frosken Skrevet 19. april Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (På 17.4.2026 den 21.25): Som andre skriver; privat psykiater asap! Anonymkode: f8018...1a5 Foreslår at du ber om et felles møte med både psykologen og fastlegen, sånn at dere kan bli enige om en vei videre. Gitt bruken av Rivotril, så tror jeg ikke nødvendigvis løsningen er å oppsøke en privat psykiater uten gode forundersøkelser - det kan fort bli bortkastede penger. Har du prøvd å spørre Nachoo eksplisitt om råd? Du må i så fall ta opp både dette med Rivotril og din fastleges manglende villighet til å skrive ut f.eks. AD. I Oslo virker det som om rusfeltet har bedre kapasitet enn DPS. Det betyr at om du får en henvisning til TSB ved OUS, så vil du muligens få en bedre oppfølgning enn du ville ha fått noe annet sted. De har også større forståelse for komplekse tilstander, og de kan om nødvendig tilby innleggelse. 0 Siter
Angstlei Skrevet 19. april Forfatter Skrevet 19. april frosken skrev (21 minutter siden): Foreslår at du ber om et felles møte med både psykologen og fastlegen, sånn at dere kan bli enige om en vei videre. Gitt bruken av Rivotril, så tror jeg ikke nødvendigvis løsningen er å oppsøke en privat psykiater uten gode forundersøkelser - det kan fort bli bortkastede penger. Har du prøvd å spørre Nachoo eksplisitt om råd? Du må i så fall ta opp både dette med Rivotril og din fastleges manglende villighet til å skrive ut f.eks. AD. I Oslo virker det som om rusfeltet har bedre kapasitet enn DPS. Det betyr at om du får en henvisning til TSB ved OUS, så vil du muligens få en bedre oppfølgning enn du ville ha fått noe annet sted. De har også større forståelse for komplekse tilstander, og de kan om nødvendig tilby innleggelse. Spurte fastlegen om fellesmøte, men han syntes ikke det hadde noe for seg. Sa han hadde info fra de involverte, noe som ikke stemmer da psykologen ikke er koblet til helsenorge. Kan si at jeg vil ha det selv om han ikke ser hensikten. Skjønner at den Rivotrilen lager problemer, som du sier er det jo fulgt mulig en privat psykiater også vil fokusere på denne. Skjønner ikke hvorfor fastlegen ikke kan skrive ut Cipralex? Takk for tipset om TSB, hadde ikke hørt om de før. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. april Skrevet 19. april Angstlei skrev (3 minutter siden): Spurte fastlegen om fellesmøte, men han syntes ikke det hadde noe for seg. Sa han hadde info fra de involverte, noe som ikke stemmer da psykologen ikke er koblet til helsenorge. Kan si at jeg vil ha det selv om han ikke ser hensikten. Skjønner at den Rivotrilen lager problemer, som du sier er det jo fulgt mulig en privat psykiater også vil fokusere på denne. Skjønner ikke hvorfor fastlegen ikke kan skrive ut Cipralex? Takk for tipset om TSB, hadde ikke hørt om de før. Med en så uvillig fastlege som tydeligvis ikke ønsker og bidra ville jeg sterkt vurdert og bytte. Anonymkode: 71231...0dc 0 Siter
Trinity80 Skrevet 19. april Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Med en så uvillig fastlege som tydeligvis ikke ønsker og bidra ville jeg sterkt vurdert og bytte. Anonymkode: 71231...0dc Enig med denne! Les litt om Rivotril og akatisi og sjekk om du kjenner deg igjen. 0 Siter
Angstlei Skrevet 19. april Forfatter Skrevet 19. april Trinity80 skrev (7 minutter siden): Enig med denne! Les litt om Rivotril og akatisi og sjekk om du kjenner deg igjen. Var en anonym som skrev det om å ikke kunne sitte stille, leste om akatisi og har ikke det heldigvis. Skjønner jeg må bytte lege, men føler meg ganske akutt dårlig nå, så legebytte vil ta tid. Skjønner ikke hvordan dette skal gå. Får litt panikk nå. 0 Siter
Trinity80 Skrevet 19. april Skrevet 19. april Angstlei skrev (8 minutter siden): Var en anonym som skrev det om å ikke kunne sitte stille, leste om akatisi og har ikke det heldigvis. Skjønner jeg må bytte lege, men føler meg ganske akutt dårlig nå, så legebytte vil ta tid. Skjønner ikke hvordan dette skal gå. Får litt panikk nå. Få panikk, det går fint. Men gjør følgende: Om din situasjon forverrer seg - kontakt legevakt. Fastlegen kan bli pushet med en epikrise derfra hvor du forklarer din situasjon. Mandag kontakter du psykologen din og ber om hjelp. Så blir veien til steg for steg. Dette løser seg, så lenge du tar aksjon selv. