Gå til innhold

Hva er dette for noe? Kan naboen spionere på leietakere med den?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er dette for noe? Kan naboen spionere på leietakere med den?

D1.jfif

Anonymkode: 2db98...7fd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

det er en ruter

Anonymkode: f3d75...224

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

det er en ruter

Kan utleier bruke den til å se hva jeg søker etter osv og eller gå gjennom pcen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan utleier bruke den til å se hva jeg søker etter osv og eller gå gjennom pcen?

Google ruter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Lider du av paranoia?

Anonymkode: 64f5b...497

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lider du av paranoia?

Anonymkode: 64f5b...497

Nei, men data er ikke min ting

Skrevet
46 minutes ago, AnonymBruker said:

Hva er dette for noe? Kan naboen?? spionere på leietakere med den

Det er en router, en router er en enhet som kan fordele internett "kabelen" som går inn til et hus, til flere punkter inne i huset med kabel (i gamle dager) eller i moderne tider gjennom "wifi internett"/trådløst internett, slik at en f.eks kan få "internett" på fra husets internett, uten å måtte bruke mobilens eget internett som ofte har begrenset med datamengde inkludert.

Aldri hatt zyxel router før, men fra google søk virker det som de fleste av dem lagrer nettverkslogg (om en må skru den loggen på ellerom den er på som default vet jeg ikke)

Noe å være klar over når en leier bolig med "inkludert" internett, det vil ofte være mulig for den som eier nettverket/routeren/"internettet", å se detaljer fra nettverksbruken til de som bruker nettverket. Det aller meste av nettsider bruker krypert overføring så en vil ikke kunne se detaljer i datatrafikken uansett, bare at enhet x besøkte nettside y klokken z. 

Dersom en leier bolig med internett inkludert hvor en bruker utleieren sin "wifi"/router for internett, kan en velge å bruke VPN når en skal besøke mer "private" internettsider, da vil ikke routeren se noe ut over at enhet x besøkte VPN serveren klokken z.

Anonymkode: b1f2c...694

Skrevet

korreksjon: få "internett" på mobilen fra husets internett et ord forsvant fra setningen.

Anonymkode: b1f2c...694

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...