Gå til innhold

Sliten og sliter med å se veien videre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler det bare går nedover, skjønner jeg er i en depresjon så prøver å tenke at ting blir bedre, men nå er det bekmørkt.
Våkner opp hver dag og føler det er uutholdelig, klarer å dra meg til Fontenehuset, så blir litt bedre da, men har også mye angst det.
Når jeg er sammen med kamerater får jeg hard angst også. Klarer ikke sitte stille og bare ta en kaffe.
Var en som spurte hva jeg ville i livet, men har ikke noe svar. Vet ikke hva jeg vil, alt virker fjernt. Har ikke noe hobbyer jeg holder på med heller lengre. Ser bare på tv. Skulle ønske jeg klarte å dra ut i skogen etc., men angsten gjør at jeg sitter inne. Kjenner den harde agorafobien jeg hadde for 10 år siden nærmer seg, å gå rundt hjørnet blir tyngre og tyngre.
Som jeg har skrevet før så mener psykologen at jeg må medisineres, men legen vil ikke og avslag på dps etc.
Hvordan skal jeg klare å snu dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1.) Kom deg til en privat psykiater. 

2. ) Ikke tenk for mye nå. Hodet og tankene dine skal du ikke stole på når du har det slik, de svartmaler alt de kan. Hold deg fast og ta en dag eller en uke av gangen.

Skrevet (endret)

men hvorfor vil ikke fastlegen din hjelpe deg videre? Fastlegen din kan da finne en psykiatere å konferere med ved behov? 

Endret av XbellaX
Skrevet
XbellaX skrev (26 minutter siden):

2. ) Ikke tenk for mye nå. Hodet og tankene dine skal du ikke stole på når du har det slik, de svartmaler alt de kan. Hold deg fast og ta en dag eller en uke av gangen.

Ja, er slik jeg tenker. Skal til psykologen og fastlegen til uka. Hun skulle tipse meg om psykiater  

XbellaX skrev (1 minutt siden):

men hvorfor vil ikke fastlegen din hjelpe deg videre? Fastlegen din kan da finne en psykiatere å konferere med ved behov? 

Aner ikke. Han svarer heller ikke på meldinger på helsenorge slik han gjorde før. 

Forsto han ikke ville prøve flere medisiner ettersom jeg fikk søvnproblemer av Zoloft som jeg prøvde sist. 

Tidligere i psykiatrien ble jeg alltid rådet til å bruke cipralex, sist jeg prøvde den ble jeg trøtt, dette ville vært en ønsket virkning i dag. 

AnonymBruker
Skrevet
Angstlei skrev (18 minutter siden):

Ja, er slik jeg tenker. Skal til psykologen og fastlegen til uka. Hun skulle tipse meg om psykiater  

Aner ikke. Han svarer heller ikke på meldinger på helsenorge slik han gjorde før. 

Forsto han ikke ville prøve flere medisiner ettersom jeg fikk søvnproblemer av Zoloft som jeg prøvde sist. 

Tidligere i psykiatrien ble jeg alltid rådet til å bruke cipralex, sist jeg prøvde den ble jeg trøtt, dette ville vært en ønsket virkning i dag. 

Som andre skriver; privat psykiater asap!

Anonymkode: f8018...1a5

Skrevet
Angstlei skrev (19 minutter siden):

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig i dette. Parallelt med dette ville jeg forsøkt å bytte fastlege. En fastlege som både er utilgjengelig og ikke tilbyr deg behandlingen du trenger er vel ikke noe å samle på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, skal bestille på mandag. 

Skrevet
Sokk skrev (2 minutter siden):

Enig i dette. Parallelt med dette ville jeg forsøkt å bytte fastlege. En fastlege som både er utilgjengelig og ikke tilbyr deg behandlingen du trenger er vel ikke noe å samle på. 

Problemet er Rivotrilen jeg står på. Er redd en ny fastlege vil starte med seponering, noe jeg ikke er klar for nå.
Dps og ARA der jeg bodde før ville ikke jeg skulle starte med å trappe ned, ikke psykologen heller, men vet denne medisinen er ekstremt problematisk og ny fastlege er jeg redd vil gjøre det.

Skrevet
Sokk skrev (19 timer siden):

Parallelt med dette ville jeg forsøkt å bytte fastlege.

Jeg ser absolutt at det ikke akkurat er enkelt å finne en fastlege som tilbyr en relativt ung person 3 mg Rivotril mot angst (og ikke epilepsi).

Så denne er litt tricky.

Skrevet
Angstlei skrev (19 timer siden):

Problemet er Rivotrilen jeg står på.

Kunne du vært åpen for å gå over på diazepam og starte nedtrapping?

Skrevet
ISW skrev (3 timer siden):

Kunne du vært åpen for å gå over på diazepam og starte nedtrapping?

Ja, vil av den på sikt, men slik formen er nå er det ikke forsvarlig. Har prøvd å trappe ned mange ganger på egenhand i løpet av årene og er brutalt. Så må være mer stabil, men vil absolutt av driten, savner å ha sertifikat etc.

For ca. 10 år siden klarte jeg å komme meg ned til nesten ingenting, hadde da brukt 9 måneder på å trappe ned. 
Fikk så sterk agorafobi at jeg nesten ikke kunne gå ut døra. Daværende fastlege og psykiatrisk sykepleier sa jeg ikke måtte slutte.

Den gangen leve jeg hjemme med mor som var frisk. Etter hun døde har jeg slitt og ting ble ikke bedre etter bror kom på sykehjem.
Tør ikke tanken på hvor tøft det vil,være slik formen er nå :(

Trinity80
Skrevet

Grunnen til at fastlegen ikke vil skrive medisiner til deg er nok høye dosen Rivotril du allerede står på. Den låser for videre eksperimentering eller behandling. Kan du se det selv?

