AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Kvinne 50 år, har brukt Stilnoct for søvn i 30 år. I mange år høyere forbruk enn anbefalt, men uten at fastlegen har gitt uttrykk for at det er problematisk. Bruker 20-30 mg hver kveld, med unntak av 4-5 døgn på slutten av måneden pga tomt for medisinen. Har forsøkt å redusere uten å få det til, og har også forsøkt andre medikamenter for søvn, så som seroquel, antihistaminer, melatonin uten effekt. Får voldsom hangover neste dag av andre medikamenter enn Stilnoct. Bruker ingen andre medikamenter enn Stilnoct. Noen spørsmål: 1. Uten noen form for forvarsel, ble det plutselig gitt muntlig kjøreforbud av lege i spesialisthelsetjenesten. Jeg var faktisk ikke klar over at bruken var problematisk mht bilkjøring. Er psykiater pålagt å gi kjøreforbud ved så høy dose, eller finnes det rom for skjønnsutøvelse? Etter så mange års bruk oppleves det rart at bilkjøring plutselig ikke er lov. Bor i et område hvor bil er nødvendig i hverdagen. 2. Hva vil være en god nedtrappingsplan for Stilnoct? 3. Det ble hevdet at det vil være uforsvarlig om det fra idag kun ble brukt 10 mg daglig slik at kjørekortkravet er oppfylt, det ble advart mot mulige kramper og andre problemer. 4. Hva vil konsekvensen kunne bli om jeg avbryter behandlingen i spesialisthelsetjenesten. Vil da det muntlige kjøreforbudet bli videreformidlet noe sted? Jeg har motsatt meg deling av informasjon til fastlege osv. Anonymkode: f0c05...4b0 0 Siter
nachnoo Skrevet 21 minutter siden Skrevet 21 minutter siden 1. Det er klare regler for hvilke medikamenter og hvilke doser som ikke er forenlige med bilkjøring. Her er det svært liten åpning for skjønn, og din dose ligger langt utenfor der skjønn kan brukes. 2. F.eks. 20mg i 2-3 uker. Deretter 10mg som er ok for bilkjøring. 3. Selv om det vanligvis går greit, er det tryggest å legge inn et par uker med 20mg. 4. Konsekvensen er at dersom du kommer ut for noe og blir undersøkt, kan du få skylden, du blir dømt for "promillekjøring", forsikringsselskapet dekker ikke skaden, og du kan bli erstatningspliktig for millionbeløp. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.