AnonymBruker Skrevet 14. februar Skrevet 14. februar I journalen min står det at de vurderer å innlemme meg i krisepakkeprogrammet. Hva kan det være? Det står ingenting om det på hjemmesidene. Jeg har ikke samtale med dem før mandag. Anonymkode: 264d4...f38 0 Siter
Fru2020 Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Vet ikke hvorfor jeg trykte anonymt. Er det ingen som vil synse litt med meg om hva det kan være? Det eneste jeg får opp er et program fra Ullevål hvor en har innleggelse på en til to dager. Det er mulig det er det. Men synes jo det er veldig korte innleggelser. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Fru2020 skrev (6 minutter siden): Vet ikke hvorfor jeg trykte anonymt. Er det ingen som vil synse litt med meg om hva det kan være? Det eneste jeg får opp er et program fra Ullevål hvor en har innleggelse på en til to dager. Det er mulig det er det. Men synes jo det er veldig korte innleggelser. Her betyr det kortvarige innleggelser/behandlingstilbud som tar brodden av toppen. Anonymkode: ebf43...b5f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Her betyr det kortvarige innleggelser/behandlingstilbud som tar brodden av toppen. Anonymkode: ebf43...b5f (Her som i her jeg bor). Anonymkode: ebf43...b5f 0 Siter
Glitter Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Fru2020 skrev (52 minutter siden): Vet ikke hvorfor jeg trykte anonymt. Er det ingen som vil synse litt med meg om hva det kan være? Det eneste jeg får opp er et program fra Ullevål hvor en har innleggelse på en til to dager. Det er mulig det er det. Men synes jo det er veldig korte innleggelser. En til to dager er veldig kort ja. Hva kan det hjelpe egentlig? 0 Siter
frosken Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Fru2020 skrev (51 minutter siden): Vet ikke hvorfor jeg trykte anonymt. Er det ingen som vil synse litt med meg om hva det kan være? Det eneste jeg får opp er et program fra Ullevål hvor en har innleggelse på en til to dager. Det er mulig det er det. Men synes jo det er veldig korte innleggelser. Poenget med opplegget Ullevål har laget, er at krisepakken inneholder et visst antall strukturerte samtaler som gjennomføres i løpet av 2-3 døgn av sykepleiere som har fått opplæring av i metoden. De ulike samtalene har litt ulikt fokus. Det er nettopp fokuset på disse samtalene som gjør at programmet er blitt svært anerkjent, det er noe annet enn kun "oppbevaring". 1 Siter
Fru2020 Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar frosken skrev (1 time siden): Poenget med opplegget Ullevål har laget, er at krisepakken inneholder et visst antall strukturerte samtaler som gjennomføres i løpet av 2-3 døgn av sykepleiere som har fått opplæring av i metoden. De ulike samtalene har litt ulikt fokus. Det er nettopp fokuset på disse samtalene som gjør at programmet er blitt svært anerkjent, det er noe annet enn kun "oppbevaring". Jeg snakket med sykepleier i kveld og hun bekreftet at dette var det det var snakk om. De samtalene høres bra ut, men hun sa at det var med miljøpersonell og ikke spesifikt sykepleiere/vernepleiere. Hvis hvem som helst kan ha en slik samtale så kan det være bortkastet. Som feks hvis jeg skulle ha samtale med hun jeh snakket med i dag. Jeg sa hva jeg tenkte på. Hun sa, den tanken må vi ta bort. Vi kaster den bort sammen. Sånn nå er den borte så kan du tenke på noe annet. Såvar hun ferdig. Leste i journalen at hun var veldig fornøyd med samtalen. Aller mest ønsker jeg meg brukerstyrt seng. Den fungerer jo omtrent likt. Men da slipper en å gå om legevakten, man slipper å ligge på akutten og man kan ta innleggelsen før det blir akutt krise. 0 Siter
