slabbedask Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Bjørnar Moxnes fra Rødt krevet gransking av UD etter avsløringen i Dagens Næringsliv av Rød-Larsen i 2019. Anniken Huitfeldt og Ine Eriksen Søreide latterliggjorde ham ved å kalle ham konspirasjonsteoretiker fra Stortingets talerstol. Og Ine Eriksen Søreide skal bli ny leder i Høyre? 2 Siter
slabbedask Skrevet 7. februar Forfatter Skrevet 7. februar Hun bør ikke bli ny Høyre-leder. Ine Eriksen Søreide: Nektet å undersøke – visste om alvorlig varsel https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/habilitetskrise-i-ud-ine-eriksen-soreide-bor-skamme-seg-dypt/o/5-95-2866885 Ine Eriksen Søreide var klar over varselet om at ukvalifiserte, unge, vakre kvinner fra Øst-Europa fikk jobb i Terje Rød-Larsens tenketank. Likevel motsatte hun seg flere ganger undersøkelser. 2 Siter
stjernestøv Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar slabbedask skrev (8 minutter siden): Hun bør ikke bli ny Høyre-leder. Ine Eriksen Søreide: Nektet å undersøke – visste om alvorlig varsel https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/habilitetskrise-i-ud-ine-eriksen-soreide-bor-skamme-seg-dypt/o/5-95-2866885 Ine Eriksen Søreide var klar over varselet om at ukvalifiserte, unge, vakre kvinner fra Øst-Europa fikk jobb i Terje Rød-Larsens tenketank. Likevel motsatte hun seg flere ganger undersøkelser. Den ene er verre enn den andre nå for tiden.... 0 Siter
morsan Skrevet 7. februar Skrevet 7. februar Angående det Søreide og Huitfeldt sa fra Stortingets talerstol: Mens Moxnes slik jeg forstår det først og fremst snakket mer konkret om Terje Rød-Larsen og Mona Juul, så snakket Søreide og Huitfeldt om utenrikstjenesten generelt. Jeg håper og tror at deres beskrivelse av diplomatiet generelt sett er treffende, og at det er feil å trekke enhver diplomat ned i søla sammen med TRL/MJ. Men selvsagt dypt problematisk at ikke de to sistnevnte ble ettergått mer i sømmene. 1 Siter
Grendel Skrevet 8. februar Skrevet 8. februar Det er vanskelig å si hvor mye Søreide visste eller burde ha visst. Moxnes hadde i alle fall helt rett. Jeg har aldri vært imot bistand. Jeg har tenkt at det er smålig. Jeg har tenkt at det er litt for uklart om det virker og at det i verste fall ender hos korrupte afrikanske ledere fordi vi ikke har nok kontroll. Nå tror jeg at det i verste fall havner hos korrupte vestlige aktører, inkludert nordmenn. Ikke at nordmenn tar pengene direkte, men at de får gjenytelser. Det er ikke meg imot om de bytter ut Søreide uansett, da. Hun er flink, men veldig "business as usual". 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 8. februar Skrevet 8. februar 4 hours ago, Grendel said: Jeg har aldri vært imot bistand (med andre folks penger). Jeg har tenkt at det er smålig. Jeg har tenkt at det er litt for uklart om det virker og at det i verste fall ender hos korrupte afrikanske ledere fordi vi ikke har nok kontroll. Nå tror jeg at det i verste fall havner hos korrupte vestlige aktører, inkludert nordmenn. Ikke at nordmenn tar pengene direkte, men at de får gjenytelser Men du er fortsatt for å bi bistand til utlandet, er det slik å forstå ? Hvorfor kan du ikke bruke dine egne penger til slik, og la andre nordmenn få velge selv, hvorfor føler du å tvinge andre til å bistå i ditt tvilsomme prosjekt, ikke er smålig av deg ? Anonymkode: 2505a...4ef 0 Siter
frosken Skrevet 8. februar Skrevet 8. februar slabbedask skrev (På 7.2.2026 den 18.50): Bjørnar Moxnes fra Rødt krevet gransking av UD etter avsløringen i Dagens Næringsliv av Rød-Larsen i 2019. Anniken Huitfeldt og Ine Eriksen Søreide latterliggjorde ham ved å kalle ham konspirasjonsteoretiker fra Stortingets talerstol. Og Ine Eriksen Søreide skal bli ny leder i Høyre? Takk for dette klippet! Nytt på nytt brukte jo litt av det på fredag, men å se hele gjør jo denne saken enda mer sær enn den allerede er. 1 Siter
