Gå til innhold

Kan man tenke seg frisk fra en depresjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså at man ved hjelp av behandler får hjelp til alternative tanker og klarer å endre tankesettet fullstendig? Jeg klarer ikke å endre mitt og føler meg håpløs.

Anonymkode: 9d590...0e5

Videoannonse
Annonse
wizwazwoz
Skrevet

Nei, det har jeg ikke noen tro på. Tankene er heller en konsekvens av følelsene man har eller andre ting så man må endre et annet sted for at de skal endre seg

Everybody
Skrevet

Må gå dypt inn i psyken da og finne ut av hvorfor man tenker som man gjør. Det har ikke DPS ressurser til. De spør bare om man sover, er psykotisk eller suicidal.

AnonymBruker
Skrevet
Everybody skrev (12 minutter siden):

Må gå dypt inn i psyken da og finne ut av hvorfor man tenker som man gjør. Det har ikke DPS ressurser til. De spør bare om man sover, er psykotisk eller suicidal.

Det er synd!

UtakknemligDiva
Skrevet

Nei. Det blir å fokusere på at depresjonen må vekk, og da stagnerer du der. Depresjon er stort sett en konsekvens av at du har kjempet hardere enn hva du fikk tilbake. Enten må det til noe kjemisk i hjernen som rett og slett forandrer sansene eller kjemien, enten må det byttes miljø. Eller du må bare finne noe som gleder der du er, som du kanskje ikke har oppdaget enda.

Skrevet

Nei, dette hadde blitt for lettvint en kan prøve. 

AnonymBruker
Skrevet
wizwazwoz skrev (7 timer siden):

Nei, det har jeg ikke noen tro på. Tankene er heller en konsekvens av følelsene man har eller andre ting så man må endre et annet sted for at de skal endre seg

Tror eg og. Depresjon kommer jo av en grunn. Men hvordan endrer man dette «annet» da?

Anonymkode: 135e2...c64

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kommet meg ut av depresjon på egen hånd. Og andre diagnoser . Jeg gikk til psykolog for angst, depresjon, ptsd og tvangstanker. men det tok tid, og han var mer der hvor jeg skulle lære meg å leve med dette, enn å fåndet vekk. Og medisinering.. det ønsket jeg ikke. 

Så jeg tok tak i det selv. Testa i ettertid og er kvitt diagnosene. 
Men kan si jeg har et snev av angst, tenker jeg selv. Men er ikke noe som plager meg om dagene. Bare kjenner raskere på frykt enn andre, om datteren min må på sykehus pga noe så tenker jeg automatisk det verste og gjør også andre mer redd enn å roe de. 

Men man kan komme seg ut av det. 
min depresjon var bygget på ptsd og angst spesielt, var veldig redd hele tiden, sov ikke, mistet helt oversikt på hvem jeg var, hva jeg var god på.. mine styrker og svakheter kunne jeg ikke svare på. Hadde dårlig selvtillit.. osv.

så jeg startet med å utfordre meg selv. 
tok grep som fjernet angst, selvtillit og selvrespekt først. Da løsnet depresjonen noe. Så da startet jeg med turer, få kroppen i bedre form, gjøre ting jeg visste gjorde meg glad ellers, selv om jeg ikke da kunne kjenne på det. Men det sender signaler til nervesystem og hjernen likevel. Og sakte men sikkert forsvant det og. 
ptsd forsvant oppi alt dette, et eller annet sted. 

jeg trodde aldri jeg skulle komme meg i jobb, iallefall ikke med folk. Jeg er nå daglig leder og har 50 ansatte. Og der kjenner jeg litt på en slags angst innimellom. Men det går. 

Man klarer mer enn man tror er mulig. 

Anonymkode: 99ae1...875

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har kommet meg ut av depresjon på egen hånd. Og andre diagnoser . Jeg gikk til psykolog for angst, depresjon, ptsd og tvangstanker. men det tok tid, og han var mer der hvor jeg skulle lære meg å leve med dette, enn å fåndet vekk. Og medisinering.. det ønsket jeg ikke. 