frosken Skrevet 15. februar Skrevet 15. februar Fru2020 skrev (20 minutter siden): Jeg snakket med sykepleier i kveld og hun bekreftet at dette var det det var snakk om. De samtalene høres bra ut, men hun sa at det var med miljøpersonell og ikke spesifikt sykepleiere/vernepleiere. Hvis hvem som helst kan ha en slik samtale så kan det være bortkastet. Som feks hvis jeg skulle ha samtale med hun jeh snakket med i dag. Jeg sa hva jeg tenkte på. Hun sa, den tanken må vi ta bort. Vi kaster den bort sammen. Sånn nå er den borte så kan du tenke på noe annet. Såvar hun ferdig. Leste i journalen at hun var veldig fornøyd med samtalen. Aller mest ønsker jeg meg brukerstyrt seng. Den fungerer jo omtrent likt. Men da slipper en å gå om legevakten, man slipper å ligge på akutten og man kan ta innleggelsen før det blir akutt krise. Hver samtale skal ha et spesifikt innhold og fokus, og de som gjennomfører dem skal ha gjennomgått spesifikk opplæring. Håper det blir bra. 0 Siter
Fru2020 Skrevet 16. februar Skrevet 16. februar frosken skrev (12 timer siden): Hver samtale skal ha et spesifikt innhold og fokus, og de som gjennomfører dem skal ha gjennomgått spesifikk opplæring. Håper det blir bra. Blir spennende å høre hva de sier I samtalen idag. 0 Siter
Glitter Skrevet 16. februar Skrevet 16. februar Fru2020 skrev (22 minutter siden): Blir spennende å høre hva de sier I samtalen idag. Ja det blir det. Lykke til. 0 Siter
krøll9 Skrevet 16. februar Skrevet 16. februar Fru2020 skrev (På 15.2.2026 den 20.55): Jeg snakket med sykepleier i kveld og hun bekreftet at dette var det det var snakk om. De samtalene høres bra ut, men hun sa at det var med miljøpersonell og ikke spesifikt sykepleiere/vernepleiere. Hvis hvem som helst kan ha en slik samtale så kan det være bortkastet. Som feks hvis jeg skulle ha samtale med hun jeh snakket med i dag. Jeg sa hva jeg tenkte på. Hun sa, den tanken må vi ta bort. Vi kaster den bort sammen. Sånn nå er den borte så kan du tenke på noe annet. Såvar hun ferdig. Leste i journalen at hun var veldig fornøyd med samtalen. Aller mest ønsker jeg meg brukerstyrt seng. Den fungerer jo omtrent likt. Men da slipper en å gå om legevakten, man slipper å ligge på akutten og man kan ta innleggelsen før det blir akutt krise. Hehe. Litt vittig med den samtalen. "Den tanken må bort. Kom så kaster vi den sammen" Kan nesten se for meg slightly annoyed pasient og en sånn kjatredame som liksom "teraperer" - dauer 🤪 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar krøll9 skrev (6 timer siden): Hehe. Litt vittig med den samtalen. "Den tanken må bort. Kom så kaster vi den sammen" Kan nesten se for meg slightly annoyed pasient og en sånn kjatredame som liksom "teraperer" - dauer 🤪 Lurer på om det står i programmet å si det? Anonymkode: b96f9...10c 0 Siter
Eva Sofie Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar Fru2020 skrev (På 15.2.2026 den 20.55): Jeg snakket med sykepleier i kveld og hun bekreftet at dette var det det var snakk om. Jeg forsøkte å finne en artikkel om behandlingen, men fant det ikke. Det er omtalt å gi stabilitet til pasienter som har trengt innleggelse ved depresjon/ustabilitet i livet. Om jeg husker riktig, ble behandlingsopplegget utarbeidet i tett samarbeid med hva pasientene selv hadde av behov. Om du får tilbud, håper jeg du takker ja. Dette er aktiv hjelp/behandling for å komme deg videre. Et par dager høres lite ut, men det er også meningen. Fru2020 skrev (På 15.2.2026 den 20.55): Jeg sa hva jeg tenkte på. Hun sa, den tanken må vi