Gå til innhold

Antall uføre har økt med 80 prosent - Har vi et problem?

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enten har arbeidslivet blitt for hardt og krevende, eller er folk blitt sykere?

Anonymkode: aeafb...306

Ja mulig folk har blitt sykere, hva skjedde med de syke i gamle dager? Det fantes jo syke folk da og men det var jo et bein tøft liv ifølge min bestemor. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det som skremmer meg er at mange uføre kunne arbeidet bare det ble lagt tilrette for dem. Vi kjenner jo til uføre talenter innen sport og kultur som kunne brukt kraften sin på en jobb om det bare ble lagt til rette for dem. 

Anonymkode: 59fb7...d80

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor får de ikke lov? 

Det er vel ikke snakk om å ikke få lov til å jobbe, men at ytelser avkortes i forhold til lønnsinntekt, og man derfor velger å la været Og det er en utfordring at ytelsene er såpass gode for mange at det ikke lønner seg å jobbe. 

(Vet dette er en brannfakkel, mange trygdede har det svært knapt)

Skrevet
Ekstra skrev (12 timer siden):

Det er vel ikke snakk om å ikke få lov til å jobbe, men at ytelser avkortes i forhold til lønnsinntekt, og man derfor velger å la været Og det er en utfordring at ytelsene er såpass gode for mange at det ikke lønner seg å jobbe. 

(Vet dette er en brannfakkel, mange trygdede har det svært knapt)

Tror det er mer det at det er vanskelig å finne en fast jobb som kan ta hensyn til at en i perioder ikke klarer å jobbe, små stillinger med arbeidstakere som har ustabil arbeidskraft. For mange uføre svinger en del og da et det ikke lett å finne noen som vil ansette en. 

Skrevet

Ja, vi har et problem. Og på samme måte som  uførhet rammer flere kvinner enn menn, er de som jobber i typiske kvinneyrker mest utsatt, som renholder, helsefagarbeider og barne - og ungdomsarbeider. Disse yrkene fører ofte til betydelig slitasje på rygg etc. etter mange år.

Men: Kvinner har også høyere sykefravær enn menn når de jobber i samme yrker som menn.

Personlig mener jeg at hovedfokuset bør rettes mot sykefravær (langtids), da dette for de aller fleste er inngangen til uførhet.

Jeg tror også det er mange som ønsker å jobbe, hvis det blir tilrettelagt for dette.

Noen viser til tung arbeidsbelastning i hjemmet, dvs. dobbeltarbeid, som årsak til den høye kvinneandelen på uføretrygd Men så vidt jeg vet, er dette ikke dokumentert. 

Skrevet

Ja hvordan skal man forhindre at mennesker blir syke.

psykedeliker
Skrevet
nachnoo skrev (På 22.2.2026 den 18.59):

De fleste grener mangler arbeidskraft, og dette er vår største utfordring.

Hvis det virkelig var tilfelle, ville staten ha gjort en mye større innsats for å få folk i arbeid.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutes ago, psykedeliker said:

Hvis det virkelig var tilfelle, ville staten ha gjort en mye større innsats for å få folk i arbeid.

De gjør vel alt det de kan.

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De gjør vel alt det de kan.

Det har ikke jeg sett noe til.

Skrevet

Bare for å nevne det først, så har antall trygdede innvandrere økt med 80%. Ikke befolkningen under ett. Derfor har jeg innvandrere i tankene når jeg skriver dette.

Jeg tror ikke på at alle helst vil jobbe. Jeg tenker man må bli kvitt den livsløgnen. Mange steder i verden er det vanlig at kvinner er hjemmeværende og ikke dobbeltarbeidende. De har ikke de samme forventningene om at de må ut i lønnet arbeid for å "bidra". De bidrar med sitt hjemme.

Brenna (AP) har påpekt at man kan tjene mer på trygd enn i jobb. Da blir valget enkelt hvis man har noen helseplager og kke har en sosialt press på å jobbe. I tillegg er det kanskje er snakk om tunge og ensformig jobber. Jeg tror få aktivt later som de er syke, men ganske mange har noen ekte helseutfordringer som er i en gråsone.

Skrevet
psykedeliker skrev (14 timer siden):

Norge mangler arbeidskraft i flere bransjer, men særlig innen helse‑ og omsorg og en del yrkesfaglige håndverks- og industrifag.

Status nå

• NAVs bedriftsundersøkelse for 2025 anslår at virksomheter mangler rundt 39 000 ansatte nasjonalt, klart lavere enn toppåret 2022, men fortsatt høyt.

• Omtrent 1 av 5 virksomheter rapporterer rekrutteringsproblemer de siste månedene.

Hvor mangler det mest folk?

• Helse og omsorg: Størst mangel; rundt 11 450 personer, særlig helsefagarbeidere, sykepleiere, spesialsykepleiere og legespesialister.

• Yrkesfag/industri: Betydelig underskudd på fagarbeidere innen mekaniske fag, maskin, elektro, bygg og anlegg (f.eks. industrimekanikere, sveisere, anleggsmaskinførere).

