Gå til innhold

Bør åpent forum være et sted for pludring om dagliglivet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (29 minutter siden):

Har inntrykk av at enkelte tenker på forum som en chattetjeneste, da kan man heller sende dm eller være et annet sted. 

Ellers har vi jo «Den store avsporingstråden» som fint kunne fungert som en pludretråd for de som føler et behov for den slags. 

Jeg tenker også at Åpent forum ikke trenger å være en opplysningstjeneste for de siste nyhetssakene etc. Spesielt ikke når det kun ser ut til å være en setning eller to klippet fra en artikkel det er linket til. Ingen spørsmål, tanker om diskusjon e.l. 
Helt fint å diskutere nyhetssaker men om man vil ha oversikt over siste nytt er det mulig å se på sol.no eller nettaviser. 

Og når vi først er inne på nyhetssaker så trenger vi heller ikke x-antall tråder om Mette-Marit, den kriminelle sønnen hennes eller andre store saker. Sånt bør da kunne samles i én tråd? 

Hva tenker du Åpent forum bør brukes til da? 

Videoannonse
Annonse
Ikkeanonymnok
Skrevet
Vendi skrev (8 minutter siden):

Hva tenker du Åpent forum bør brukes til da? 

Et diskusjonsforum for saker som ikke passer i de andre kategoriene. 

Veldig mange av dagens tråder er passende selvom jeg ikke synes de er interessante. Problemet slik jeg ser det, er at de skikkelige trådene tidvis oversvømmes av annet fjas ref. nevnte eksempler i forrige kommentar.

Skrevet
Fru2020 skrev (20 minutter siden):

Så strenge folk skal være da..

Det er ikke overflod av meldinger her inne. Jeg synes det er koselig med hverdagslige tråder. Det kan bli mye tung problematikk og da er det fint med litt mer enkle tråden.

Er det virkelig så vanskelig å overse tråder man ikke er interressert i?

Jeg er helt enig. Men de strenge har ikke noe mer "makt" enn de inkluderende, alt er bare synspunkter. Det er viktig å huske på. 

AnonymBruker
Skrevet
59 minutes ago, Ikkeanonymnok said:

Har inntrykk av at enkelte tenker på forum som en chattetjeneste, da kan man heller sende dm eller være et annet sted. 

Ellers har vi jo «Den store avsporingstråden» som fint kunne fungert som en pludretråd for de som føler et behov for den slags. 

Jeg tenker også at Åpent forum ikke trenger å være en opplysningstjeneste for de siste nyhetssakene etc. Spesielt ikke når det kun ser ut til å være en setning eller to klippet fra en artikkel det er linket til. Ingen spørsmål, tanker om diskusjon e.l. 
Helt fint å diskutere nyhetssaker men om man vil ha oversikt over siste nytt er det mulig å se på sol.no eller nettaviser. 

Og når vi først er inne på nyhetssaker så trenger vi heller ikke x-antall tråder om Mette-Marit, den kriminelle sønnen hennes eller andre store saker. Sånt bør da kunne samles i én tråd? 

Resultatet av dette er ikke bare et litt roligere forum. Det er oppskriften på å kvele hele greia. Aktiviteten strupes, terskelen for å delta øker, og de få som faktisk gidder å bidra forsvinner én etter én.

Hvis målet er å gjøre forumet irrelevant, så er dette en effektiv måte å gjøre det på.

Anonymkode: aa942...4fe

Ikkeanonymnok
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Resultatet av dette er ikke bare et litt roligere forum. Det er oppskriften på å kvele hele greia. Aktiviteten strupes, terskelen for å delta øker, og de få som faktisk gidder å bidra forsvinner én etter én.

Hvis målet er å gjøre forumet irrelevant, så er dette en effektiv måte å gjøre det på.

Den meningen skal du selvfølgelig få lov til å ha.

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (7 minutter siden):

Et diskusjonsforum for saker som ikke passer i de andre kategoriene. 

Veldig mange av dagens tråder er passende selvom jeg ikke synes de er interessante. Problemet slik jeg ser det, er at de skikkelige trådene tidvis oversvømmes av annet fjas ref. nevnte eksempler i forrige kommentar.

Jeg synes at man bare må regne med at slikt skjer, at det bør være rom og takhøyde for litt avsporinger. Du nevner i forrige kommentar at folk som vil "chatte" kan finne seg et annet sted. Men ville det ikke heller være litt enklere om de som ikke orker nåværende praksis å finne seg et annet sted?

Skrevet
Vendi skrev (3 minutter siden):

Jeg synes at man bare må regne med at slikt skjer, at det bør være rom og takhøyde for litt avsporinger. Du nevner i forrige kommentar at folk som vil "chatte" kan finne seg et annet sted. Men ville det ikke heller være litt enklere om de som ikke orker nåværende praksis å finne seg et annet sted?

Jeg synes det er ok at folk ytrer seg - enten jeg er enig eller uenig i deres synspunkter. Etter min oppfatning tåler vi godt å høre det folk mener. Ingen trenger å finne seg et annet sted av den grunn. 

