Gå til innhold

Høytfungerende psykoselidelse?

Anbefalte innlegg

stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (2 minutter siden):

Men ja. Jeg føler meg veldig frakoblet alt og alle rundt meg.

Med meg er det omvendt, føler meg påkoblet alt og alle. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
stjernestøv skrev (Akkurat nå):

Med meg er det omvendt, føler meg påkoblet alt og alle. 

Det må jo være slitsomt det også? Er du veldig vital? Altså føler du veldig mye? 

Skrevet
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Jeg fant ut av det, vi lever i en illusjon men verden er virkelig nok og det er smerter og. 

Du har en tro, men du vet det ikke. Du kan ikke bevise det. På samme måte som ingen kan bevise at det ikke er en illusjon.

stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (1 minutt siden):

Det må jo være slitsomt det også? Er du veldig vital? Altså føler du veldig mye? 

Ja det er slitsomt, føler veldig mye som ikke er mitt men vi er jo alle ett så ikke rart jeg føler det. 

stjernestøv
Skrevet
Vhanja skrev (3 minutter siden):

Du har en tro, men du vet det ikke. Du kan ikke bevise det. På samme måte som ingen kan bevise at det ikke er en illusjon.

Men jeg har jo opplevd det selv, hadde du opplevd det hadde vel du trodd på det og? Du tror jo på din egen virkelighet som du lever i hverdagen? 

Skrevet

Ja det er slitsomt, føler veldig mye som ikke er mitt men vi er jo alle ett så ikke rart jeg føler det. 

Hva mener du med at vi alle er ett? At vi alle har samme sjel? 

stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (Akkurat nå):

Hva mener du med at vi alle er ett? At vi alle har samme sjel? 

Vi har alle lys inni oss og det lyset er av det samme, det lyset gjennomstrømmer alt og gjør oss til ett. Alt er ett. Bare se på fugler som flyr i flokk og fisker som svømmer i flokk. 

Skrevet
stjernestøv skrev (2 minutter siden):

Men jeg har jo opplevd det selv, hadde du opplevd det hadde vel du trodd på det og? Du tror jo på din egen virkelighet som du lever i hverdagen? 

En opplevelse blir tolket. Og den tolkningen baserer seg på hvilken tro og hvilket verdensbilde man har. 

Hvis f.eks man får en opplevelse av et guddommelig nærvær, så vil en kristen tolke det som Gud/Jesus, en muslim som Allah, en New Age'er som universet/hjelper osv.

Skrevet
stjernestøv skrev (1 minutt siden):

Vi har alle lys inni oss og det lyset er av det samme, det lyset gjennomstrømmer alt og gjør oss til ett. Alt er ett. Bare se på fugler som flyr i flokk og fisker som svømmer i flokk. 

Åja. Ja, alle har vel noe lys i seg. Eller i hvertfall potensialet for lys. 

Vhanja skrev (1 minutt siden):

En opplevelse blir tolket. Og den tolkningen baserer seg på hvilken tro og hvilket verdensbilde man har. 

Hvis f.eks man får en opplevelse av et guddommelig nærvær, så vil en kristen tolke det som Gud/Jesus, en muslim som Allah, en New Age'er som universet/hjelper osv.

Universet for meg er ikke en hjelper. Det er en dommer som trekker i trådene og som prøver å påvirke meg til å utføre straffen. Synes alltid det er så rart når noen snakker om universet som en hjelper. Men da kan jeg tenke at det sa de bare for at universet skulle minne meg på at universet er tilstede hele tiden. 

stjernestøv
Skrevet
Vhanja skrev (3 minutter siden):

Ok men jeg er ikke med på at det er new age, det er veldig gammelt. 

Skrevet

Har aldri hørt om new age. 

Skrevet

Universet for meg er ikke en hjelper. Det er en dommer som trekker i trådene og som prøver å påvirke meg til å utføre straffen. Synes alltid det er så rart når noen snakker om universet som en hjelper. Men da kan jeg tenke at det sa de bare for at universet skulle minne meg på at universet er tilstede hele tiden. 

Ja, folk har ulik tro. Men for meg virker det ikke som om dette er en alternativ tro, på lik linje med New Age/alternativbevegelsen. Det virker mer som en ren vrangforestilling basert på en overbevisning om at du av en eller annen grunn må straffes.

New Age er bare et begrep, kall det gjerne alternativbevegelsen. Poenget mitt blir det samme.

stjernestøv
Skrevet

Uten lyset hadde vi ikke eksistert, vi er lys. 

Det er synd du ser på universet sånn men noen tror jo man skal frykte Gud, de kristne. Og det vi tror på blir vår sannhet. 

stjernestøv
Skrevet
Glitter skrev (4 minutter siden):

Har aldri hørt om new age. 

De kalte det det når mange ble alternative, det er noe tull. 

Skrevet
Vhanja skrev (4 minutter siden):

Kalles også alternativbevegelsen.

https://no.wikipedia.org/wiki/New_age

Åja. Aldri vært borti. Yoga og healing er ikke min ting for å si det sånn. 😛

stjernestøv skrev (4 minutter siden):

Uten lyset hadde vi ikke eksistert, vi er lys. 

Det er synd du ser på universet sånn men noen tror jo man skal frykte Gud, de kristne. Og det vi tror på blir vår sannhet. 

Jeg tror ikke på Gud og bibelen. Men skjønner hva du mener. 

stjernestøv skrev (1 minutt siden):

De kalte det det når mange ble alternative, det er noe tull. 

Okei. 

stjernestøv
Skrevet

Jeg tror ikke på Gud og bibelen.

Jeg tror det er en smule sannhet i alle religioner men bøkene er jo kanalisert av mennesker og da blir det aldri helt sant, det må gjennom et menneskelig filter. 

Skrevet

Jeg tror det er en smule sannhet i alle religioner men bøkene er jo kanalisert av mennesker og da blir det aldri helt sant, det må gjennom et menneskelig filter. 

Åja. Ja, mulig det. Det virker bare rart for meg. Men det er nok fordi jeg ikke er kristen, mislim etc. 

Skrevet

Åja. Ja, mulig det. Det virker bare rart for meg. Men det er nok fordi jeg ikke er kristen, mislim etc. 

Nei det er ikke jeg heller. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...