Gå til innhold

Mitt liv.

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet

Tror jeg har innfunnet meg med min skjebne, jeg blir ikke bedre og dette er mitt liv. Må bare akseptere at jeg klarer lite og må leve sånn, det kan vel bli verre og....hvem vet hva som venter. I neste uke skal jeg til tannlege og jeg vurderer å avbestille, hva er vitsen? Har betennelse i hele munnen og må trekke tenner, skal jeg pine meg gjennom det? Det er en visdomstann og en annen, gruer meg sånn. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, alternativet til å ikke gå er jo mer pine, fordi tannproblemer blir bare verre og verre.

Jeg tror det er viktig for oss alle at vi slår oss til ro med, og aksepterer, de begrensninger vi har. Og så jobbe med å få et så godt liv som vi kan innenfor de begrensningene.

stjernestøv
Skrevet
Vhanja skrev (Akkurat nå):

Vel, alternativet til å ikke gå er jo mer pine, fordi tannproblemer blir bare verre og verre.

Jeg tror det er viktig for oss alle at vi slår oss til ro med, og aksepterer, de begrensninger vi har. Og så jobbe med å få et så godt liv som vi kan innenfor de begrensningene.

Ja det er det, har bare håpløs tannlegeskrekk. Får bare ta vival og ha mannen med meg, ligger jo der rolig men det er så ekkelt. 

Ja må bare jobbe for å ha det best mulig mens man lever med de begrensningene man har. 

Skrevet
stjernestøv skrev (5 timer siden):

Tror jeg har innfunnet meg med min skjebne, jeg blir ikke bedre og dette er mitt liv. Må bare akseptere at jeg klarer lite og må leve sånn, det kan vel bli verre og....hvem vet hva som venter. I neste uke skal jeg til tannlege og jeg vurderer å avbestille, hva er vitsen? Har betennelse i hele munnen og må trekke tenner, skal jeg pine meg gjennom det? Det er en visdomstann og en annen, gruer meg sånn. 

Du spør hva som er vitsen med tannlegebehandlingen, og vitsen er jo å spare deg for unødvendig lidelse i fremtiden. Dersom du har fått periodontitt/tannkjøttsbetennelse, så hjelper du deg selv ved å følge opp alle forslag tannlegen kommer med. 

stjernestøv
Skrevet
frosken skrev (9 timer siden):

Du spør hva som er vitsen med tannlegebehandlingen, og vitsen er jo å spare deg for unødvendig lidelse i fremtiden. Dersom du har fått periodontitt/tannkjøttsbetennelse, så hjelper du deg selv ved å følge opp alle forslag tannlegen kommer med. 

Ok. Ja det er visst det jeg har, får gå til tannlegen da selv om det er skrekk og gru. 

Skrevet
stjernestøv skrev (18 timer siden):

Ja, det er vanskelig å innse realiteten med at man er kronisk syk og at livet derfor ikke ble som man skulle ønske. Men når det kommer til tannlegetimen, må du selvfølgelig benytte deg av denne. Som kroniker selv, har jeg blitt veldig bevisst på å bedre de tingene som faktisk kan bedres slik at man tross alt ikke har det verre enn man må!

stjernestøv
Skrevet
Lady HM skrev (2 minutter siden):

Ja, det er vanskelig å innse realiteten med at man er kronisk syk og at livet derfor ikke ble som man skulle ønske. Men når det kommer til tannlegetimen, må du selvfølgelig benytte deg av denne. Som kroniker selv, har jeg blitt veldig bevisst på å bedre de tingene som faktisk kan bedres slik at man tross alt ikke har det verre enn man må!

Nei det blir ikke som man ønsker dessverre men det er bare sånn. Ja man kan jo gjøre noe med tennene, bare hater å gå til tannlege. 

Skrevet
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Nei det blir ikke som man ønsker dessverre men det er bare sånn. Ja man kan jo gjøre noe med tennene, bare hater å gå til tannlege. 

Ja, jeg skjønner at du gruer deg til tannlegen, men det er tross alt en ganske kort seanse der i forhold til hvor mye smerter og plager du kan få i munnen hvis du ikke går dit 🙂 

stjernestøv
Skrevet
Lady HM skrev (5 minutter siden):

Ja, jeg skjønner at du gruer deg til tannlegen, men det er tross alt en ganske kort seanse der i forhold til hvor mye smerter og plager du kan få i munnen hvis du ikke går dit 🙂 

Ja får satse på det og håper jeg skal trekke en tann av gangen, har blitt vant til å ha smerter i munnen. 

stjernestøv
Skrevet

Faen er så redd nå at jeg skjelver, det bare kom etter hetetokter der jeg trodde jeg hadde feber. Ser frem til å ta medisiner i kveld og håper de virker, vil bare slappe av. 

stjernestøv
Skrevet

Må bare akseptere det, skitt. 

stjernestøv
Skrevet

Er ikke helt god i dag heller og i natt måtte jeg opp å ta migrene medisin, er jo helt fucka. Fikk påminnelse om tannlegetime på tirsdag i dag, lurer på om det er derfor jeg stresser meg sånn opp. Har jo time både da og uken etter det. Og min far sier så mye rart, lurer på om det er psykotiske gjennombrudd istedenfor demens. Høres jo sånn ut. 

stjernestøv
Skrevet

@nachnoo Min far har vrangforestillinger og hallusinasjoner, hva kan de gjøre med det? Er han psykotisk da eller er det psykotiske gjennombrudd innimellom? Han går på masse medisiner fra før og da er det vel ikke bra med ap? Blir alle sånn når de blir eldre? En sykepleier mente han ikke var dement og min mor som er dement har jo et helt annet forløp enn han. Nå har han begynt på blodtrykksmedisiner og, men det er jo ikke rart han får høyt blodtrykk for det må jo være skremmende å ha det sånn, i hvert fall forvirrende. 

