Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
eira_mathea skrev (51 minutter siden):

Jeg merker knapt virkning fra 15 mg sobril, kunne like gjerne spist en kjøttkake og fått samme ikke-virkning. Samme med Vival. Bruker dette svært sjeldent og like skuffende effekt hver gang. Aner ikke hvorfor. Har bp1

Nei, jeg tror kanskje ikke 2 mg Vival har noen veldig stor betydning fra eller til når det gjelder meg heller. Det jeg egentlig merker best forskjell på, er at jeg ikke i samme grad har denne "vrangforestillingen" om at jeg er til fare for meg selv. Det tror jeg imidlertid er Fluanxol sin fortjeneste.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Glitter skrev (2 timer siden):

Du er jo veldig bevisst på bruken så ser ikke problemet i å få resept på en såpass lav dose. 

Merker bare at jeg ble litt irritert for denne pekefingeren. Jeg er veldig fornøyd med fastlegen min, men mistenker at han iblant glemmer litt av hva som er gjort tidligere og hva man har snakket om tidligere. For han svinger veldig i hva han synes om flere ting, og sånn har det vært gjennom årene.

Skrevet
ISW skrev (1 minutt siden):

Merker bare at jeg ble litt irritert for denne pekefingeren. Jeg er veldig fornøyd med fastlegen min, men mistenker at han iblant glemmer litt av hva som er gjort tidligere og hva man har snakket om tidligere. For han svinger veldig i hva han synes om flere ting, og sånn har det vært gjennom årene.

Ja det skjønner jeg. Hvis en liten dose vival kan hjelpe i en periode så er det jo bare bra og du trenger ikke å få en pekefinger for at det er risiko for å bli avhengig. Som om du skulle bli redd for det også, når det egentlig er et hjelpemiddel. 

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (4 minutter siden):

Han fikk kanskje bare et slags overformynderisk behov for å være trygg på at han hadde oppfylt rollen sin, uten at det hadde noe med deg å gjøre egentlig 

Anonymkode: bf516...0fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Han fikk kanskje bare et slags overformynderisk behov for å være trygg på at han hadde oppfylt rollen sin, uten at det hadde noe med deg å gjøre egentlig 

Joda, jeg skjønner det.

Det er kanskje også litt annerledes at jeg sender han en melding og sier "nå er det tøft" enn å spørre om en eske til å ha i lomma hvis jeg skal på ferie i utlandet.

Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Du kan jo diskutere bruken av benzo med psykologen. I utgangspunktet kan bruk av benzo under angst-behandling, redusere utbyttet av behandlingen. Jeg synes egentlig det er greit at leger kommer med disse litt standardiserte advarslene, har sett nok tilfeller hvor det ikke har blitt gjort, og hvor forskrivningen gradvis sklir ut. 

Skrevet
frosken skrev (3 minutter siden):

Du kan jo diskutere bruken av benzo med psykologen. I utgangspunktet kan bruk av benzo under angst-behandling, redusere utbyttet av behandlingen. Jeg synes egentlig det er greit at leger kommer med disse litt standardiserte advarslene, har sett nok tilfeller hvor det ikke har blitt gjort, og hvor forskrivningen gradvis sklir ut. 

Skjønner det.

Bare en litt interessant observasjon fra kun 10 minutter siden. Jeg holdt et møte nå med 15 deltakere og presenterte en strategi for (ett eller annet). Det fungerer jo. Jeg har null angst, hendene og føttene mine er helt varme, jeg tenker ikke på disse irrasjonelle tingene i det hele tatt. Det er når jeg blir sittende og sture og bekymre meg at angsten kommer. Det er vel gjerne dette metakognitiv terapi bygger på.

Men hvordan kan jeg holde slike tanker unna uten å krampeaktig holde dem unna? Og være engasjert i den delen av livet mitt som faktisk skaper verdi, uten å skulle holde meg sysselsatt med ett eller annet 24 timer i døgnet? Hvordan kan jeg liksom møte disse dritt-tankene uten å bry meg med dem?

