AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jo mer analystiske og intellektuelle vi ble, jo mindre intuitive ble vi. Religion ble byttet ut med å vurdere hvor mange kjønn som egentlig finnes. Alt som før var umoralskt, ble analystisk vurdert at nei det var bare dumme intuisjoner, alt bør være lov, frihet er udiskutabelt optimalt alltid. Fremmedfrykt ble byttet ut med feminister for islam, og åpne grenser for alle. Ta tyskerjentene som eksempel. I gamle dager, var det intuitivt galt å hoppe til køys medfiender som invaderte landet vårt, det var ikke noe vitenskapelig analystisk debatt om fri kjærlighet. Alle forstod intuitivt at slikt var komplett udiskutabelt. I år 2026 gjør en alt en kan for å beklage ovenfor tyskerjentene, det var vi som brukte vår intuisjon feil, vi skulle vært mer analystiske og forståelsesfulle og godtatt alt uansett. Hvem er vi til å bestemme hvem folk kan elske ? Men, hva gjør det egentlig med et land, når alt skal bli analytisk på den måten, hvor alt kan forsvares, alt skal godtas. Er det virkelig en oppskrift på et land med en fremtid ? Hvis alt godtas, hvilket insentiv har en til å gjøre det som er best for samfunnet isteden for best for en selv. Hvis alle gjør det som er best for seg selv hvordan vil et slikt land se ut ? Trenger vi en bedre balanse, har intuisjon en plass i et samfunns design eller må alt være analystisk, hva mener dere ? Anonymkode: 3e72e...744 0 Siter
nachnoo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden På kanten til sprøyt. Det er ingen logisk forklaring på at analytisk tilnærming fører til moralsk forfall. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden 1 minute ago, nachnoo said: Det er ingen logisk forklaring på at analytisk tilnærming fører til moralsk forfall. Kanskje bare intuitive Men kan du dele mer om dine tanker, mener du at en jente i år 1944 burde være fri til å bli sammen med NAZI-offiserer som invaderte landet vårt. Og hvilke analytiske eller intuitive prinsipper baserer du den konklusjonen på, og hvilke konsekvenser mener du det bør få for tyskerjenter derso du ikke mener slikt bør være akseptabelt ? Anonymkode: 3e72e...744 0 Siter
Grendel Skrevet 19 minutter siden Skrevet 19 minutter siden (endret) Jeg mener det kan være en motsetning mellom intuisjon og logikk. Jeg vet ikke om jeg helt kjøper eksempelet med tyskertøsene. Jeg mener ideologier som er bygget 100% på "vitenskap" uten hensyn til menneskelig natur og tradisjoner alltid sett går til helvete. Nazime og kommunisme. Basert hhv på evolusjonsteori og marxistisk teori. Jeg tror både Darwin og Marx hadde noe å bidra med, men om man tar logikken til det ekstreme og glemmer alle ideer om rett og galt blir det stygt. Endret 18 minutter siden av Grendel 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 6 minutter siden Skrevet 6 minutter siden 11 minutes ago, Grendel said: Jeg mener det kan være en motsetning mellom intuisjon og logikk. Jeg vet ikke om jeg helt kjøper eksempelet med tyskertøsene. Jeg mener ideologier som er bygget 100% på "vitenskap" uten hensyn til menneskelig natur og tradisjoner alltid sett går til helvete. Nazime og kommunisme. Basert hhv på evolusjonsteori og marxistisk teori. Jeg tror både Darwin og Marx hadde noe å bidra med, men om man tar logikken til det ekstreme og glemmer alle ideer om rett og galt blir det stygt. Mener du det bør være akseptert å gjøre det tyskerjentene gjorde ? Hvis ja hva tror du det vil gjøre med et samfunn? Hvis nei hvilken "straff"/konsekvens mener du slikt bør få ? Anonymkode: 3e72e...744 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.