AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hun tok med meg på legevakten og legevaktslegen mente at jeg enten måtte bli innlagt eller ringe moren min og være hos henne. Anonymkode: 14616...0e9 Hvis legen mener du er så syk at hun bør legges inn, så er det jammen litt av et ansvar å legge på moren din at du skal være der. Anonymkode: ac8e9...27c 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden nachnoo skrev (1 minutt siden): Hvis du drar på legevakten og forteller om selvmordstanker, har du indirekte sagt at faren er overhengende, og da blir helsepersonell bekymret. Hvis du vil snakke om selvmordstanker for å få hjelp med det du sliter med, tar du det opp med din faste behandler evt fastlege i en vanlig time. Jeg dro ikke på legevakten for å fortelle om selvmordstankene, jeg tok det opp med behandler i en vanlig time og hun ville jeg skulle bli med til legevakten. Anonymkode: 14616...0e9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis legen mener du er så syk at hun bør legges inn, så er det jammen litt av et ansvar å legge på moren din at du skal være der. Anonymkode: ac8e9...27c Ja, jeg synes det var et merkelig opplegg. Anonymkode: 14616...0e9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, jeg synes det var et merkelig opplegg. Anonymkode: 14616...0e9 Som innlegger skriver var behandler ung og uerfaren. Anonymkode: 4ed6e...884 0 Siter
nachnoo Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg dro ikke på legevakten for å fortelle om selvmordstankene, jeg tok det opp med behandler i en vanlig time og hun ville jeg skulle bli med til legevakten. Anonymkode: 14616...0e9 Dette kan vanskelig besvares på nett. Det er helhetsbildet om hvordan du forklarer dette, hvilke ord du bruker , stemmeleie, kroppsspråk og også din sykehistorie som forteller behandler noe om hvor alvorlig dette er. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden nachnoo skrev (3 minutter siden): Dette kan vanskelig besvares på nett. Det er helhetsbildet om hvordan du forklarer dette, hvilke ord du bruker , stemmeleie, kroppsspråk og også din sykehistorie som forteller behandler noe om hvor alvorlig dette er. Skjønner. Jeg får forsøke å virke mer likegyldig og uberørt når jeg snakker om det kanskje det kan hjelpe? Anonymkode: 14616...0e9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skjønner. Jeg får forsøke å virke mer likegyldig og uberørt når jeg snakker om det kanskje det kan hjelpe? Anonymkode: 14616...0e9 Du skal ikke forsøke noe, kun vær deg selv. Anonymkode: 4ed6e...884 0 Siter
psykedeliker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg dro ikke på legevakten for å fortelle om selvmordstankene, jeg tok det opp med behandler i en vanlig time og hun ville jeg skulle bli med til legevakten. Hvorfor valgte du å bli med til legevakten, hvis du ikke ønsket innleggelse? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden psykedeliker skrev (1 minutt siden): Hvorfor valgte du å bli med til legevakten, hvis du ikke ønsket innleggelse? Fordi jeg måtte. Vet ikke om det hadde gått så langt at de hadde "truet" med politiet hvis jeg hadde nektet, men det har skjedd før i alle fall så tenkte det beste var å være sammarbeidsvillig. Anonymkode: 14616...0e9 0 Siter
psykedeliker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Fordi jeg måtte. Vet ikke om det hadde gått så langt at de hadde "truet" med politiet hvis jeg hadde nektet, men det har skjedd før i alle fall så tenkte det beste var å være sammarbeidsvillig. Dette er i beste fall en useriøs og uprofesjonell fremgangsmåte fra behandlers side. Du bør i det minste kreve å få bytte behandler hvis hun oppfører seg slik. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden psykedeliker skrev (2 minutter siden): Dette er i beste fall en useriøs og uprofesjonell fremgangsmåte fra behandlers side. Du bør i det minste kreve å få bytte behandler hvis hun oppfører seg slik. Nåværende behandler har ikke "truet", men det har skjedd tidligere en gang med en annen behandler så jeg ville ikke gjøre det vanskelig for henne. Anonymkode: 14616...0e9 0 Siter
psykedeliker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nåværende behandler har ikke "truet", men det har skjedd tidligere en gang med en annen behandler så jeg ville ikke gjøre det vanskelig for henne. I så fall har du et holdningsproblem du trenger å gjøre noe med. Det er ikke din plikt å gjøre det enkelt for behandlere. 0 Siter
