Gå til innhold

Dere som har gått til behandling til DPS også videre til samtaler i kommunen etterpå

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ble det til at dere sammenlignet behandler på DPS med kontaktperson i kommunen? Mtp selve behandlingen? 

Anonymkode: ae08f...70e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt 3 behandlere i kommunen. Kun én var psykiatrisk sykepleier. Sykepleieren var veldig flink, men døde plutselig. Hun andre var veldig empatisk, han tredje var en jeg mislikte.

Anonymkode: f5ce0...ca5

psykedeliker
Skrevet

Nei, behandling og oppfølging er to forskjellige ting i utgangspunktet, så da forholdt jeg meg til det. Men jeg hadde mer utbytte av å drøfte konkrete problemstillinger med en psykiatrisk sykepleier i kommunen enn grøtrundtgåingen med behandler på DPS.

Skrevet

Det er nok to helt forskjellige ting. Oppfølging i spesialisthelsetjenesten er behandling av psykiske lidelser, oppfølging i kommunen handler mer om funksjon og håndtering av tanker og hverdag. Du kan være heldig å få en dyktig kontaktperson fra kommunen, men det er ikke behandling  som hos DPS.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (1 time siden):

Det er nok to helt forskjellige ting. Oppfølging i spesialisthelsetjenesten er behandling av psykiske lidelser, oppfølging i kommunen handler mer om funksjon og håndtering av tanker og hverdag. Du kan være heldig å få en dyktig kontaktperson fra kommunen, men det er ikke behandling  som hos DPS.

Takk. Så i kommunen er det støttesamtaler det dreier seg om?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk. Så i kommunen er det støttesamtaler det dreier seg om?

Ja, det er det som er hovedfokus i kommunen. Noen er virkelig dyktige til det de gjør og det kan gi en terapeutisk effekt. Men behandling skjer på dps.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (1 time siden):

Ja, det er det som er hovedfokus i kommunen. Noen er virkelig dyktige til det de gjør og det kan gi en terapeutisk effekt. Men behandling skjer på dps.

Uansett fint at man kan få hjelp i kommunen også🙌

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så i kommunen er det støttesamtaler det dreier seg om?

Det skal fremgå av vedtaket. Det er ikke alle kommuner som tilbyr behandling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Uansett fint at man kan få hjelp i kommunen også🙌

Ja,  jeg synes det er nyttig.  Har hatt hjelp i åtte år.  De første årene hjalp de med husarbeid og slik. Da gjorde vi det sammen. De kunne også si at nå går du og dusjer. Så hadde vi en periode hvor vi gikk på kafe bare for å få meg ut av leiligheten. Nå snakker vi om hverdagen og hun prøver å snu tankene mine til mer fornuftige og nyttige tanker. 

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (På 26.2.2026 den 22.20):

Ja,  jeg synes det er nyttig.  Har hatt hjelp i åtte år.  De første årene hjalp de med husarbeid og slik. Da gjorde vi det sammen. De kunne også si at nå går du og dusjer. Så hadde vi en periode hvor vi gikk på kafe bare for å få meg ut av leiligheten. Nå snakker vi om hverdagen og hun prøver å snu tankene mine til mer fornuftige og nyttige tanker. 

Høres ut som om du fikk god hjelp!

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Høres ut som om du fikk god hjelp!

Ja, jeg har alltid fått god oppfølging.  Kom på nå at ett år møttes vi og gikk tur langs sjøen en gang i uken. Det var veldig fint. Gikk tur med hun jeg har nå også frem til jeg fikk beskjed av legen om å slutte å gå tur.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (39 minutter siden):

Ja, jeg har alltid fått god oppfølging.  Kom på nå at ett år møttes vi og gikk tur langs sjøen en gang i uken. Det var veldig fint. Gikk tur med hun jeg har nå også frem til jeg fikk beskjed av legen om å slutte å gå tur.

Hvilken fysisk aktivitet anbefales du nå?

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvilken fysisk aktivitet anbefales du nå?

Ingen fysisk aktivitet. Bare hvile. Hverdagsaktiviteter som husarbeid og personlig pleie er utfordrene nok. Det vil si vi har fått vaskehjelp også etter at legen anbefalte meg det.

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (5 timer siden):

Ingen fysisk aktivitet. Bare hvile. Hverdagsaktiviteter som husarbeid og personlig pleie er utfordrene nok. Det vil si vi har fått vaskehjelp også etter at legen anbefalte meg det.

Hvor mye må du betale for vaskehjelp?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kommunen driver ikke med vaskehjelp. De kan drive med veiledning slik at du skal lære deg å vaske selv. Det er på trynet at folk ja også leger tror kommunen er et slags vaskebyrå. 

Anonymkode: 91e8d...041

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kommunen driver ikke med vaskehjelp. De kan drive med veiledning slik at du skal lære deg å vaske selv. Det er på trynet at folk ja også leger tror kommunen er et slags vaskebyrå. 

Jo, kommunen driver med vaskehjelp jo. Undersøk nærmere før du uttaler deg så bombastisk. 

Anonymkode: 32b77...dac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, kommunen driver med vaskehjelp jo. Undersøk nærmere før du uttaler deg så bombastisk. 

Anonymkode: 32b77...dac

Jeg vet. Vask sjæl. 

Fru2020
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det ble billigere for oss å gå privat enn kommunalt. Eller omtrent samme pris, men kommunen har flere begrensninger på hva de gjør.

Betaler 1500 kr for 2.5 time

AnonymBruker
Skrevet
Fru2020 skrev (2 timer siden):

Det ble billigere for oss å gå privat enn kommunalt. Eller omtrent samme pris, men kommunen har flere begrensninger på hva de gjør.

Betaler 1500 kr for 2.5 time

Hvor ofte har du denne hjelpen?

Fru2020
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvor ofte har du denne hjelpen?

Hvert tredje uke

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...