ta bort. Vi kaster den bort sammen. Sånn nå er den borte så kan du tenke på noe annet. Såvar hun ferdig. Hun glemte en vesentlig ting i den intervensjonen: At du var med i tankegangen. Det hjelper ikke at spl. synes det er en god idé om pasienten ikke forstår poenget... Men det kunne ha fungert... Fru2020 skrev (På 15.2.2026 den 20.55): Aller mest ønsker jeg meg brukerstyrt seng. Den fungerer jo omtrent likt. Slik jeg har forstått behandlingsprogrammet, er det en aktiv deltakelse i egen prosess. Jeg synes du bør spørre om det er forskjeller på brukerstyrt seng og krisepakke... 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar Sykepleieren burde ikke ha sagt at tanken skulle kastes vekk. Hun burde ha sagt at den tanken er der og kan få lov til å være der, men du trenger ikke å høre på den eller agere på den. Bare la den være der. Det tror jeg kan være lurt for deg å øve på. Tanker kommer og går, men du kan fortsette med dagen din uavhengig av hvilke tanker som dukker opp. Når du får øvd opp dette vil det være lettere å stå i stormene når de kommer. Anonymkode: a30c2...d7e 0 Siter
Fru2020 Skrevet 17. februar Skrevet 17. februar krøll9 skrev (11 timer siden): Hehe. Litt vittig med den samtalen. "Den tanken må bort. Kom så kaster vi den sammen" Kan nesten se for meg slightly annoyed pasient og en sånn kjatredame som liksom "teraperer" - dauer 🤪 Du hadde rett i det. Jeg syntes det var litt provoserende. Men jeg måtte bare tilgi henne fordi hun var ung og uten utdanning. Eva Sofie skrev (4 timer siden): Jeg forsøkte å finne en artikkel om behandlingen, men fant det ikke. Det er omtalt å gi stabilitet til pasienter som har trengt innleggelse ved depresjon/ustabilitet i livet. Om jeg husker riktig, ble behandlingsopplegget utarbeidet i tett samarbeid med hva pasientene selv hadde av behov. Om du får tilbud, håper jeg du takker ja. Dette er aktiv hjelp/behandling for å komme deg videre. Et par dager høres lite ut, men det er også meningen. Hun glemte en vesentlig ting i den intervensjonen: At du var med i tankegangen. Det hjelper ikke at spl. synes det er en god idé om pasienten ikke forstår poenget... Men det kunne ha fungert... Slik jeg har forstått behandlingsprogrammet, er det en aktiv deltakelse i egen prosess. Jeg synes du bør spørre om det er forskjeller på brukerstyrt seng og krisepakke... Jeg spurte om det. Brukertstyrt er mer krevende og man må ikke ha suicidalitet som en del av problematikken. Ved brukerstyrt så ringer pasienten selv. Ved krisepakke legges du inn av fastlegen. AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Sykepleieren burde ikke ha sagt at tanken skulle kastes vekk. Hun burde ha sagt at den tanken er der og kan få lov til å være der, men du trenger ikke å høre på den eller agere på den. Bare la den være der. Det tror jeg kan være lurt for deg å øve på. Tanker kommer og går, men du kan fortsette med dagen din uavhengig av hvilke tanker som dukker opp. Når du får øvd opp dette vil det være lettere å stå i stormene når de kommer. Anonymkode: a30c2...d7e Ja, det hadde vært mye bedre. Men hun var veldig ung og hadde nok ikke så mye i verktøykassen. Tenker hun hadde behov for å fikse. ------ Jeg har nå vært til samtale og har takket ja til avtalen. Nå sendes det et skriv til fastlegen om at terskelen for innleggelse nå er lavere og hva formålet er. De er veldig opptatt av at målet er at jeg skal oppleve mestring. Hun sa at dette er jo ikke denne behandlingen som skal gjøre deg frisk, det er det det polikliniske, men det skal gi mestring 5 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.