ISW Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden (endret) Man kan se på suicidale tanker som et ekstremt bredt spekter. Listen jeg skriver under er absolutt ikke uttømmende men ment for å gi noen eksempler på hva som er "farlige" tanker og hva som ikke er det (men selvsagt et tegn på at den det gjelder har det vondt og vanskelig). 1. Det kjennes som om summen av ting i livet mitt går i minus og gjør livskvaliteten negativ. Men jeg ønsker likevel ikke at jeg var død. 2. Jeg tenker iblant at det hadde vært fint å slippe og våkne i morgen. Tanker om døden kjennes som en lettelse. Men jeg ønsker ikke å gjøre noe med dette selv. 3. Jeg har ikke lyst til å leve lengre, og jeg tenker iblant på hvordan jeg aktivt ville kunne slippe livet. 4. Jeg har en plan for hvordan jeg kan avslutte livet mitt, men jeg har ikke bestemt meg for når jeg skal gjøre det. 5. Jeg skal avslutte livet i relativt nær framtid, og jeg har gjort aktive forberedelser til dette (f.eks. kjøpt tau/samlet medisiner, eller skrevet avskjedsbrev) 6. Jeg vet med sikkerhet at jeg skal ta livet mitt i løpet av neste 24 timer. Alt er klart. Av disse mener jeg at 1-3 ikke innebærer at man er selvmordstruet, og for at man skal oppsøke akutthjelp for suicidalitet, så skal man nesten opp til nivå 6 (kanskje noen utgaver av nivå 5). Det betyr selvsagt ikke at man ikke skal søke hjelp - alle som har det så vondt at de ikke har lyst til å leve bør få hjelp. Men det er ikke nødvendigvis akutt som følge av suicidalitet alene. Endret 1 time siden av ISW 0 Siter
Ikkeanonymnok Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden For min del er «avtalen» med helsepersonell at jeg er ærlig om tankene mine - også de gangene jeg begynner med planlegging. Men de vet også at jeg ikke svarer på spørsmål om metode eller hvilken konkret dato det er snakk om. Dette er noe de aksepterer, og har de mistanke om at det er nærtstående planer så får jeg f.eks ikke avlyse avtaler (da blir apparatet satt i gang), jeg må svare på meldinger innen en viss tid og møte på de ekstra avtalene de lager. Jeg unngår innleggelser ved å følge dette opplegget og de har ved flere anledninger spolert planene mine. Poenget er at ved gjensidig tillit så kan man snakke med de om alt uten at man blir sendt rett inn på tvangsvedtak. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden psykedeliker skrev (4 minutter siden): I så fall har du et holdningsproblem du trenger å gjøre noe med. Det er ikke din plikt å gjøre det enkelt for behandlere. Hva mener du jeg skulle gjort da? Plent nektet å bli med på legevakten? Anonymkode: 14616...0e9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden ISW skrev (2 minutter siden): Man kan se på suicidale tanker som et ekstremt bredt spekter. Listen jeg skriver under er absolutt ikke uttømmende men ment for å gi noen eksempler på hva som er "farlige" tanker og hva som ikke er det (men selvsagt et tegn på at den det gjelder har det vondt og vanskelig). 1. Det kjennes som om summen av ting i livet mitt går i minus og gjør livskvaliteten negativ. Men jeg ønsker likevel ikke at jeg var død. 2. Jeg tenker iblant at det hadde vært fint å slippe og våkne i morgen. Tanker om døden kjennes som en lettelse. Men jeg ønsker ikke å gjøre noe med dette selv. 3. Jeg har ikke lyst til å leve lengre, og jeg tenker iblant på hvordan jeg aktivt ville kunne slippe livet. 4. Jeg har en plan for hvordan jeg kan avslutte livet mitt, men jeg har ikke bestemt meg for når jeg skal gjøre det. 5. Jeg skal avslutte livet, og jeg har gjort aktive forberedelser til dette (f.eks. kjøpt tau/samlet medisiner, eller skrevet avskjedsbrev) 6. Jeg vet med sikkerhet at jeg skal ta livet mitt i løpet av neste 24 timer. Alt er klart. Av disse mener jeg at 1-3 ikke innebærer at man er selvmordstruet, og for at man skal oppsøke akutthjelp for suicidalitet, så skal man nesten opp til nivå 6 (kanskje noen utgaver av nivå 5). Det betyr selvsagt ikke at man ikke skal søke hjelp - alle som har det så vondt at de ikke har lyst til å leve bør få hjelp. Men det er ikke nødvendigvis akutt som følge av suicidalitet alene. Takk, det var en god oversikt, jeg tenker jeg er på 3-4 nå. Anonymkode: 14616...0e9 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Ikkeanonymnok skrev (2 minutter siden): For min del er «avtalen» med helsepersonell at jeg er ærlig om tankene mine - også de gangene jeg begynner med planlegging. Men de vet også at jeg ikke svarer på spørsmål om metode eller hvilken konkret dato det er snakk om. Dette er noe de aksepterer, og har de mistanke om at det er nærtstående planer så får jeg f.eks ikke avlyse avtaler (da blir apparatet satt i gang), jeg må svare på meldinger innen en viss tid og møte på de ekstra avtalene de lager. Jeg unngår innleggelser ved å følge dette opplegget og de har ved flere anledninger spolert planene mine. Poenget er at ved gjensidig tillit så kan man snakke med de om alt uten at man blir sendt rett inn på tvangsvedtak. Det høres ut som en veldig god/fin avtale, du er heldig med helsepersonell som følger deg opp. Anonymkode: 14616...0e9 0 Siter
psykedeliker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du jeg skulle gjort da? Plent nektet å bli med på legevakten? Ja, og umiddelbart avsluttet all kontakt med den behandleren. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden psykedeliker skrev (1 minutt siden): Ja, og umiddelbart avsluttet all kontakt med den behandleren. Tror du ikke behandler hadde blitt bekymret da? Det tror jeg... Anonymkode: 14616...0e9 0 Siter
psykedeliker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror du ikke behandler hadde blitt bekymret da? Det tror jeg... Din behandler er ikke din venn, så det trenger du ikke bry deg om. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.