Skrevet

Han er psykotisk og bør få antipsykotika. 

stjernestøv
Skrevet
nachnoo skrev (13 minutter siden):

Han er psykotisk og bør få antipsykotika. 

Ok det er det jeg mistenker så gjør de ingenting, håper de tar det opp med legen på tirsdag da. Liker ikke at han har det sånn. 

Skrevet
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Ok det er det jeg mistenker så gjør de ingenting, håper de tar det opp med legen på tirsdag da. Liker ikke at han har det sånn. 

Hei,

Leit å høre at han sliter sånn.

Det er ikke meningen å være negativ, men (også ref. min far i sin tid) behandling med AP til eldre og særlig for demente, kan være litt krevende. Ofte er effekten dårlig, og man er veldig sårbar for bivirkninger. Det er viktig at man gjør det veldig forsiktig, og aller helst at noen med kompetanse i alderspsykiatri bistår. Iblant er ikke-medikamentelle tiltak (trivsel, opplevelser, frisk luft, omsorg, musikk, massasje, osv) vel så effektivt.

Men jeg skal med all respekt ikke være uenig prinsipielt med Nachnoo.

stjernestøv
Skrevet
ISW skrev (1 minutt siden):

Hei,

Leit å høre at han sliter sånn.

Det er ikke meningen å være negativ, men (også ref. min far i sin tid) behandling med AP til eldre og særlig for demente, kan være litt krevende. Ofte er effekten dårlig, og man er veldig sårbar for bivirkninger. Det er viktig at man gjør det veldig forsiktig, og aller helst at noen med kompetanse i alderspsykiatri bistår. Iblant er ikke-medikamentelle tiltak (trivsel, opplevelser, frisk luft, omsorg, musikk, massasje, osv) vel så effektivt.

Men jeg skal med all respekt ikke være uenig prinsipielt med Nachnoo.

Hei. 

Ja det er leit og det har pågått lenge uten at de gjør noe. 

Tror ikke han er dement nå lenger for min mor er det og de oppfører seg helt ulikt, Hun gjentar og gjentar seg men det gjør ikke han. Han snakker om masse de har opplevd som de ikke har og beskylder min mor for ting hun ikke har gjort, de gjør så godt de kan på sykehjemmet men det begrenser seg jo hva de kan gjøre. 

Skrevet
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Hei. 

Ja det er leit og det har pågått lenge uten at de gjør noe. 

Tror ikke han er dement nå lenger for min mor er det og de oppfører seg helt ulikt, Hun gjentar og gjentar seg men det gjør ikke han. Han snakker om masse de har opplevd som de ikke har og beskylder min mor for ting hun ikke har gjort, de gjør så godt de kan på sykehjemmet men det begrenser seg jo hva de kan gjøre. 

Jeg kan på ingen måte stille noen diagnoser, men viktig å huske på at demens kan utarte seg på mange måter og trenger ikke være "typisk" - sånn at man blir surrete og glemsk og gjentar seg selv. Som et eksempel: Selv mot slutten av livet, hadde du snakket med faren min ville du neppe forstått at han var dement, for han kunne uttrykke seg helt klart og hadde mange gode resonnementer. Blant annet snakket han mye om døden og undret hva som ville skje da. Han hadde alvorlig demens (Levy-legeme demens). 

Hvis faren din aldri har vært psykotisk før nå, så mener jeg det er sannsynlig at det er en hjerneorganisk årsak til psykosen, eksempelvis en demens. Det er sjelden f.eks. schizofreni oppstår når man er 70-80 år gammel. Jeg har ikke fasitsvaret, men ønsket bare å si at demens kan framstå litt "atypisk". 

Skrevet
ISW skrev (4 minutter siden):

Han hadde alvorlig demens (Levy-legeme demens).

@stjernestøv slik demens innebærer gjerne visuelle hallusinasjoner. Disse pasientene tåler ofte AP dårlig.

Håper sykehjemmet følger opp så de kan få stilt en diagnose som grunnlag for videre oppfølging og behandling. 

Skrevet
Sokk skrev (1 minutt siden):

@stjernestøv slik demens innebærer gjerne visuelle hallusinasjoner. Disse pasientene tåler ofte AP dårlig.

Håper sykehjemmet følger opp så de kan få stilt en diagnose som grunnlag for videre oppfølging og behandling. 

Jepp.

Det var ikke måte på hvor mange mørkhudede velutstyrte menn i stua som angivelig mamma holdt på med hver kveld (er nesten så man ikke vet om man skulle gråte eller le...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...