Gå til innhold

Hvilken erfaring har du med psykodynamisk psykoterapi?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har ingen i familien/slektninger som har denne sykdommen. Hva tenker du om det? Den kan utløses av stress?

Anonymkode: a0427...944

Bipolar lidelse skyldes ikke ett enkeltgen. Den skyldes en kombinasjon av veldig mange gener og alle med bipolar lidelse har ikke de samme risikogenene. I tillegg er det slik at mange gener som øker risikoen for bipolar lidelse, også øker risikoen for bl.a. en rekke andre psykiske lidelser.

Så dersom du har f.eks depresjon, schizofreni, OCD, ADHD, autisme eller rusmisbruk i slekten, så kan noe av det komme av de samme genene som har disponert deg for din bipolare lidelse.

I tillegg er ikke alle med bipolar lidelse diagnostisert, og særlig før i tiden var det stort tabu knyttet til psykiske lidelser. Så du kan ha slektninger som var syke uten at du vet om det. Om du har barn, kan det hende de får sykdommen, men at den ikke har brutt ut ennå. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Sokk skrev (28 minutter siden):

Bipolar lidelse skyldes ikke ett enkeltgen. Den skyldes en kombinasjon av veldig mange gener og alle med bipolar lidelse har ikke de samme risikogenene. I tillegg er det slik at mange gener som øker risikoen for bipolar lidelse, også øker risikoen for bl.a. en rekke andre psykiske lidelser.

Så dersom du har f.eks depresjon, schizofreni, OCD, ADHD, autisme eller rusmisbruk i slekten, så kan noe av det komme av de samme genene som har disponert deg for din bipolare lidelse.

I tillegg er ikke alle med bipolar lidelse diagnostisert, og særlig før i tiden var det stort tabu knyttet til psykiske lidelser. Så du kan ha slektninger som var syke uten at du vet om det. Om du har barn, kan det hende de får sykdommen, men at den ikke har brutt ut ennå. 

Takk for svar. Jeg håper inderlig ikke barna mine får denne fæle sykdommen. Jeg var godt voksen da den brøt ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Takk for svar. Jeg håper inderlig ikke barna mine får denne fæle sykdommen. Jeg var godt voksen da den brøt ut.

Samme her. Håper barna slipper unna, jeg vil helst slippe å måtte gå rundt og frykte at de skal ta livet av seg. Men nå er jeg i hvert fall bedre rustet til å hjelpe dem og støtte dem dersom de skulle få det. 

Skrevet
Sokk skrev (4 timer siden):

Samme her. Håper barna slipper unna, jeg vil helst slippe å måtte gå rundt og frykte at de skal ta livet av seg. Men nå er jeg i hvert fall bedre rustet til å hjelpe dem og støtte dem dersom de skulle få det. 

Ja, det er sant. Vi har kunnskap om hvor man kan søke hjelp når man trenger det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.4.2026 den 8.01):

Huff! Sluttet du etter få ganger?

Ja, det ble for dumt.

Anonymkode: ad0b8...f73

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har ingen i familien/slektninger som har denne sykdommen. Hva tenker du om det? Den kan utløses av stress?

Det er tre muligheter. 1. Sykdommen har hoppet over noen slektsledd. 2. Noen har hatt det, men ikke blitt diagnostisert. Før i tiden gjorde man alt for å skjule psykisk sykdom. Hos noen har alkoholisme skjult sykdommen (særlig periodedrankere). 3. Spontanmutasjon. Det vet vi finnes for alle sykdommer der gener spiller en stor rolle.

Ja, kraftig negativt stress kan utløse sykdommen hos disponerte.

Skrevet
nachnoo skrev (52 minutter siden):

Det er tre muligheter. 1. Sykdommen har hoppet over noen slektsledd. 2. Noen har hatt det, men ikke blitt diagnostisert. Før i tiden gjorde man alt for å skjule psykisk sykdom. Hos noen har alkoholisme skjult sykdommen (særlig periodedrankere). 3. Spontanmutasjon. Det vet vi finnes for alle sykdommer der gener spiller en stor rolle.

Ja, kraftig negativt stress kan utløse sykdommen hos disponerte.

Min bestemor var svært preget av angst (men hadde en vond barndom)og var veldig kranglevoren mot sin mann. Det kan ha vært noe der muligens. Jeg tenker at det er kraftig negativt stress over år som har utløst sykdommen hos meg, ja.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 31.3.2026 den 14.08):

Jeg har begynt å gå til en ny privat psykolog. Problemstilling er angst og depresjon (bp2). Til nå har vi brukt hver time på å snakke om barndom og ungdomstid. Er det vanlig i denne terapiformen; det å bruke mye tid på fortiden?

Har du opplevd ham gjespe?

Anonymkode: 3647d...2ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Har du opplevd ham gjespe?

Anonymkode: 3647d...2ff

Overhodet ikke😅han er fullt fokusert på meg og det vi snakker om.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...