Gå til innhold

Nedtrapping og seponering Brintellix

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har gått på 10 mg Brintellix siden desember. Hele tiden mens jeg har gått på den har jeg vært kvalm og totalt manglende matlyst. Jeg trapper nå ned og skal slutte med den. Jeg trappa ned fra 10 mg til 5 mg på lørdag som var. Det har gått veldig bra. Lurer på om jeg kan seponere helt på lørdag, etter en uke? Jeg leser i preparatomtalen at man kan bråseponere fra doser på 10 mg eller mindre. Noen som har erfaringer med nedtrapping av Brintellix ❤️? Setter pris på tilbakemeldinger ❤️

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du kan seponere etter en uke.

Skrevet
nachnoo skrev (27 minutter siden):

Jeg forstår.  Jeg ser så veldig frem imot å få tilbake matlysten 🙏 Takk for tilbakemelding ❤️

Eva Sofie
Skrevet
Seroxat skrev (3 timer siden):

Hei.

Jeg har gått på 10 mg Brintellix siden desember. Hele tiden mens jeg har gått på den har jeg vært kvalm og totalt manglende matlyst. Jeg trapper nå ned og skal slutte med den. Jeg trappa ned fra 10 mg til 5 mg på lørdag som var. Det har gått veldig bra. Lurer på om jeg kan seponere helt på lørdag, etter en uke?

Dette er ikke ment som medisinsk råd...

Men en  tanke - i blant må man velge hva som er best/gjør minst skade... Det å gå lenge med dårlig/manglende appetitt som bivirkning, har lite antidepressiv virkning. 

For noen år siden trappet jeg gradvis ned fra 20 mg til 10 mg, og brukte ca. 8 måneder på nedtrappingen. Jeg var ikke plaget av bivirkninger, og mitt hovedfokus var å unngå forverring/tilbakefall.

Håper du får det bedre.

Skrevet

Jeg gikk vel 4 uker på 5 mg før jeg sluttet helt. Det var uproblematisk å slutte på den. 

Skrevet
Eva Sofie skrev (1 time siden):

Dette er ikke ment som medisinsk råd...

Men en  tanke - i blant må man velge hva som er best/gjør minst skade... Det å gå lenge med dårlig/manglende appetitt som bivirkning, har lite antidepressiv virkning. 

For noen år siden trappet jeg gradvis ned fra 20 mg til 10 mg, og brukte ca. 8 måneder på nedtrappingen. Jeg var ikke plaget av bivirkninger, og mitt hovedfokus var å unngå forverring/tilbakefall.

Håper du får det bedre.

Det er nettopp det. Jeg har ikke hatt noe matlyst siden jeg starta med Brintellix siden desember og jeg har gått ned 5 kg. Jeg har også vært helt følelsesflat denne perioden med Brintellix. Jeg har gått på antidepressiva i i totalt 2 1/2"år. Du gikk kanskje på Brintellix lenger enn jeg har gjort siden du brukte 8 måneder på nedtrapping❤️?  Helt klart viktig å ha fokus på å unngå forverring/ tilbakefall. Takk for tilbakemelding ❤️

Skrevet
Sokk skrev (1 time siden):

Jeg gikk vel 4 uker på 5 mg før jeg sluttet helt. Det var uproblematisk å slutte på den. 

Jeg forstår ❤️ Gikk du lenge på Brintellix? Jeg har bare gått på den siden desember. Jeg har vært veldig plaga med kvalme og null matlyst og jeg har vært helt følelsesflat. Jeg ser frem imot å seponere Brintellix. Godt å høre at det var uproblematisk for deg å slutte på den. Håper det samme for meg 🙏. Takk for tilbakemelding ❤️

Eva Sofie
Skrevet
Seroxat skrev (15 timer siden):

Det er nettopp det. Jeg har ikke hatt noe matlyst siden jeg starta med Brintellix siden desember og jeg har gått ned 5 kg. Jeg har også vært helt følelsesflat denne perioden med Brintellix.

Fint - du så at det var forskjeller og at situasjonene i liten grad  kunne sammenlignes. Å gå ned 5 kg på 4 mnd. kan være mye, særlig om vekttapet er uønsket. Brintellix høres ikke ut som en riktig medisin for deg. Skal du forsøke noe annet?

Seroxat skrev (15 timer siden):

Jeg har gått på antidepressiva i i totalt 2 1/2"år. Du gikk kanskje på Brintellix lenger enn jeg har gjort siden du brukte 8 måneder på nedtrapping❤️

Jeg går fremdeles på Brintellix 10 mg, og har nå brukt det i 11-12 år. Jeg økte dosen i en periode, men reduserte den et par år senere igjen til vanlig vedlikeholdsdose (10 mg).

