Gå til innhold

Ondt menneske(Bare ond) Godt menneske (Bare god) ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som tror på dette? Vi har en tendens til å kalle noen ond, gal, psykopat osv når et menneske gjør en vond/ond handling mot noen, og et godt menneske som aldri gjør noe galt mot noen. Men fins det virkelig? Jeg har undersøkt og kommet til at. Et godt menneske som vanligvis oppfattes som godt, kan handle ondt eller gjøre onde handlinger. Men dette er et komplekst tema som belyses gjennom filosofi, psykologi og etikk. Psykologiske studier har vist at gode mennesker kan oppføre seg ondskapsfullt hvis de blir satt i spesifikke situasjoner, opplever gruppepress eller føler seg tvunget av omstendighetene.  

Mennesket er ikke enten utelukkende godt eller ondt. Filsofiske og psykologiske perspektiver antyder at skillet mellom godt og ondt går igjennom hjertet til hvert enkelt menneske. Sinne, sjalusi, frykt kan overstyre en person vanlige empatiske og gode natur, og føre til handlinger som i ettertid oppleves som onde. Selv om et menneske kan gjøre onde gjerninger, betyr det ikke nødvendigvis at det er et ondt menneske. Men at det understreker at menneskelig adferd er kontekstuelt og kan variere sterkt. 

Jeg er helt enig i dette som står her, jeg har hele livet mitt følt meg ond og grusom menneske, selv om jeg har hatt gode tanker for andre har jeg såret og vært vond mot andre jeg også. Men jeg har også fått mye ondt fra barndom og oppvekst samt store deler av det voksne liv. Har blitt kaldt mye stygt av mennesker som ikke kjenner meg, men som dømte meg ut i fra enkelt saker. Nei ingen er perfekt og feil fri og takk og lov for det. 

Anonymkode: cd09d...b8e

Videoannonse
Annonse
Krisebærblomsten
Skrevet

Nei, vi alle har to sider en god en ond. 

AnonymBruker
Skrevet
Krisebærblomsten skrev (13 minutter siden):

Nei, vi alle har to sider en god en ond. 

Ja helt sant

Anonymkode: cd09d...b8e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...