Gå til innhold

Oppfordret til å ta sykemelding

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En kollega har vært sykemeldt i 8 dager, må ble hun oppfordret til å ta sykemelding videre. Det har aldri vi ansatte fått høre før. Vedkommende føler seg litt overrasket fordi det ble satt inn vikar, og det føltes bedre at vikaren var der enn henne selv. Hva hadde du tenkt?  

Anonymkode: 95088...d0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

En kollega har vært sykemeldt i 8 dager, må ble hun oppfordret til å ta sykemelding videre. Det har aldri vi ansatte fått høre før. Vedkommende føler seg litt overrasket fordi det ble satt inn vikar, og det føltes bedre at vikaren var der enn henne selv. Hva hadde du tenkt?  

Jeg hadde tenkt at det var en veldig uprofesjonell og uryddig leder på mer enn én måte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kommer jo helt an på hva som ligger forut for sykemeldingen. Om dette f.eks. er 5. gangen hun er sykmeldt i noen dager, kommer tilbake og blir sykemeldt på nytt av samme grunn etter kort tid, så vil nok arbeidsgiver kanskje anbefale en lengre sykemelding.

Men om dette er første gangen og hun får denne beskjeden så skjønner jeg godt at hun stusser. Hvis det ikke er noe arbeidsgiver har erfaring med at ikke går over på 8 dager kanskje?

Skrevet

Ganske ofte når jeg leser et startinnlegg på DOL tenker jeg at her tror jeg ikke vi får hele bildet presentert.  Det finnes (minst) to sider av en sak, og arbeidsgivers begrunnelse vet vi ingenting om.

Skrevet
Babette skrev (2 timer siden):

Ganske ofte når jeg leser et startinnlegg på DOL tenker jeg at her tror jeg ikke vi får hele bildet presentert.  Det finnes (minst) to sider av en sak, og arbeidsgivers begrunnelse vet vi ingenting om.

Sant nok, men man kan ikke be en person om å "ta sykemelding".

Man får sykemelding hvis legen mener at man man er syk. Ikke fordi sjefen ber om det.

Skrevet (endret)
Grendel skrev (8 timer siden):

Jeg hadde tenkt at det var en veldig uprofesjonell og uryddig leder på mer enn én måte.

💯 Jeg tenkte å si nøyaktig det samme! I tillegg til at leder ikke skal gjøre medisinske vurderinger skal heller ikke leder legge tilrette for at øvrige ansatte skal kunne diskutere personalsaker.

Jeg hadde tatt en prat med fagforeningen og/eller HR om jeg var den sykemeldte her. 

Endret av Kayia
Skrevet
Kayia skrev (22 minutter siden):

💯 Jeg tenkte å si nøyaktig det samme! I tillegg til at leder ikke skal gjøre medisinske vurderinger skal heller ikke leder legge tilrette for at øvrige ansatte skal kunne diskutere personalsaker.

Jeg hadde tatt en prat med fagforeningen og/eller HR om jeg var den sykemeldte her. 

Jeg regner med at det er den ansatte selv som har fortalt dette til sine kolleger, ellers er det SVÆRT kritikkverdig!

psykedeliker
Skrevet
Grendel skrev (54 minutter siden):

Det kan man, dersom arbeidstakeren ikke forstår sitt eget beste og/eller ikke klarer å gjøre jobben.

Skrevet
Grendel skrev (1 time siden):

Man får sykemelding hvis legen mener at man man er syk. Ikke fordi sjefen ber om det.

Selvsagt, men det er veldig vanlig å si at man sykmelder seg. Dermed kan dette ha vært kun en klønete formulering fra sjefens side. Uansett er historien for mangelfull til å trekke konklusjoner. Det kan også forholde seg slik psykedeliker antyder.

AnonymBruker
Skrevet
Babette skrev (2 timer siden):

Selvsagt, men det er veldig vanlig å si at man sykmelder seg. Dermed kan dette ha vært kun en klønete formulering fra sjefens side. Uansett er historien for mangelfull til å trekke konklusjoner. Det kan også forholde seg slik psykedeliker antyder.

Hva hvis hen gjør en dårlig jobb da, er det ikke like kritikkverdig av en sjef? 

Nicklusheletida
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg var i samme situasjon før jul. Jeg hadde fått en nakkeprolaps som gikk nedover armen. Veldig smertefullt.

Jeg kom tilbake på jobb for tidlig og sjefen sa: - Jeg synes du skal dra tilbake til legen og prøve å få videre sykmelding til etter jul. Du har mange år igjen å jobbe og det er bedre å få deg tilbake helt frisk i steden for at kroppen din skal begynne å krangle.

Hva jeg tenkte ? Jo, jeg tenkte at dette hadde med sykepenger å gjøre. Hvis jeg hadde jobbet noen dager og måtte bli sykmeldt på nytt, så måtte arbeidsgiver betale sykepenger i nye 16 dager, i steden for Nav. 

Når det ble som det ble, så ble jeg tross alt glad for det. Jeg trengte det . Jeg kom tilbake helt frisk på nyåret, så det var nok lurt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...