Gå til innhold

Var dette psykose-aktig eller meltdown? Og hva gjør jeg hvis behandler har mistolket meg?

Anbefalte innlegg

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
psykedeliker skrev (10 minutter siden):

Så det har ikke vært tema i det hele tatt? I så fall burde du ta det opp i neste time, istedenfor å stille masse spørsmål her som ingen kan svare deg på uansett.

Nei, det har det ikke. Og ja, skal ta det opp neste time.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (På 7.2.2026 den 19.42):

Jeg kan på en måte tenke at jeg føler noe, men jeg føler det ikke i kroppen, så jeg tenker dermed at jeg har lite kontakt  med kroppen og følelsene mine.

Jeg har tenkt litt mens jeg har lest denne tråden... at du kanskje noen  ganger har god kontakt innover/med egen kropp (interosepsjon), men at du kanskje strever mer med å gjenkjenne/sette ord på de/den følelsen du kjenner på?

𝚂 𝚔 𝚢 skrev (På 7.2.2026 den 18.45):

Etter jeg var ferdig på jobb som er veldig stressende for meg så opplevde jeg skikkelig sterk uvirkelighetsfølelse. Jeg følte jeg kunne høre og føle alt mye sterkere og fikk tilbake ubehag i brystet. Det føltes ut som det var noe fysisk galt med hjernen, og det var så vidt jeg klarte ta bussen hjem og følte at alle så på meg.

Når vi gjør ting vi i utgangspunktet kan være stresset/engstelig for, og dette gjøres i tillegg f.eks. på slutten av en arbeidsdag, på tom mage, etter lite søvn etc., kan terskelen i utgangspunktet  lavere for å få en angstrespons.

Angst kan vise seg på et utall måter. Du beskriver at du hadde full kontroll på omgivelsene og økt fokus på hvordan du ble oppfattet. Uvirkelighetsfølelsen, økt press i brystet etc. kan fysisk  forklares.

- For meg er det i hvert fall til stor hjelp å vite hvorfor kroppen fysisk reagerer som den gjør. Påminnelse om det, blir som en mestring.

𝚂 𝚔 𝚢
Skrevet
Eva Sofie skrev (2 minutter siden):

Jeg har tenkt litt mens jeg har lest denne tråden... at du kanskje noen  ganger har god kontakt innover/med egen kropp (interosepsjon), men at du kanskje strever mer med å gjenkjenne/sette ord på de/den følelsen du kjenner på?

Når vi gjør ting vi i utgangspunktet kan være stresset/engstelig for, og dette gjøres i tillegg f.eks. på slutten av en arbeidsdag, på tom mage, etter lite søvn etc., kan terskelen i utgangspunktet  lavere for å få en angstrespons.

Angst kan vise seg på et utall måter. Du beskriver at du hadde full kontroll på omgivelsene og økt fokus på hvordan du ble oppfattet. Uvirkelighetsfølelsen, økt press i brystet etc. kan fysisk  forklares.

- For meg er det i hvert fall til stor hjelp å vite hvorfor kroppen fysisk reagerer som den gjør. Påminnelse om det, blir som en mestring.

Ja, det kan godt hende du har rett i det, jeg har jo tidligere fått høre at jeg har aleksitymi og det handler jo akkurat om det du skriver så vidt jeg har forstått begrepet.

Jeg skjønner, det gir mening. Og ja, kan tenke meg at det er til hjelp å vite hvorfor kroppen fysisk reagerer som den gjør. Snakket så vidt litt med behandler om dette i timen i dag også og hun sa at hun mente at jeg hadde ett nesten-meltdown, selv tenker jeg mest det minner om angst men det turte jeg ikke si noe om.

psykedeliker
Skrevet
𝚂 𝚔 𝚢 skrev (8 minutter siden):

men det turte jeg ikke si noe om.

Da har du et viljesproblem, ikke en psykisk lidelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...