AnonymBruker Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jeg har bipolar depresjon. Ønsker ikke min verste fiende denne smerten. Anonymkode: 77ae6...c3f 0 Siter
wizwazwoz Skrevet 1 time siden Skrevet 1 time siden Jeg har lest at bipolar depresjon kan være fulgt av mer somatiske symptomer og for eksempel anhedoni(manglende evne til å kjenne glede og entusiasme og motivasjon osv) noe som kanskje kan gjøre depresjonen enda verre enn "vanlig" depresjon 0 Siter
Sokk Skrevet 56 minutter siden Skrevet 56 minutter siden AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har bipolar depresjon. Ønsker ikke min verste fiende denne smerten. Anonymkode: 77ae6...c3f Både bipolar depresjon og annen depresjon kan finnes i grader fra mild til moderat til alvorlig. Kanskje er smerten minst for enkelte i alvorlig depresjon, fordi de da ikke føler noe som helst. Jeg har bipolar type 2, og sterk smerte er ikke noe jeg forbinder med noen av mine depresjoner. Så det er nok minst like mye individuelle variasjoner, til og med mellom episoder hos samme person, som det er klare klasseforskjeller mellom bipolar depresjon og annen depresjon. Studiene som har sett på dette har kommet til ganske ulike resultater når de har forsøkt å si hva som kjennetegner bipolar depresjon. Noen kliniske kjennetegn er det nok som kan gi et hint om at det kanskje kan være en bipolar lidelse. Men det er ikke nok til å skille dem definitivt, for de samme tegnene kan oppstå i begge diagnoser. Dessuten kan «vanlige» depresjoner vise seg senere å ha vært ledd i en bipolar lidelse, når pasienten blir plutselig blir manisk. Så svaret på spørsmålet blir: ja, kanskje noen ganger, men nei. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 52 minutter siden Skrevet 52 minutter siden Sokk skrev (3 minutter siden): Både bipolar depresjon og annen depresjon kan finnes i grader fra mild til moderat til alvorlig. Kanskje er smerten minst for enkelte i alvorlig depresjon, fordi de da ikke føler noe som helst. Jeg har bipolar type 2, og sterk smerte er ikke noe jeg forbinder med noen av mine depresjoner. Så det er nok minst like mye individuelle variasjoner, til og med mellom episoder hos samme person, som det er klare klasseforskjeller mellom bipolar depresjon og annen depresjon. Studiene som har sett på dette har kommet til ganske ulike resultater når de har forsøkt å si hva som kjennetegner bipolar depresjon. Noen kliniske kjennetegn er det nok som kan gi et hint om at det kanskje kan være en bipolar lidelse. Men det er ikke nok til å skille dem definitivt, for de samme tegnene kan oppstå i begge diagnoser. Dessuten kan «vanlige» depresjoner vise seg senere å ha vært ledd i en bipolar lidelse, når pasienten blir plutselig blir manisk. Så svaret på spørsmålet blir: ja, kanskje noen ganger, men nei. Hvor har du det fra at personer med alvorlig depresjon ikke føler noe? Da jeg hadde alvorlig depresjon føltes det som om jeg skulle revne av smerte. Anonymkode: 77ae6...c3f 0 Siter
Sokk Skrevet 28 minutter siden Skrevet 28 minutter siden AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Hvor har du det fra at personer med alvorlig depresjon ikke føler noe? Da jeg hadde alvorlig depresjon føltes det som om jeg skulle revne av smerte. Anonymkode: 77ae6...c3f Jeg har det fra diskusjoner her på DOL. Jeg skrev «enkelte», det trenger altså ikke å bety deg. Men handler denne tråden om forskjellene mellom depresjonstyper, eller handler tråden om din smerte, både nå og historisk? 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 17 minutter siden Skrevet 17 minutter siden Sokk skrev (10 minutter siden): Jeg har det fra diskusjoner her på DOL. Jeg skrev «enkelte», det trenger altså ikke å bety deg. Men handler denne tråden om forskjellene mellom depresjonstyper, eller handler tråden om din smerte, både nå og historisk? Forskjellen mellom depresjonstyper. Anonymkode: 77ae6...c3f 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.