Gå til innhold

Mitt liv.

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet
ISW skrev (6 minutter siden):

Jeg kan på ingen måte stille noen diagnoser, men viktig å huske på at demens kan utarte seg på mange måter og trenger ikke være "typisk" - sånn at man blir surrete og glemsk og gjentar seg selv. Som et eksempel: Selv mot slutten av livet, hadde du snakket med faren min ville du neppe forstått at han var dement, for han kunne uttrykke seg helt klart og hadde mange gode resonnementer. Blant annet snakket han mye om døden og undret hva som ville skje da. Han hadde alvorlig demens (Levy-legeme demens). 

Hvis faren din aldri har vært psykotisk før nå, så mener jeg det er sannsynlig at det er en hjerneorganisk årsak til psykosen, eksempelvis en demens. Det er sjelden f.eks. schizofreni oppstår når man er 70-80 år gammel. Jeg har ikke fasitsvaret, men ønsket bare å si at demens kan framstå litt "atypisk". 

Ja det er jo derfor jeg vil at legen skal ta tak i dette men det gjør han jo ikke men de må jo si til han hvordan han er, jeg gir meg ikke på dette. Ok, min far sier lite men det er tydelig at han har vrangforestillinger og hallusinasjoner, det sa sykepleieren til meg og. Han ligger og grubler på alt mulig tror jeg og innbiller seg ting. 

Nei tror ikke han har vært psykotisk før men noe er det med han selv om han ikke har blitt diagnostisert, da må jo legen ta tak i dette uansett hva det er. 

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
Sokk skrev (10 minutter siden):

@stjernestøv slik demens innebærer gjerne visuelle hallusinasjoner. Disse pasientene tåler ofte AP dårlig.

Håper sykehjemmet følger opp så de kan få stilt en diagnose som grunnlag for videre oppfølging og behandling. 

Ok ja da blir jeg redd for ap og usikker igjen. 

stjernestøv
Skrevet
ISW skrev (8 minutter siden):

Jepp.

Det var ikke måte på hvor mange mørkhudede velutstyrte menn i stua som angivelig mamma holdt på med hver kveld (er nesten så man ikke vet om man skulle gråte eller le...)

Ja min far har trodd at min mor var utro og hadde seg med menn på loftet på det første sykehjemmet de var på, hun måtte bestemme seg om hun ville ha skilsmisse sa han. Og skilsmisse har han snakket om nå også. 

Skrevet
ISW skrev (49 minutter siden):

Jeg kan på ingen måte stille noen diagnoser, men viktig å huske på at demens kan utarte seg på mange måter og trenger ikke være "typisk" - sånn at man blir surrete og glemsk og gjentar seg selv. Som et eksempel: Selv mot slutten av livet, hadde du snakket med faren min ville du neppe forstått at han var dement, for han kunne uttrykke seg helt klart og hadde mange gode resonnementer. Blant annet snakket han mye om døden og undret hva som ville skje da. Han hadde alvorlig demens (Levy-legeme demens). 

Hvis faren din aldri har vært psykotisk før nå, så mener jeg det er sannsynlig at det er en hjerneorganisk årsak til psykosen, eksempelvis en demens. Det er sjelden f.eks. schizofreni oppstår når man er 70-80 år gammel. Jeg har ikke fasitsvaret, men ønsket bare å si at demens kan framstå litt "atypisk". 

Men var det hallusinasjoner og vrangforestillinger din far hadde også? Var det noe annet og? Min far sier så lite, ser at han grubler mye. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...