Gå til innhold

Antall uføre har økt med 80 prosent - Har vi et problem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nettavisen.no/nyheter/antall-ufore-okt-med-80-prosent/s/5-95-2890702

Innlandet, Telemark og Agder er fylkene i Norge med flest med uføretrygd fordelt på befolkningen. Her er det 14,4 prosent, som tilsvarer 33.200, 15.500 og 28.800 personer.

Fylket med færrest med uføretrygd er Oslo, med 6,3 prosent av befolkningen. Det tilsvarer 32.000 personer.

Det er fortsatt langt flere kvinner enn menn som mottar uføretrygd.

Totalt i Norge er det 221.000 kvinner som har uføretrygd, mens det er 154.600 menn som er uføretrygdede.

Anonymkode: aeafb...306

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

So? Det er jo en grunn til at folk er uføre da. Alle er ikke arbeidsdyktige. Godt med ordninger som tar seg av de sykeste her i landet. Godta det, eller la være. 

Anonymkode: f8bd0...a84

Skrevet

Ja, vi har et meget stort problem. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo en grunn til at folk er uføre da.

Ufør og uføretrygdet er ikke nødvendigvis det samme. Noen både kan og vil jobbe, men får i praksis ikke lov. Så kan vi også stille spørsmålet om alle egentlig trenger å jobbe, siden det er maskiner som gjør det meste av realverdiskapningen.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutes ago, psykedeliker said:

Ufør og uføretrygdet er ikke nødvendigvis det samme. Noen både kan og vil jobbe, men får i praksis ikke lov.

Hvorfor får de ikke lov? 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor får de ikke lov?

For eksempel urimelige og irrasjonelle krav som ikke har noe med arbeidet å gjøre, brudd på informasjons- og veiledningsplikten, eller manglende samarbeidsvilje mellom ulike aktører.

AnonymBruker
Skrevet
19 minutes ago, psykedeliker said:

For eksempel urimelige og irrasjonelle krav som ikke har noe med arbeidet å gjøre, brudd på informasjons- og veiledningsplikten, eller manglende samarbeidsvilje mellom ulike aktører.

Det er bare å ignorere NAV og helsevesenet og søke om jobb selv.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ikke nødvendigvis, da hadde nok flere gjort akkurat dét.

AnonymBruker
Skrevet
8 minutes ago, psykedeliker said:

Ikke nødvendigvis, da hadde nok flere gjort akkurat dét.

Hvorfor behøver man å forholde seg til NAV/helsevesenet om en er frisk??

stjernestøv
Skrevet

Ei som jobbet på trygdekontoret sa til meg og hun fra kommunen som var med meg "Hvorfor skal folk ha uføretrygd når de kan jobbe", det var ei som ringte og lurte på hvor mye hun kunne jobbe. Så hun var irritert på det der og jeg skjønner det heller ikke, man er jo uføretrygdet for at man er for syk til å jobbe og ikke klarer det. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor behøver man å forholde seg til NAV/helsevesenet om en er frisk??

Fordi enkelte normale (friske) reaksjoner på unormale livshendelser defineres som sykdom, og håndteres deretter.

Skrevet

Det er selvsagt en meget stor utfordring at stadig færre skal forsørge stadig flere.

Det er også skremmende at stadig flere barn vokser opp i hjem med to uføre foreldre. Risikoen for at barna også havner som uføre er meget sterkt forhøyet.

psykedeliker
Skrevet
nachnoo skrev (3 minutter siden):

Det er selvsagt en meget stor utfordring at stadig færre skal forsørge stadig flere.

Du glemmer at det er maskiner som skaper nesten alle realverdiene vi "forsørges" av. Hvorfor skal vi tviholde på en samfunnsøkonomisk modell som bygger på før-industrielle premisser?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutes ago, psykedeliker said:

Du glemmer at det er maskiner som skaper nesten alle realverdiene vi "forsørges" av. Hvorfor skal vi tviholde på en samfunnsøkonomisk modell som bygger på før-industrielle premisser?

Det finnes da en masse yrker som ikke produserer "realverdier", men som er ekstremt viktige i dagens samfunn. 

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det finnes da en masse yrker som ikke produserer "realverdier", men som er ekstremt viktige i dagens samfunn.

Ja, og da kan det økonomiske systemet tilpasses deretter, ikke som om de skulle produsere realverdier.

Skrevet
psykedeliker skrev (10 minutter siden):

De fleste grener mangler arbeidskraft, og dette er vår største utfordring. 

stjernestøv
Skrevet

Men det må jo være en grunn til at så mange er ufør og syke. 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutes ago, psykedeliker said:

Ja, og da kan det økonomiske systemet tilpasses deretter

Eksakt hvordan?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg har fått aspergerdiagnose, og unnvikende pf. Jeg vet ikke hvem av dem som stemmer, og jeg bryr meg lite. Det jeg vet er at jeg har jobbet 100% de ti siste de årene, i samme bedrift. Nå er jeg arbeidsledig grunnet avvikling. Jeg vet at jeg kan jobbe 100 prosent under de rette forutsetningene resten av arbeidslivet, ca 25 år til. Jeg er frisk, men jeg har to lengre sykmeldinger bak meg de ti årene, ca to år til sammen, og jeg takler dårlig å forholde meg til mange mennesker. Helst bare en eller to, som jeg kan være ærlig med, og jeg jobber gjerne i kulissene. Jeg vil påstå at jeg er gjennomsnittlig flink, har ganske gode holdninger når det gjelder arbeid, men er ganske treg. Og jeg kollapser hvis jeg føler meg presset, da stopper alt opp. Jeg jobber med problemene mine i terapi. Vil du ta sjansen på å ansette meg? 

Anonymkode: 9f3d3...89c

AnonymBruker
Skrevet
6 minutes ago, stjernestøv said:

Men det må jo være en grunn til at så mange er ufør og syke. 

Enten har arbeidslivet blitt for hardt og krevende, eller er folk blitt sykere?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...