordan et panikkanfall opptrer, og det er langt fra alle som har det "klassisk" med hyperventilering, 180 i puls og hjertebank. Jeg tror nok ikke du plutselig blir psykotisk når du står på medisin, men Abilify er ikke så veldig angstdempende. Godt du har Truxal ved behov, og begynner dette å skje hyppigere må du selvfølgelig ta kontakt med behandler igjen :)

Åå, så det var kanskje et panikkanfall? Takk for opplysningen, for jeg har tenkt at det måtte være slik du beskriver et "klassisk" anfall for at det skulle være det. Men da vet jeg. Ok, det var godt å høre 🙂

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
psykedeliker skrev (1 minutt siden):

Hvordan kan du ha ok energinivå når du ikke har spist siden kvelden før? Har du informert behandler om dette?

Jeg har ingen spiseforstyrrelse hvis det er det du tenker? Jeg bare spiser ikke frokost og liker ikke spise lunsj sammen med andre mennesker så spiser derfor heller når jeg kommer hjem.

Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (Akkurat nå):

Jeg har ingen spiseforstyrrelse hvis det er det du tenker?

Det er ikke normalt å spise slik du gjør. Du driver rovdrift på deg selv med dette spisemønsteret. Er behandleren din informert om dette?

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
psykedeliker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke normalt å spise slik du gjør. Du driver rovdrift på deg selv med dette spisemønsteret. Er behandleren din informert om dette?

Nei.

Skrevet

Nei.

Det er i så fall en ganske vesentlig opplysning du holder tilbake ovenfor behandler. Er det noen spesiell grunn til det?

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet

Det er i så fall en ganske vesentlig opplysning du holder tilbake ovenfor behandler. Er det noen spesiell grunn til det?

Jeg har bare aldri tenkt at det er viktig for behandler å vite? Samtidig ser jeg ikke på det som noe problem og mat har aldri vært et tema heller. 

Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (3 minutter siden):

Jeg har bare aldri tenkt at det er viktig for behandler å vite? Samtidig ser jeg ikke på det som noe problem og mat har aldri vært et tema heller. 

Det kan gi reaksjoner om du ikke spiser på så lenge. 

Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (2 minutter siden):

At du selv ikke ser på det som et problem betyr ikke at det er irrelevant, dersom du virkelig ønsker å løse problemet. Da må alle relevante faktorer opp til drøfting med behandler. Lytter du egentlig til kroppens signaler?

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Det kan gi reaksjoner om du ikke spiser på så lenge. 

Ja, det er kanskje sant det. Men jeg tror kroppen min er så vandt til det at det går greit? Jeg spiser jo nok mat, bare ikke så ofte som folk flest.

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet

At du selv ikke ser på det som et problem betyr ikke at det er irrelevant, dersom du virkelig ønsker å løse problemet. Da må alle relevante faktorer opp til drøfting med behandler. Lytter du egentlig til kroppens signaler?

Jeg tror jeg er dårlig på å lytte til kroppens signaler, har veldig lite kontakt med følelsene mine generelt sett.

Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (Akkurat nå):

Ja, det er kanskje sant det. Men jeg tror kroppen min er så vandt til det at det går greit? Jeg spiser jo nok mat, bare ikke så ofte som folk flest.

Ok du kjenner jo deg selv best og dine behov. 

Skrevet

Jeg spiser middag og kvelds, ingenting utover det. Får du i deg nok næring så er det helt greit, gjør det som passer for deg :) 

Anonymkode: be8e1...f85

Skrevet

Jeg tror jeg er dårlig på å lytte til kroppens signaler, har veldig lite kontakt med følelsene mine generelt sett.

Ut fra hva du har skrevet tidligere føler du veldig mye. Eller snakker vi om noe helt annet nå?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...