Gå til innhold

Hvor viktig er status, økonomi og hvordan du fremstår?

Anbefalte innlegg

Sliten Snegle
Skrevet
2 hours ago, psykedeliker said:

Psykdom og Vondt I Viljen er to forskjellige ting.

Kverulant paranoia er nok riktig diagnose på deg.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg anklager ikke, jeg nevner det. Vi har diskutert dette før, TS og jeg, så hun vet nok godt hva jeg referrer til. 

Du har fortsatt ikke svart på hvilke svar du har gitt i tråden som hjelper TS.

Anonymkode: 3123b...f98

Jeg mener at ts trenger faglig hjelp. Noen som har kunnskap og kompetanse.
Ikke bli bombardert med tvilsomme forslag fra en anonym bruker på et forum.

Anonymkode: cae80...ba8

AnonymBruker
Skrevet

Vær så snill og gi meg tro på snille, fine folk at det finnes. Det har jeg mistet helt troen på. Det er det jeg trenger aller mest. Er så lei og oppgitt over egosentriske mennesker som bare tenker på seg! 

Hvor rik, pen, vellykket, pen bil, bra jobb, den hytten, reise masse og masse penger. 

Anonymkode: fac78...306

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vær så snill og gi meg tro på snille, fine folk at det finnes. Det har jeg mistet helt troen på. Det er det jeg trenger aller mest. Er så lei og oppgitt over egosentriske mennesker som bare tenker på seg! 

Hvor rik, pen, vellykket, pen bil, bra jobb, den hytten, reise masse og masse penger. 

Heldig er dere som har dette! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2026 den 0.35):

Er nok en taper. Ikke økonomi, status eller hvordan jeg fremstår for det er som en på bunn. Siden jeg har det som jeg har det er det heller ikke viktig for meg. Men om jeg skulle ønske det var annerledes jo absolutt. Skulle gitt mye for trygghet. 

Det er ikke så uvanlig å føle som du gjør når man opplever å ikke ha tilstrekkelig, eller opplever at andre har så mye en selv ikke har. Da jeg studerte leste jeg mange studier om sosiale klasser og ulikhet (såkalt poverty studies), og disse viser - ikke overraskende - at jo svakere økonomi eller opplevd status en person selv opplever å ha, jo høyere er ønsket om flere materielle verdier og jo mer betyr statussymboler. Dette betyr ikke at man er mer materalistisk, bare at man ikke har noe en virkelig skulle ønske at en hadde, og bruker mye tid på å gruble på det en ikke har eller ønsker seg. Og det betyr ikke at de som har mer enn tilstrekkelig lyver når de sier at de ikke er opptatt av materielle goder eller status - det betyr bare at livet ikke krever av en at man trenger å lengte etter en annen hverdag med flere gode. 

Det er forståelig at det er både slitsomt og trist å føle på en slik form for utenforskap, og sånn sett er det fint at du greier å tenke at "det er som det er". De samme studiene viser nemlig at om man greier å identifisere seg med de en selv ligner (samme "klasse" framfor å hige etter å bli en annen, jo bedre føler en seg. Dette er årsaken til at såkalt lykkestudier ikke nødvendigvis viser at "de rike" er lykkeligere enn "middelklassen" eller den såkalte "arbeiderklassen", eller at folk i rike land (som Norge) er lykkeligere enn de i land med svakere økonomi (som feks Finland,). Faktisk viser undersøkelsene at den gjennomsnittelige finne er lykkeligere enn den gjennomsnittelige nordmann. Så lenge det hele tiden snakkes om hvor rikt Norge er, jo værre blir det å ikke ha tilgang på goder her til lands. I Finnland har man ikke de samme forventningene. 

Everybody
Skrevet

Nei jeg er ikke en deltaker i det primitive spillet til mennesker så dette opptar meg ikke. Jeg er en observatør.

Skrevet (endret)
Everybody skrev (8 timer siden):

Nei jeg er ikke en deltaker i det primitive spillet til mennesker så dette opptar meg ikke. Jeg er en observatør.

Ikke jeg heller. Har en del aktiva (skog, eiendom) som ingen vet om, bare familie. Jeg vil ikke være med på dette spillet jeg heller, om hvem som har fin bil, hus, hytte, klær osv og viser det for alt det er verdt. Driter virkelig i hva folk måtte mene om meg når det gjelder status-biten.  Framstår ganske midt på treet, tror jeg, sikkert noen som ser på meg som fattig. 

Endret av Osten
Worrisome_plenty
Skrevet

Jeg har ok økonomi, da jeg bor billig. Jeg er ikke villig til å ta økonomisk risiko for å flytte til ett finere sted. Til å være låst på ung ufør har jeg det økonomisk veldig bra. Status bryr jeg meg ikke om, og vil heller ikke oppnå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...