Seroxat Skrevet 12. februar Skrevet 12. februar (endret) Jeg seponerte 2.5 mg Olianzapine for 6 uker siden. Sliter med dårlig søvn, ingen matlyst, konsentrasjonsvansker depersomalisering. Har lest meg til at dette er vanlige abstinenser ved seponering. Dette er det jævligste og tøffeste jeg har stått i noen gang. Helt fysisk og psykisk utslitt. Er bare frista til å starte på igjen for å slippe dette, men vil jo egentlig ikke det. Noen som har erfaringer å dele med meg❤️? Noen som vet hvor lenge dette varer? Setter pris på tilbakemeldinger ❤️ Endret 12. februar av Seroxat 0 Siter
ISW Skrevet 13. februar Skrevet 13. februar Kan du si litt om hvorfor du brukte Olanzapin? Tenker svarene vil avhenge litt av det? 0 Siter
ISW Skrevet 13. februar Skrevet 13. februar (endret) Seroxat skrev (46 minutter siden): For angst/ uro og depresjon. Jeg vet ikke hvilke vurderinger som lå til grunn for at du fikk denne medisinen. Min persolige og ikke-profesjonelle mening er at det ikke er bra (med mindre det er absolutt nødvendig) å bruke Olanzapin/Zyprexa på annen indikasjon enn psykose eller bipolar lidelse med mani. Til det har den altfor mye bivirkninger, ikke minst hva gjelder det metabolske, og er (igjen etter min mening) en unødvendig sterk medisin. Det trenger ikke å være feil å bruke lave doser antipsykotika anxiolytisk eller antidepressivt, men etter min mening er da medisiner som Seroquel, Fluanxol eller Truxal bedre mht. balansen mellom effekt og bivirkninger. Det er ikke rart (les: det er forventet) med de seponeringsreaksjonene du har nå. Det går over, men jeg forstår at det er vondt. Endret 13. februar av ISW 0 Siter
Seroxat Skrevet 13. februar Forfatter Skrevet 13. februar Jeg forstår ❤️ Godt å høre at det er vanlige abstinenser ved seponering av Olianzepine. Vet du hvor lenge dette varer? Takk for tilbakemelding ❤️ 1 Siter
Seroxat Skrevet 13. februar Forfatter Skrevet 13. februar Til opplysning har jeg gått på Olianzepine i 2 år. 0 Siter
cathlin Skrevet 13. februar Skrevet 13. februar Kanskje du har behov for langsommere nedtrapping ref https://www.nedtrappingsnettverket.no/nedtrapping/ 0 Siter
Seroxat Skrevet 13. februar Forfatter Skrevet 13. februar Jeg forstår hva du mener, men nå har jeg gått i snart 6 uker så det er uaktuelt å begynne igjen. Takk for tilbakemelding ❤️ 1 Siter
cathlin Skrevet 13. februar Skrevet 13. februar Seroxat skrev (2 timer siden): Jeg forstår hva du mener, men nå har jeg gått i snart 6 uker så det er uaktuelt å begynne igjen. Takk for tilbakemelding ❤️ Da får du vel bare holde det ut. 0 Siter
Seroxat Skrevet 16. februar Forfatter Skrevet 16. februar Noen flere som har erfaringer med dette ❤️? 0 Siter
ISW Skrevet 16. februar Skrevet 16. februar (endret) Hei ❤️ Det er vanskelig å svare på spørsmålet ditt, fordi en del av grunnen til at du føler som du føler, er nok at angsten din i større grad har kommet tilbake etter at du sluttet med en medisin som demper angst en del. Så er det utrolig vanskelig å vite hvor stor % som skyldes den underliggende sykdommen (som jo ikke kureres, bare dempes, av olanzapin) og hvor stor % som skyldes at hjernen din er en del ekstra sensitiv etter seponeringen (som normaliserer seg etterhvert). Antipsykotika virker ved å hindre nevrotransmittere (ofte adrenalinlignende stoffer) å feste seg og aktivere hjernen. Når du har brukt det en stund, så vil hjernen tenke "nå må jeg reagere ekstra sterkt på det lille adrenalinet som faktisk aktiverer meg" og når du slutter med medisin, og masse adrenalin aktiverer, så blir det ekstra mye angst, til hjernen igjen tenker "her var det masse adrenalin, så jeg skal ikke reagere så sterkt på det lengre". Jeg er litt nysgjerrig på hva planen er videre? Skal du over på andre medisiner? Eller mener behandleren din at du skal klare deg uten denne typen medisiner? Endret 16. februar av ISW 1 Siter
