Gå til innhold

Sliten og sliter med å se veien videre

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.4.2026 den 21.25):

Som andre skriver; privat psykiater asap!

Anonymkode: f8018...1a5

Foreslår at du ber om et felles møte med både psykologen og fastlegen, sånn at dere kan bli enige om en vei videre. Gitt bruken av Rivotril, så tror jeg ikke nødvendigvis løsningen er å oppsøke en privat psykiater uten gode forundersøkelser - det kan fort bli bortkastede penger. 

Har du prøvd å spørre Nachoo eksplisitt om råd? Du må i så fall ta opp både dette med Rivotril og din fastleges manglende villighet til å skrive ut f.eks. AD. 

I Oslo virker det som om rusfeltet har bedre kapasitet enn DPS. Det betyr at om du får en henvisning til TSB ved OUS, så vil du muligens få en bedre oppfølgning enn du ville ha fått noe annet sted. De har også større forståelse for komplekse tilstander, og de kan om nødvendig tilby innleggelse. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
frosken skrev (21 minutter siden):

Foreslår at du ber om et felles møte med både psykologen og fastlegen, sånn at dere kan bli enige om en vei videre. Gitt bruken av Rivotril, så tror jeg ikke nødvendigvis løsningen er å oppsøke en privat psykiater uten gode forundersøkelser - det kan fort bli bortkastede penger. 

Har du prøvd å spørre Nachoo eksplisitt om råd? Du må i så fall ta opp både dette med Rivotril og din fastleges manglende villighet til å skrive ut f.eks. AD. 

I Oslo virker det som om rusfeltet har bedre kapasitet enn DPS. Det betyr at om du får en henvisning til TSB ved OUS, så vil du muligens få en bedre oppfølgning enn du ville ha fått noe annet sted. De har også større forståelse for komplekse tilstander, og de kan om nødvendig tilby innleggelse. 

Spurte fastlegen om fellesmøte, men han syntes ikke det hadde noe for seg. Sa han hadde info fra de involverte, noe som ikke stemmer da psykologen ikke er koblet til helsenorge. Kan si at jeg vil ha det selv om han ikke ser hensikten.
Skjønner at den Rivotrilen lager problemer, som du sier er det jo fulgt mulig en privat psykiater også vil fokusere på denne.
Skjønner ikke hvorfor fastlegen ikke kan skrive ut Cipralex?

Takk for tipset om TSB, hadde ikke hørt om de før.

AnonymBruker
Skrevet
Angstlei skrev (3 minutter siden):

Spurte fastlegen om fellesmøte, men han syntes ikke det hadde noe for seg. Sa han hadde info fra de involverte, noe som ikke stemmer da psykologen ikke er koblet til helsenorge. Kan si at jeg vil ha det selv om han ikke ser hensikten.
Skjønner at den Rivotrilen lager problemer, som du sier er det jo fulgt mulig en privat psykiater også vil fokusere på denne.

Med en så uvillig fastlege som tydeligvis ikke ønsker og bidra ville jeg sterkt vurdert og bytte. 

Anonymkode: 71231...0dc

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med en så uvillig fastlege som tydeligvis ikke ønsker og bidra ville jeg sterkt vurdert og bytte. 

Enig med denne!

Les litt om Rivotril og akatisi og sjekk om du kjenner deg igjen. 

Skrevet
Trinity80 skrev (7 minutter siden):

Enig med denne!

Les litt om Rivotril og akatisi og sjekk om du kjenner deg igjen. 

Var en anonym som skrev det om å ikke kunne sitte stille, leste om akatisi og har ikke det heldigvis.

Skjønner jeg må bytte lege, men føler meg ganske akutt dårlig nå, så legebytte vil ta tid. Skjønner ikke hvordan dette skal gå. Får litt panikk nå.

Skrevet
Angstlei skrev (8 minutter siden):

Var en anonym som skrev det om å ikke kunne sitte stille, leste om akatisi og har ikke det heldigvis.

Skjønner jeg må bytte lege, men føler meg ganske akutt dårlig nå, så legebytte vil ta tid. Skjønner ikke hvordan dette skal gå. Får litt panikk nå.

Få panikk, det går fint. Men gjør følgende: Om din situasjon forverrer seg - kontakt legevakt. Fastlegen kan bli pushet med en epikrise derfra hvor du forklarer din situasjon.

Mandag kontakter du psykologen din og ber om hjelp. Så blir veien til steg for steg. Dette løser seg, så lenge du tar aksjon selv.

Skrevet
ISW skrev (På 18.4.2026 den 16.48):

Jeg ser absolutt at det ikke akkurat er enkelt å finne en fastlege som tilbyr en relativt ung person 3 mg Rivotril mot angst (og ikke epilepsi).

Så denne er litt tricky.

Det hjelper om det står i en epikrise fra DPS slik det står i min. Men merket godt at når den gamle fastlegen om aldri sa nei sluttet ja. Nå holder den nye ett tak på 1 glass hver 4-5 uke. 
Jeg vet ikke om jeg er avhengig. Men klarer i hvertfall 5 dager uten, men det er lang halveringstid. Seponerte den uten problemer for 7 år siden for ikke å miste sertifikatet. Men begynte igjen da jeg solgte bilen.

Anonymkode: 8007c...bc8

Skrevet

4-5 måned skulle det stå.

Anonymkode: 8007c...bc8

Skrevet
Angstlei skrev (7 minutter siden):

Skjønner at en stor omveltning kan være utfordrende.
Fortell til psykologen om hvordan du har det og få vedkommende til å hjelpe deg med legebytte. 
Du kan kanskje også få en psykiatrisk hjemmesykepleier til og hjelpe og støtte deg. Du behøver ikke og stå i dette helt alene.

Skrevet
Trinity80 skrev (5 minutter siden):

Få panikk, det går fint. Men gjør følgende: Om din situasjon forverrer seg - kontakt legevakt. Fastlegen kan bli pushet med en epikrise derfra hvor du forklarer din situasjon.

Mandag kontakter du psykologen din og ber om hjelp. Så blir veien til steg for steg. Dette løser seg, så lenge du tar aksjon selv.

Kontaktet legevakten forrige uke og de skulle sende en plo melding tror jeg det het til fastlegen.
Har time hos psykologen i morgen. Er skikkelig redd, har ikke vært så dårlig og alene før. Men må prøve å ta 10 minutter av gangen. 

Skrevet
Angstlei skrev (51 minutter siden):

Diskuter med psykologen om vedkommende tror det kan være hensiktsmessig med et fellesmøte.  Hvis så, så hadde jeg tatt det opp med fastlegen på nytt. Forbered deg godt til timer med fastlegen, og prøv å argumentere på en ryddig måte og si at du mener at noe må gjøres. Jeg tenker at det som regel ikke er lurt å skifte fastlege i en slik situasjon, da det fort vil bli mye fokus på bruken av rivotril også hos ny fastlege. Men om psykologen din kjenner en fastlege som vedkommende har tro på, så kan det fungere med et bytte (men som du sier, så vil jo det ofte ta tid, da mange har ventelister.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...