Så jeg tok tak i det selv. Testa i ettertid og er kvitt diagnosene. 
Men kan si jeg har et snev av angst, tenker jeg selv. Men er ikke noe som plager meg om dagene. Bare kjenner raskere på frykt enn andre, om datteren min må på sykehus pga noe så tenker jeg automatisk det verste og gjør også andre mer redd enn å roe de. 

Men man kan komme seg ut av det. 
min depresjon var bygget på ptsd og angst spesielt, var veldig redd hele tiden, sov ikke, mistet helt oversikt på hvem jeg var, hva jeg var god på.. mine styrker og svakheter kunne jeg ikke svare på. Hadde dårlig selvtillit.. osv.

så jeg startet med å utfordre meg selv. 
tok grep som fjernet angst, selvtillit og selvrespekt først. Da løsnet depresjonen noe. Så da startet jeg med turer, få kroppen i bedre form, gjøre ting jeg visste gjorde meg glad ellers, selv om jeg ikke da kunne kjenne på det. Men det sender signaler til nervesystem og hjernen likevel. Og sakte men sikkert forsvant det og. 
ptsd forsvant oppi alt dette, et eller annet sted. 

jeg trodde aldri jeg skulle komme meg i jobb, iallefall ikke med folk. Jeg er nå daglig leder og har 50 ansatte. Og der kjenner jeg litt på en slags angst innimellom. Men det går. 

Man klarer mer enn man tror er mulig. 

Utrolig fint å lese! Det gir litt håp😊

psykedeliker
Skrevet
Everybody skrev (12 timer siden):

Dette var en merkelig påstand. DPS har tydeligvis ressurser til å "behandle" folk for oppkonstruerte problemer i årevis. Eller har noe forandret seg nå i det siste?

AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du med "oppkonstruerte"problemer?

psykedeliker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva mener du med "oppkonstruerte"problemer?

Problemer som pasienten ikke hadde i utgangspunktet, men som helsevesenet har gjort til et problem.

F.eks. ved å velge en tilnærming pasienten ikke har samtykket til, la være å undersøke relevante fakta, ikke gi tilstrekkelig informasjon etc.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Altså at man ved hjelp av behandler får hjelp til alternative tanker og klarer å endre tankesettet fullstendig? Jeg klarer ikke å endre mitt og føler meg håpløs.

Depresjon behandles best ved at man setter in ulike tiltak som hver for seg bidrar til bedring. Endring av tanker ved hjelp av kognitiv terapi er virksom, men legg merke til at det kun er ved milde førstegangsdepresjoner at man anbefaler dette uten kombinasjon med medisiner. Den tankeendringen man oppnår ved kognitiv terapi har også en beskyttende effekt overfor nye depresjonsepisoder.

De aller fleste depresjoner behandles best med en kombinasjon av kognitiv terapi, antidepressiva, aktivitet og normal og regelmessig døgnrytme.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Utrolig fint å lese! Det gir litt håp😊

Hva ønsker du deg for deg selv? Kjenne på glede igjen skjønner jeg.. men hva mer?

Everybody
Skrevet

Får man hjelp med å endre tankesett og kognitiv terapi av det offentlige?

Everybody
Skrevet
psykedeliker skrev (1 time siden):

Dette var en merkelig påstand. DPS har tydeligvis ressurser til å "behandle" folk for oppkonstruerte problemer i årevis. Eller har noe forandret seg nå i det siste?

Ja de har ressurser til å behandle folk for alt annet enn det problemet egentlig er.

Skrevet
Everybody skrev (13 minutter siden):

Får man hjelp med å endre tankesett og kognitiv terapi av det offentlige?

Ja, det får man. 

Everybody
Skrevet
nachnoo skrev (1 minutt siden):

Ja, det får man. 

Hvor da? Ikke på DPS vel?

stjernestøv
Skrevet
Everybody skrev (2 minutter siden):

Hvor da? Ikke på DPS vel?

Jeg har fått kognitiv terapi på dps og hjelp til å endre tankene. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...