Til hovedtemaet for denne tråden, så tilhører jeg dem som ikke har noe behov for «strengere regulering» av åpent forum. 

Skrevet
9 minutes ago, Ikkeanonymnok said:

Den meningen skal du selvfølgelig få lov til å ha.

Så storsinnet av deg. 

Skrevet
frosken skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er ok at folk ytrer seg - enten jeg er enig eller uenig i deres synspunkter. Etter min oppfatning tåler vi godt å høre det folk mener. Ingen trenger å finne seg et annet sted av den grunn. 

Til hovedtemaet for denne tråden, så tilhører jeg dem som ikke har noe behov for «strengere regulering» av åpent forum. 

Nå var det jo ikkeanonymnok som først nevnte dette med å finne seg et annet sted. Jeg ga et tilsvar på det. 

Forøvrig helt enig med deg. 

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (1 time siden):

Jeg liker ikke så godt «oppsamlingstråder» - så fremt det ikke er snakk om at flere tråder om samme tema blir startet samtidig. I lange oppsamlingstråder tar det altfor lang tid å lese gjennom alt, og når man svarer uten å ha lest alt risikerer man jo å komme med synspunkter som allerede har blitt sagt ørten ganger tidligere i samme tråd. 

Skrevet
Vendi skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker vi kan være enig om å være uenig. Sjansen for at forumet endres fra dagens ordning er uansett minimal og skulle det endres noe vil det neppe være i «min» favør. Men jeg har likevel lyst til å uttrykke min mening, siden det tross alt er et diskusjonsforum. 

Skrevet
frosken skrev (1 minutt siden):

Jeg liker ikke så godt «oppsamlingstråder» - så fremt det ikke er snakk om at flere tråder om samme tema blir startet samtidig. I lange oppsamlingstråder tar det altfor lang tid å lese gjennom alt, og når man svarer uten å ha lest alt risikerer man jo å komme med synspunkter som allerede har blitt sagt ørten ganger tidligere i samme tråd. 

Jeg ser absolutt poengene dine men er fortsatt ikke enig. Kanskje det er fordi flertallet av de gjentakende trådene ikke interesserer meg og andre tråder dermed drukner. Ikke vet jeg, men det er uansett bare en preferanse. 

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker vi kan være enig om å være uenig. Sjansen for at forumet endres fra dagens ordning er uansett minimal og skulle det endres noe vil det neppe være i «min» favør. Men jeg har likevel lyst til å uttrykke min mening, siden det tross alt er et diskusjonsforum. 

Ja, her uttrykker vi vel alle våre meninger 😊

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (42 minutter siden):

Problemet slik jeg ser det, er at de skikkelige trådene tidvis oversvømmes av annet fjas ref. nevnte eksempler i forrige kommentar.

Etter en totalvurdering av en tverrfakultær kunnskapsflyt evalueres innsatsen i tilknytning til et forhåndsdefinert læringsutbytte.

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (Akkurat nå):

Jeg ser absolutt poengene dine men er fortsatt ikke enig. Kanskje det er fordi flertallet av de gjentakende trådene ikke interesserer meg og andre tråder dermed drukner. Ikke vet jeg, men det er uansett bare en preferanse. 

Jeg er ikke nødvendigvis uenig med deg i hva som gir et mest «leseverdig» forum, jeg tror bare ikke det finnes gode måter å regulere dette på hvor man ikke «kaster babyen ut med badevannet». 
Og av og til blir slike pludretråder ordentlig underholdende - på sitt beste kan de bli «feel good»- innslag (og på sitt verste det motsatte…)

Skrevet

Jeg ser ikke det store problemet.

Jeg mener at et forum som DOL er en mulighet til å bli kjent med folk man sannsynligvis aldri ville blitt kjent med ellers. Kansje det fjerner noen fordommer til og med. Jeg synes altså det er helt topp om det også kan fungere som en sosial arena.

Skrevet
frosken skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke nødvendigvis uenig med deg i hva som gir et mest «leseverdig» forum, jeg tror bare ikke det finnes gode måter å regulere dette på hvor man ikke «kaster babyen ut med badevannet». 

Og av og til blir slike pludretråder ordentlig underholdende - på sitt beste kan de bli «feel good»- innslag (og på sitt verste det motsatte…)

Mulig du har rett i det. 

Jeg er ikke en feel good type person men jeg vet også at jeg er litt utenfor normen. Det er fint at andre finner glede i pludretråder.

Gaylord Focker
Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (7 minutter siden):

Mulig du har rett i det. 

Jeg er ikke en feel good type person men jeg vet også at jeg er litt utenfor normen. Det er fint at andre finner glede i pludretråder.

Har du selv startet mange tråder med kvalitetsinnhold? 

Skrevet
Gaylord Focker skrev (2 minutter siden):

Har du selv startet mange tråder med kvalitetsinnhold? 

Nei jeg driver ikke med den slags. Foretrekker å sitte på min høye hest og klage over andre.

Skrevet
Ikkeanonymnok skrev (5 minutter siden):

Nei jeg driver ikke med den slags. Foretrekker å sitte på min høye hest og klage over andre.

Hehe ser man det :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...