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (4 minutter siden):

Skjønner det.

Bare en litt interessant observasjon fra kun 10 minutter siden. Jeg holdt et møte nå med 15 deltakere og presenterte en strategi for (ett eller annet). Det fungerer jo. Jeg har null angst, hendene og føttene mine er helt varme, jeg tenker ikke på disse irrasjonelle tingene i det hele tatt. Det er når jeg blir sittende og sture og bekymre meg at angsten kommer. Det er vel gjerne dette metakognitiv terapi bygger på.

Men hvordan kan jeg holde slike tanker unna uten å krampeaktig holde dem unna? Og være engasjert i den delen av livet mitt som faktisk skaper verdi, uten å skulle holde meg sysselsatt med ett eller annet 24 timer i døgnet? Hvordan kan jeg liksom møte disse dritt-tankene uten å bry meg med dem?

Er ikke hele poenget å ikke holde dem unna? Bare goda at de er der, de dukker opp som gamle kjente omtrent, som man kan møte på ting eller personer man ikke liker hvorsomhelst, og så bare goda at de er der, uten å gjøre en stor sak ut av det?  

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (9 minutter siden):

Skjønner det.

Jeg tenker igjen at du hadde hatt nytte av å lese de bøkene til hun Johanne Refseth. Men nå skal du vel øve på disse tingene uansett i terapi. :)

AnonymBruker
Skrevet
ISW skrev (16 minutter siden):

Skjønner det.

https://bekkestuapsykologen.no/aksept-og-forpliktelsesterapi-act/#:~:text=Aksept- og forpliktelsesterapi (ACT) er en form,dem som en naturlig del av livet.

Anonymkode: 70e2f...957

Skrevet
ISW skrev (11 timer siden):

Fikk en meget lang og tjukk pekefinger rundt benzo - det er vel greit - men stusser litt over dette voldsomme nærmest hysteriet rundt temaet. Det er jo ikke sånn at jeg har tradisjon for å bruke mye slike medisiner, får en pakke utskrevet kanskje hvert tredje år og har en tablett i lomma for sikkerhets skyld helt til den smuldrer opp eller blir tatt av vaskemaskinen.

Jeg klarer ikke fatte hvorfor det har blitt sånn! Jeg har fått A på eksamen m valium, hatt det greit på fly, hatt det levelig i begravelse og ved MR for å nevne noe. Det er en krykke som jeg gjerne vil ha - et sjeldent behov. Men oi da, nye leger skriver visst knapt ut dette. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Er ikke hele poenget å ikke holde dem unna? Bare goda at de er der, de dukker opp som gamle kjente omtrent, som man kan møte på ting eller personer man ikke liker hvorsomhelst, og så bare goda at de er der, uten å gjøre en stor sak ut av det?  

Jo, jeg prøver på det nå. Prøver å akseptere at angsten kan komme, men at jeg ikke trenger å gjøre noe ut av den. At kroppen regulerer seg selv og at om angsten stiger så vil den falle igjen. 

Har egentlig vært i tålig bra humør til nå i dag. I går kveld fikk moren min noen hjerterytmeforstyrrelser og jeg fikk andre ting å bekymre meg for enn min egen angst. Var i kontakt med lege og fikk justert litt på medisinene hennes og det går bedre nå. Men det er en interessant observasjon at man ikke greier å ha mange ulike bekymringer på en gang. En mann kan ikke rekke gjennom alt :) 

Skrevet
cilie skrev (11 timer siden):

Jeg klarer ikke fatte hvorfor det har blitt sånn! Jeg har fått A på eksamen m valium, hatt det greit på fly, hatt det levelig i begravelse og ved MR for å nevne noe. Det er en krykke som jeg gjerne vil ha - et sjeldent behov. Men oi da, nye leger skriver visst knapt ut dette. 

