Gå til innhold

For mye negative nyheter

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor skadelig er nyhetsbildet og mengden vi utsettes for?
Nå er det Epstein her og der, pedofile kriger og eledighet. Trump gjør at det er «breaking news» ca. 5 ganger om dagen.

Har dessverre sett mye på dette, vet ikke om dette bidrar til min økte angst ?

Tror jeg må aktivt unngå denne for for nyheter. Bor i Oslo så avisen Oslo dekker mye, men er det sider/aviser som dekker mer internasjonale nyheter uten de overnevnte som man blir bombardert med.

Anonymkode: 4a107...44f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måtte også ta en pause fra nyheter da det stod på som verst rundt Grønland i januar. Er lettere sagt enn gjort, men det anbefales, om så bare for noen dager. 

Du kan forsøke å se det positive i at alt med Epstein kommer for dagen nå. Mange blir stilt til ansvar, ofre får oppreisning og saken lukkes gradvis. Ifht Trump er det også positivt utvikling. Ja, han legger fremdeles ut ting på X som er helt hinsides, men han driver hvertfall ikke å truer Nato-allierte annenhver time lengre. Det tyder kanskje på at det er ganske sterke, mer fornuftige stemmer i opposisjon nå. Det at ICE har måttet bakke ned tyder også på det samme. 

Mener ikke å bagatellisere altså, bare vise at enkelte piler peker riktig vei. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå er det Epstein her og der, pedofile kriger og eledighet. Trump gjør at det er «breaking news» ca. 5 ganger om dagen.

Tror jeg må aktivt unngå denne for for nyheter. Bor i Oslo så avisen Oslo dekker mye, men er det sider/aviser som dekker mer internasjonale nyheter uten de overnevnte som man blir bombardert med.

Jeg ser overskriftene, men ikke alltid jeg klikker meg inn for å lese videre. Evt leser jeg bare litt av det. Jeg mener man kan styre mye av dette selv. Altså styre selv hvor mye man vil ta inn. Man er ikke "pliktig" til å få med seg alt. 

Skrevet

Skjønner hva du mener. Nå blir ikke jeg direkte engstelig, men veldig på alerten. Ble så opptatt av de mordene ICE begikk og trusselen mot Grønland og Europa i januar at flere dager jeg skulle ha forberedt noe annet viktig gikk med på å forfølge nyheter, skrive online, endre på egne profiler, handle beredskapsutstyr på nett o.l. Mener fortsatt det er viktig med beredskap og at ICE er noen svin, men faren for umiddelbar krig er ikke like prekær lenger, og det var lite gehør å få i livet utenfor egne fire vegger, at jeg etterhvert slappet av igjen. Følger ikke med på nyhetene daglig nå, og i hvert fall ikke fra time til time. 

Skrevet

En del nyheter leser jeg selvfølgelig nøye også. Det kom ikke klart nok fram i forrige innlegg. 

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg har mang en gang spurt meg selv om hvorfor så mange følger nitidig med på nyheter "døgnet rundt". Man får med seg det viktigste ved å se Dagsrevyen, pluss Nyhetsmorgen/NRK.no på morgenen. For meg blir det overdose om jeg skal lese flere aviser, ha på radio/TV-nyheter stadig vekk igjennom dagen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.2.2026 den 19.09):

Skaden dette påfører enkeltmennesker er selvfølgelig individuelt - noen tåler mye og noen lite, og dette må man selv vurdere og agere aktivt i forhold til.

Selv begrenser jeg antall pods og nyhetssendinger om nogenlunde samme tema, sitter ikke pal og følger med alt om Trump, Epstein, MM og MBH eller lignende, det blir - for meg - bare en tidstyv og lite konstruktivt. Jeg har behov for et overblikk, og også behov for lokale og nasjonale nyheter - i tillegg til behov for annet påfyll som feks film, konserter, bøker, møte venner etc. Jeg liker å være såpass oppdatert at jeg føler at jeg kan stå inn for holdningene mine, men jeg tenker ikke at jeg trenger å ta doktorgrad i enkeltsaker. 

Jeg har anbefalt min mor - som sitter mye for seg selv etter at hun ikke er så god til beins - å begrense nyhetssendinger. Hun har mye tid til å tenke, så negative nyheter går inn på henne på en annen måte enn det gjorde før. Hun blir bekymret på etterkommerene sine vegne, spesielt barnebarna, og det kommer ingen til gode at hun bekymrer seg unødig for dem. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...