Seroxat Skrevet 17. februar Forfatter Skrevet 17. februar (endret) Jeg forstår ❤️ Legen min mener at jeg skal klare meg uten denne typen medisiner. Jeg er helt fysisk og psykisk utslitt etter seponering med søvnproblemer, mareritt og null matlyst. Jeg har gått ned 4 kg på 7 uker. Det er fristende å bare ta 2.5 mg Olianzapine for å . fungere igjen. Endret 17. februar av Seroxat 0 Siter
ISW Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar Seroxat skrev (1 minutt siden): Jeg forstår ❤️ Legen min mener at jeg skal klare meg uten denne typen medisiner. Jeg er helt fysisk og psykisk utslitt etter seponering med søvnproblemer og null matlyst. Jeg har gått ned 4 kg på 7 uker. Det er fristende å bare ta 2.5 mg Olianzapine for å . fungere igjen. Jeg tenker dette er to ytterpunkter. Det går an å bruke en noe mildere medisin enn olanzapin mot angst. For du kan ikke ha det så vondt som du har det nå. 0 Siter
Seroxat Skrevet 17. februar Forfatter Skrevet 17. februar Er seponering av Olianzepine kjent for å være veldig vanskelig? 0 Siter
nachnoo Skrevet 19. februar Skrevet 19. februar Seroxat skrev (På 17.2.2026 den 11.25): Er seponering av Olianzepine kjent for å være veldig vanskelig? Nei, ikke annet enn at det man brukte den for kan komme sterkere tilbake. 0 Siter
Seroxat Skrevet 19. februar Forfatter Skrevet 19. februar (endret) Jeg forstår ❤️ Jeg opplever det som veldig utfordrende med søvnvansker, null matlyst, konsentrasjonsvansker og depersomalisering. Jeg har gått ned 4 kg på 7 uker. Jeg er fullstendig utslitt fysisk og psykisk. Endret 19. februar av Seroxat 0 Siter
Sokk Skrevet 19. februar Skrevet 19. februar Seroxat skrev (4 timer siden): Jeg forstår ❤️ Jeg opplever det som veldig utfordrende med søvnvansker, null matlyst, konsentrasjonsvansker og depersomalisering. Jeg har gått ned 4 kg på 7 uker. Jeg er fullstendig utslitt fysisk og psykisk. Jeg autoseponerte remeron 30 mg og fikk det helt grusomt. Insomni, angst, kvalme null apetitt og influensafølelse. Etter en uke tok jeg 15 mg, sov i 16 timer og følte meg mye bedre. Trengte ikke ta mer etter det. Jeg vet ikke om det fungerer sånn med alle medisiner, om du kan ta litt Zyprexa en dag for å få sove litt, eller om du liksom ødelegger for noe og må starte på nytt hvis du tar litt igjen. 0 Siter
Seroxat Skrevet 19. februar Forfatter Skrevet 19. februar (endret) Takk for tilbakemelding ❤️ Da opplevde du mange av de symptomene jeg opplever. Helt jævlig. Jeg tror ikke at det er så lurt for meg å ta en liten dose Zyprexa igjen for da må jeg gjennom det samme igjen, jeg bare utsetter det. Det mest slitsomme er søvnløsheten og null matlyst. Man blir jo helt utslått av det over tid. Jeg tar 1/2 Mianserin ( antidepressiva) og 1 mg Melatonin for søvn, men sover veldig dårlig allikevel. Det er fristende å bare begynne på Zyprexa igjen, men jeg vil allikevel ikke det heller. Har gått ned 4 kg på 7 uker. Håper at både søvn og matlyst ordner seg snart 🙏🙏 Endret 19. februar av Seroxat 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.