Helt enig.

Nå har jeg jo ikke tatt sånne medisiner på en god stund (tenkte jeg skulle unne meg 2 øl og ett glass vin i kveld) - og det går jo fortsatt greit. Så jeg har nok ikke blitt noen misbruker riktig ennå :) 

stjernestøv
Skrevet
ISW skrev (1 time siden):

Helt enig.

Nå har jeg jo ikke tatt sånne medisiner på en god stund (tenkte jeg skulle unne meg 2 øl og ett glass vin i kveld) - og det går jo fortsatt greit. Så jeg har nok ikke blitt noen misbruker riktig ennå :) 

Er du sikker på at det er lurt å drikke alkohol nå? Men det går vel hvis du er bedre, ikke midt i en krise. 

Skrevet
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Er du sikker på at det er lurt å drikke alkohol nå? Men det går vel hvis du er bedre, ikke midt i en krise. 

Tja.

Tenker at litt er OK. Var vel egentlig det psykologen også sa, at jeg skulle prøve å leve normalt og ikke så asketisk. Men det skal jo selvsagt ikke kombineres med benzo.

stjernestøv
Skrevet
ISW skrev (Akkurat nå):

Tja.

Tenker at litt er OK. Var vel egentlig det psykologen også sa, at jeg skulle prøve å leve normalt og ikke så asketisk. Men det skal jo selvsagt ikke kombineres med benzo.

Ok, nei da må du ikke ta benzo. Håper du klarer å kose deg da og ta vare på deg selv :) 

AnonymBruker
Skrevet

Nå banner jeg vel litt i kirka, men selv drikker jeg så og si aldri alkohol, men de få gangene i året jeg tar meg to-tre-fire øl, eller to drinker etc. (trenger ikke mer), er det som at jeg får en slags resett, et godt og etterlengtet pusterom den kvelden. Jeg kan leve på det lenge. Men det er kanskje det som også er skummelt da, hvis jeg hadde begynt å ønske meg de pusterommene hele tiden. Men ytterst sjelden, bare deilig. 

Skrevet

Jeg kan jo gi en liten oppdatering i denne tråden, og tusen takk til alle som har svart meg.

Jeg synes generelt det går litt bedre. Kjenner ofte på (bra) følelser igjen, og som sagt har jeg nok greid å legge disse tankene / angsten om at jeg kunne være til fare for meg selv litt vekk. I forhold til 2021, hvor jeg måtte bruke til dels store doser AP for å dempe angsten og ikke turte å bo i min egen leilighet (eller være alene), så synes jeg dette har gått relativt bra. Jeg har mestret jobben min denne uka, selv om symptomtrykket tidvis (spesielt fra torsdag forrige uke til tirsdag denne uken) har vært høyt.

Det som må bli et fokus i terapi, er kanskje å tørre og kjenne på vanskelige følelser, som sterk angst, uten å automatisk tenke at "nå kommer jeg til å miste livsmotet". For jeg tror at selv om jeg dessverre har lest utrolig mange steder at angst er en risikofaktor for suicid på gruppenivå, så gjelder dette neppe helt for meg. Selv om man skulle komme dit hvor man faktisk mener at livet for øyeblikket går i minus (der har jeg aldri vært), så er heller ikke det farlig i seg selv. Og som psykologen min sier; angsten regulerer seg selv. Den blir aldri så sterk at man dør. Så et læringspunkt får også bli å følge mindre med på den.

Skrevet

Ettermiddagen er til nå tilbragt på legevakten og mamma blir nå lagt inn med hjerterytmeforstyrrelser. Det er tøffe tak for tiden..

Skrevet
ISW skrev (3 minutter siden):

Ettermiddagen er til nå tilbragt på legevakten og mamma blir nå lagt inn med hjerterytmeforstyrrelser. Det er tøffe tak for tiden..

Ånei! Håper det ordner seg. ❤️

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...