Det var fastlegen som justerte tempoet på nedtrappingen over 8 mnd. Jeg hadde formidlet et ønske om å helst unngå tilbakefall av depresjon under nedtrappingen.

Skrevet
Eva Sofie skrev (2 timer siden):

Fint - du så at det var forskjeller og at situasjonene i liten grad  kunne sammenlignes. Å gå ned 5 kg på 4 mnd. kan være mye, særlig om vekttapet er uønsket. Brintellix høres ikke ut som en riktig medisin for deg. Skal du forsøke noe annet?

Jeg går fremdeles på Brintellix 10 mg, og har nå brukt det i 11-12 år. Jeg økte dosen i en periode, men reduserte den et par år senere igjen til vanlig vedlikeholdsdose (10 mg).

Det var fastlegen som justerte tempoet på nedtrappingen over 8 mnd. Jeg hadde formidlet et ønske om å helst unngå tilbakefall av depresjon under nedtrappingen.

Jeg forstår ❤️ Brintellix er helt klart ikke riktig medisin for meg. Ingen krise at jeg har gått ned 5 kg, men jeg ønsker ikke at vektnedgangen skal fortsette. Jeg skal ikke starte opp med annen antidepressiva. Jeg har gått på antidepressiva ( ulike typer) i 2 1/2 år nå. Tenker nå å prøve meg uten. Jeg går på 2.5 mg Olianzapine også  og håper at det holder 🙏 Jeg seponerer i morgen så det blir spennende. Takk for tilbakemelding ❤️

Skrevet
nachnoo skrev (23 timer siden):

Takk for tilbakemelding ❤️ Jeg seponerer i morgen. Håper at matlysten og følelsene kommer tilbake etterhvert 🙏🙏

Skrevet

Om nedtrapping og antidepressiva.

Det er to ting man frykter ved for rask nedtrapping

1. Depresjonen kommer tilbake. Rebound depresjon.

2. Seponeringsbivirkninger som skyldes medisinen. Strømstøt til hodet og lignende.

Seponeringsbivirkninger er knyttet til SSRI/SNRI og sees ikke ved f.eks. Brintellix.

Rebound depresjon ser man hos pasienter som har hatt en reell depresjonssykdom, som har hatt effekt av AD og som trappes ned for raskt. Dette kan komme ved for rask nedtrapping av alle typer AD. I tilfellet til @Seroxat kan jeg ikke lese at det har vært en reel depresjon som er vellykket behandlet med Brintellix. Derfor kan nedtrapping skje raskt.

Skrevet
nachnoo skrev (2 timer siden):

Om nedtrapping og antidepressiva.

Det er to ting man frykter ved for rask nedtrapping

1. Depresjonen kommer tilbake. Rebound depresjon.

2. Seponeringsbivirkninger som skyldes medisinen. Strømstøt til hodet og lignende.

Seponeringsbivirkninger er knyttet til SSRI/SNRI og sees ikke ved f.eks. Brintellix.

Rebound depresjon ser man hos pasienter som har hatt en reell depresjonssykdom, som har hatt effekt av AD og som trappes ned for raskt. Dette kan komme ved for rask nedtrapping av alle typer AD. I tilfellet til @Seroxat kan jeg ikke lese at det har vært en reel depresjon som er vellykket behandlet med Brintellix. Derfor kan nedtrapping skje raskt.

Jeg forstår. Så bra at  jeg mest sannsynlig ikke vil  oppleve noe særlig seponeringsbivirkninger. Jeg har ikke opplevd nedtrappingssymptomer under nedtrapping heller.  Jeg har hatt en depresjon tidligere, men den har jeg ikke lenger. Det er en god stund siden den ble borte. Jeg fikk den etter et traume mannen min og jeg opplevde i mars 2023.  Jeg har dessuten gått på antidepressiva ( flere ulike) i 2 1/2 år totalt. Jeg har gått på Brintellix siden desember og i hele den perioden har jeg hatt null matlyst ( har gått ned 6 kg) og jeg er helt følelsesflat. 

Skrevet
Seroxat skrev (30 minutter siden):

Jeg forstår. Så bra at  jeg mest sannsynlig ikke vil  oppleve noe særlig seponeringsbivirkninger. Jeg har ikke opplevd nedtrappingssymptomer under nedtrapping heller.  Jeg har hatt en depresjon tidligere, men den har jeg ikke lenger. Det er en god stund siden den ble borte. Jeg fikk den etter et traume mannen min og jeg opplevde i mars 2023.  Jeg har dessuten gått på antidepressiva ( flere ulike) i 2 1/2 år totalt. Jeg har gått på Brintellix siden desember og i hele den perioden har jeg hatt null matlyst ( har gått ned 6 kg) og jeg er helt følelsesflat. 

Hvor lenge etter nedtrapping eller seponering kommer evt en depresjon tilbake? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...