Som fastlege så kan man ikke forsvare hverken dose eller bruk i ditt tilfelle.

Rivotril hjelper deg ikke med noen av problemene, i tillegg til at den skaper nye. Har du  fått behandling for avhengighet før? 

Skrevet
Trinity80 skrev (3 minutter siden):

Grunnen til at fastlegen ikke vil skrive medisiner til deg er nok høye dosen Rivotril du allerede står på. Den låser for videre eksperimentering eller behandling. Kan du se det selv?

Som fastlege så kan man ikke forsvare hverken dose eller bruk i ditt tilfelle.

Rivotril hjelper deg ikke med noen av problemene, i tillegg til at den skaper nye. Har du  fått behandling for avhengighet før? 

Jeg fikk jo Effexor som jeg stod på en god stund så stemmer ikke helt. Jeg har også gjort store kognitive framskritt.
Så er ikke så svart hvitt, men skjønner hva du mener. Har ikke fått hjelp til det da både ARA og jeg har ment jeg ikke er klar.
Å kutte ut Rivotril tar lang tid. Bror bruke 1 år, mens han var innlagt. Jeg har ingenting å gå på, så vet ikke hvor realistisk der er nå.
Har det jævli hver dag. Vet ikke om det ville vært bedre uten den?

AnonymBruker
Skrevet

Forstår at situasjonen du er i er veldig vanskelig.

Samtidig er det viktig for videre behandling at du klarer og seponere Rivotril.
Kan du ikke be om innleggelse for og seponere. Det er veldig vanskelig og klare dette på egen hånd. Spesielt når du har stått på det så lenge. 
Tror som flere skriver at og få ny fastlege og psykiater hadde vært bra. Nå virker det som om ingen tar ansvar.

Anonymkode: 71231...0dc

AnonymBruker
Skrevet
XbellaX skrev (På 17.4.2026 den 20.33):

Kan psykiatere hjelpe med at man «ikke klarer sitte stille»? De jobber jo bare med tanker :( hva når det er helt fysisk?

Anonymkode: 45bfd...d9d

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kan psykiatere hjelpe med at man «ikke klarer sitte stille»? De jobber jo bare med tanker :( hva når det er helt fysisk?

Anonymkode: 45bfd...d9d

Jeg forstår ikke helt hva du mener, tenker du f.eks som ved adhd? Kan du skrive litt mer utfyllende?

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Forstår at situasjonen du er i er veldig vanskelig.

Samtidig er det viktig for videre behandling at du klarer og seponere Rivotril.
Kan du ikke be om innleggelse for og seponere. Det er veldig vanskelig og klare dette på egen hånd. Spesielt når du har stått på det så lenge. 
Tror som flere skriver at og få ny fastlege og psykiater hadde vært bra. Nå virker det som om ingen tar ansvar.

Kan man få innleggelse for seponering? 
Er ikke i mot det, men vil jo bli ett langt opphold. Er kanskje egne steder til det og ikke dps’er? 
Nei, ingen som tar ansvar. Tenker mer og mer på å avslutte alt, er uutholdelig å ha det sånn som nå, men skal prøve å holde ut. 

Endret av Angstlei
AnonymBruker
Skrevet
Angstlei skrev (12 minutter siden):

Kan man få innleggelse for seponering? 
Er ikke i mot det, men vil jo bli ett langt opphold. Er kanskje egne steder til det og ikke dps’er? 
Nei, ingen som tar ansvar. Tenker mer og mer på å avslutte alt, er uutholdelig å ha det sånn som nå, men skal prøve å holde ut. 

Du kan få innleggelse og støtte og tett oppfølging ved seponering av vanedannende medisiner.
Det er derfor du burde prøve og få en annen type hjelp enn den du har nå. Det kan vel ikke kalles hjelp det du nå mottar nå.
Heller opprettholdelse av dagens situasjon. 
Det virker også som om du sørger over din mor, noe som er forståelig siden dere bodde sammen. Sorg tar tid, det kan innhente deg når du minst aner det.
Det er andre muligheter, ikke gi opp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan få innleggelse og støtte og tett oppfølging ved seponering av vanedannende medisiner.
Det er derfor du burde prøve og få en annen type hjelp enn den du har nå. Det kan vel ikke kalles hjelp det du nå mottar nå.
Heller opprettholdelse av dagens situasjon. 
Det virker også som om du sørger over din mor, noe som er forståelig siden dere bodde sammen. Sorg tar tid, det kan innhente deg når du minst aner det.
Det er andre muligheter, ikke gi opp. 

Er i hvert fall ikke nok eller riktig hjelp. Stemmer som du sier at sorgen over mamma er blitt sterkere, er så tøft og ikke ha mer familie når man har det sånn, bortsett fra bror, men han er som nevnt tidligere på sykehjem. Savner også han.

Burde jeg da be fastlegen om henvisning til ARA?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns du burde be psykologen din om vedkommende kan hjelpe deg og bytte fastlege.
Hvis det er mulig spør om psykologen kan være med deg til første time og forklare litt om situasjonen din.
Det gir også litt tyngde profesjonelt. Psykologen kan også si at hun/han mener at du trenger medisiner.
Samtidig må du være ærlig om din bruk av Rivotril, og at du ønsker og seponere denne medisinen over tid.  
Du kan be om henvisning både til ARA og til psykiater.

Dere kan sammen finne en vei videre for deg. Ikke aksepter at det er sånn livet skal være

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...