Sokk Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har ingen i familien/slektninger som har denne sykdommen. Hva tenker du om det? Den kan utløses av stress? Anonymkode: a0427...944 Bipolar lidelse skyldes ikke ett enkeltgen. Den skyldes en kombinasjon av veldig mange gener og alle med bipolar lidelse har ikke de samme risikogenene. I tillegg er det slik at mange gener som øker risikoen for bipolar lidelse, også øker risikoen for bl.a. en rekke andre psykiske lidelser. Så dersom du har f.eks depresjon, schizofreni, OCD, ADHD, autisme eller rusmisbruk i slekten, så kan noe av det komme av de samme genene som har disponert deg for din bipolare lidelse. I tillegg er ikke alle med bipolar lidelse diagnostisert, og særlig før i tiden var det stort tabu knyttet til psykiske lidelser. Så du kan ha slektninger som var syke uten at du vet om det. Om du har barn, kan det hende de får sykdommen, men at den ikke har brutt ut ennå. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Sokk skrev (28 minutter siden): Bipolar lidelse skyldes ikke ett enkeltgen. Den skyldes en kombinasjon av veldig mange gener og alle med bipolar lidelse har ikke de samme risikogenene. I tillegg er det slik at mange gener som øker risikoen for bipolar lidelse, også øker risikoen for bl.a. en rekke andre psykiske lidelser. Så dersom du har f.eks depresjon, schizofreni, OCD, ADHD, autisme eller rusmisbruk i slekten, så kan noe av det komme av de samme genene som har disponert deg for din bipolare lidelse. I tillegg er ikke alle med bipolar lidelse diagnostisert, og særlig før i tiden var det stort tabu knyttet til psykiske lidelser. Så du kan ha slektninger som var syke uten at du vet om det. Om du har barn, kan det hende de får sykdommen, men at den ikke har brutt ut ennå. Takk for svar. Jeg håper inderlig ikke barna mine får denne fæle sykdommen. Jeg var godt voksen da den brøt ut. Anonymkode: a0427...944 0 Siter
Sokk Skrevet 25 minutter siden Skrevet 25 minutter siden AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Takk for svar. Jeg håper inderlig ikke barna mine får denne fæle sykdommen. Jeg var godt voksen da den brøt ut. Anonymkode: a0427...944 Samme her. Håper barna slipper unna, jeg vil helst slippe å måtte gå rundt og frykte at de skal ta livet av seg. Men nå er jeg i hvert fall bedre rustet til å hjelpe dem og støtte dem dersom de skulle få det. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.