• Utdanningsnivå: Mangelen er størst for personer med yrkesfaglig videregående utdanning; det er også underskudd på enkelte grupper med mastergrad, særlig innen medisin

psykedeliker
Skrevet
nachnoo skrev (3 timer siden):

Norge mangler arbeidskraft i flere bransjer, men særlig innen helse‑ og omsorg og en del yrkesfaglige håndverks- og industrifag.

Det vet jeg, men jeg ser likevel ikke at f.eks. helsevesenet og NAV prioriterer å gjøre noe med årsakene til at det er for lite folk i akkurat disse bransjene. Flere av yrkene som nevnes her har spesifikke krav og utfordringer, da må dét være utgangspunktet for tiltakene - ikke moralisme, krenkeangst og abstrakte skrivebordsteorier (for å nevne noe).

AnonymBruker
Skrevet
psykedeliker skrev (3 timer siden):

Det vet jeg, men jeg ser likevel ikke at f.eks. helsevesenet og NAV prioriterer å gjøre noe med årsakene til at det er for lite folk i akkurat disse bransjene. Flere av yrkene som nevnes her har spesifikke krav og utfordringer, da må dét være utgangspunktet for tiltakene - ikke moralisme, krenkeangst og abstrakte skrivebordsteorier (for å nevne noe).

Det er ikke bare uføre som "flykter" fra helseforetakene: https://www.tv2.no/spesialer/nyheter/legekrise

Når ikke friske spesialister med god kapasitet orker å bli værende, er det kanskje ikke så rart at det er vanskelig å rekruttere folk med mer nedsatt fungering. 

Anonymkode: 9f3d3...89c

AnonymBruker
Skrevet
On 2/23/2026 at 2:38 PM, Babette said:

Ja, vi har et problem. Og på samme måte som  uførhet rammer flere kvinner enn menn, er de som jobber i typiske kvinneyrker mest utsatt, som renholder, helsefagarbeider og barne - og ungdomsarbeider. Disse yrkene fører ofte til betydelig slitasje på rygg etc. etter mange år.

Menn arbeider i minst like fysisk krevende yrker, og ofte i betydelig farligere yrker, uten at dette gjenspeiles i uførestatistikken slik man ofte skulle forvente. Statistikken for dødsulykker i norsk arbeidsliv viser en klar og vedvarende overrepresentasjon av menn. Dette er et stabilt og veldokumentert mønster, men blir likevel sjelden tillagt vekt når belastning og sårbarhet i arbeidslivet diskuteres.

Menn er sterkt overrepresentert i industrien, oljenæringen, bygg og anlegg, samt skogbruk og fiske - yrker som innebærer tunge fysiske krav, skiftarbeid, krevende arbeidsforhold og høy ulykkesrisiko. Til tross for dette blir slike belastninger i begrenset grad brukt som forklaring i debatter om uførhet, sykefravær og arbeidslivets samlede slitasje.

Skrevet
Grendel skrev (På 24.2.2026 den 8.44):

Bare for å nevne det først, så har antall trygdede innvandrere økt med 80%. Ikke befolkningen under ett. Derfor har jeg innvandrere i tankene når jeg skriver dette.

Jeg tror ikke på at alle helst vil jobbe. Jeg tenker man må bli kvitt den livsløgnen. Mange steder i verden er det vanlig at kvinner er hjemmeværende og ikke dobbeltarbeidende. De har ikke de samme forventningene om at de må ut i lønnet arbeid for å "bidra". De bidrar med sitt hjemme.

Men man får ikke uføretrygd bare fordi man vil være hjemmeværende husmor. 

Worrisome_plenty
Skrevet

Brenna (AP) har påpekt at man kan tjene mer på trygd enn i jobb. Da blir valget enkelt hvis man har noen helseplager og kke har en sosialt press på å jobbe. I tillegg er det kanskje er snakk om tunge og ensformig jobber. Jeg tror få aktivt later som de er syke, men ganske mange har noen ekte helseutfordringer som er i en gråsone.

Er man frisk nok til å få og mest viktig passe på og oppdra/ følge opp barn er man frisk nok til å jobbe.

Skrevet
Vhanja skrev (4 timer siden):

Men man får ikke uføretrygd bare fordi man vil være hjemmeværende husmor. 

Hvis du skal sitere får du ta med hele innlegget mitt. Jeg skrev også i samme innlegg:

Jeg tror få aktivt later som de er syke, men ganske mange har noen ekte helseutfordringer som er i en gråsone.

stjernestøv
Skrevet
Worriesome Plenty 2 skrev (10 minutter siden):

Er man frisk nok til å få og mest viktig passe på og oppdra/ følge opp barn er man frisk nok til å jobbe.

Jeg ble ufør og hadde barn men var ikke frisk nok til å oppdra dem alene, i perioder kunne jeg ikke ta meg av dem så både jeg og dem gikk glipp av mye. Å få ufør var bare en lettelse for meg for da kunne jeg konsentrere meg om bare barna, hun sa det til og med på trygdekontoret"Gå hjem og ta deg av barna dine". 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...