frosken Skrevet 8. februar Skrevet 8. februar morsan skrev (21 timer siden): Angående det Søreide og Huitfeldt sa fra Stortingets talerstol: Mens Moxnes slik jeg forstår det først og fremst snakket mer konkret om Terje Rød-Larsen og Mona Juul, så snakket Søreide og Huitfeldt om utenrikstjenesten generelt. Jeg håper og tror at deres beskrivelse av diplomatiet generelt sett er treffende, og at det er feil å trekke enhver diplomat ned i søla sammen med TRL/MJ. Men selvsagt dypt problematisk at ikke de to sistnevnte ble ettergått mer i sømmene. Jeg oppfattet Moxnes som at han snakket om noe litt mer overordnet enn bare de to sin virksomhet. Denne saken blir jo bare verre og verre, tenker jeg, når man hører om hvor lite konsekvenser det har blitt av varsler, kritikk fra Riksrevisjonen, Moxnes osv. Jeg synes Moxnes hadde et godt poeng når han snakket om elite. Alt som har fremkommet de siste dagene, ville jo vært oppsiktsvekkende også helt uten sexovergrepene i regi av Epstein. 4 Siter
påskelilje Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar Jeg fant denne artikkelen, skrevet i 2020. Hvis alt dette stemmer, er det jo fryktelig at ikke disse pengeoverføringene og rollene innen diplomati og statsråder er undersøkt bedre i løpet av de siste 6 årene: https://www.nordnorskdebatt.no/rod-larsen-saken-og-privatiseringen-av-norsk-utenrikspolitikk/o/5-124-97298 3 Siter
cilie Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar påskelilje skrev (21 minutter siden): Jeg fant denne artikkelen, skrevet i 2020. Hvis alt dette stemmer, er det jo fryktelig at ikke disse pengeoverføringene og rollene innen diplomati og statsråder er undersøkt bedre i løpet av de siste 6 årene: https://www.nordnorskdebatt.no/rod-larsen-saken-og-privatiseringen-av-norsk-utenrikspolitikk/o/5-124-97298 Galskap. 1 Siter
laban Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar Jeg blir veldig opprørt over at det er så himmelvid forskjell på hvordan folk behandles. Prøver du å forstå regelverket til NAV, men gjør noe feil i god tro fordi saksbehandlerne du spør, sier helt forskjellige ting, må du betale tilbake eller sone fengselsstraff. Søker du om nødhjelp, må du selge verdier, framvise fakturaer og dokumentasjon av all inntekt og formue, og mange politikere vil helst at du bare skal få matkuponger, slik at du ikke finner på å bruke utbetalingene på noe annet. Er du samfunns- og/eller politikertopp, blir du ikke kontrollert før ting lukter så svidd at det er umulig å overse/bortforklare det. 8 Siter
påskelilje Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar laban skrev (2 timer siden): Er du samfunns-og/eller politikertopp, blir du ikke kontrollert før ting lukter så svidd at det er umulig å overse/bortforklare det. Men det luktet jo svidd allerede i 2019/2020!!! Hvorfor tok ingen tak i dette han beskriver i artikkelen? Jeg må jo med skam erkjenne at jeg ikke har ant noe om dette, har hatt altfor stor tillit til disse personene! 1 Siter
laban Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar påskelilje skrev (4 minutter siden): Men det luktet jo svidd allerede i 2019/2020!!! Hvorfor tok ingen tak i dette han beskriver i artikkelen? Vet ikke - men det er et eksempel på at det må helt andre tilstander til for at den gjengen skal bli mistenkt for noe. Som det står i artikkelen: Et system uten kontrollmekanismer. 1 Siter
Grendel Skrevet 20. februar Skrevet 20. februar Her ser vi en som ikke har skjønt det enda. Fortsatt omtaler han konsekvent kritikere av systemet som "ytre høyre". Det har kanske fungert i 40 år, men nå fungerer ikke lenger. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/3p4bM9/fortellingen-om-norsk-bistand-er-ikke-lenger-helt-sann 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.