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. april Skrevet 19. april ISW skrev (På 18.4.2026 den 16.48): Jeg ser absolutt at det ikke akkurat er enkelt å finne en fastlege som tilbyr en relativt ung person 3 mg Rivotril mot angst (og ikke epilepsi). Så denne er litt tricky. Det hjelper om det står i en epikrise fra DPS slik det står i min. Men merket godt at når den gamle fastlegen om aldri sa nei sluttet ja. Nå holder den nye ett tak på 1 glass hver 4-5 uke. Jeg vet ikke om jeg er avhengig. Men klarer i hvertfall 5 dager uten, men det er lang halveringstid. Seponerte den uten problemer for 7 år siden for ikke å miste sertifikatet. Men begynte igjen da jeg solgte bilen. Anonymkode: 8007c...bc8 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. april Skrevet 19. april 4-5 måned skulle det stå. Anonymkode: 8007c...bc8 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. april Skrevet 19. april Angstlei skrev (7 minutter siden): Var en anonym som skrev det om å ikke kunne sitte stille, leste om akatisi og har ikke det heldigvis. Skjønner jeg må bytte lege, men føler meg ganske akutt dårlig nå, så legebytte vil ta tid. Skjønner ikke hvordan dette skal gå. Får litt panikk nå. Skjønner at en stor omveltning kan være utfordrende. Fortell til psykologen om hvordan du har det og få vedkommende til å hjelpe deg med legebytte. Du kan kanskje også få en psykiatrisk hjemmesykepleier til og hjelpe og støtte deg. Du behøver ikke og stå i dette helt alene. Anonymkode: 71231...0dc 1 Siter
Angstlei Skrevet 19. april Forfatter Skrevet 19. april Trinity80 skrev (5 minutter siden): Få panikk, det går fint. Men gjør følgende: Om din situasjon forverrer seg - kontakt legevakt. Fastlegen kan bli pushet med en epikrise derfra hvor du forklarer din situasjon. Mandag kontakter du psykologen din og ber om hjelp. Så blir veien til steg for steg. Dette løser seg, så lenge du tar aksjon selv. Kontaktet legevakten forrige uke og de skulle sende en plo melding tror jeg det het til fastlegen. Har time hos psykologen i morgen. Er skikkelig redd, har ikke vært så dårlig og alene før. Men må prøve å ta 10 minutter av gangen. 1 Siter
frosken Skrevet 19. april Skrevet 19. april Angstlei skrev (51 minutter siden): Spurte fastlegen om fellesmøte, men han syntes ikke det hadde noe for seg. Sa han hadde info fra de involverte, noe som ikke stemmer da psykologen ikke er koblet til helsenorge. Kan si at jeg vil ha det selv om han ikke ser hensikten. Skjønner at den Rivotrilen lager problemer, som du sier er det jo fulgt mulig en privat psykiater også vil fokusere på denne. Skjønner ikke hvorfor fastlegen ikke kan skrive ut Cipralex? Takk for tipset om TSB, hadde ikke hørt om de før. Diskuter med psykologen om vedkommende tror det kan være hensiktsmessig med et fellesmøte. Hvis så, så hadde jeg tatt det opp med fastlegen på nytt. Forbered deg godt til timer med fastlegen, og prøv å argumentere på en ryddig måte og si at du mener at noe må gjøres. Jeg tenker at det som regel ikke er lurt å skifte fastlege i en slik situasjon, da det fort vil bli mye fokus på bruken av rivotril også hos ny fastlege. Men om psykologen din kjenner en fastlege som vedkommende har tro på, så kan det fungere med et bytte (men som du sier, så vil jo det ofte ta tid, da mange har ventelister.) 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. april Skrevet 19. april frosken skrev (11 minutter siden): Diskuter med psykologen om vedkommende tror det kan være hensiktsmessig med et fellesmøte. Hvis så, så hadde jeg tatt det opp med fastlegen på nytt. Forbered deg godt til timer med fastlegen, og prøv å argumentere på en ryddig måte og si at du mener at noe må gjøres. Jeg tenker at det som regel ikke er lurt å skifte fastlege i en slik situasjon, da det fort vil bli mye fokus på bruken av rivotril også hos ny fastlege. Men om psykologen din kjenner en fastlege som vedkommende har tro på, så kan det fungere med et bytte (men som du sier, så vil jo det ofte ta tid, da mange har ventelister.) Her har fastlegen klart sagt ifra at et fellesmøte ikke hadde noe for seg, han ønsket heller ikke og henvise til psykiater. Han svarer heller ikke på forespørsler på helse Norge. Og ønsker ikke og skrive ut medisiner som psykologen mener at ts trenger. Hva skal egentlig til for og snu en slik holdning. Har vondt for og tro at å prøve og argumentere når fastlegen i utgangspunktet har en slik holdning er ganske dødfødt. Er redd for at et møte med denne fastlegen blir en belastning for @Angstlei Det beste hadde vært hvis psykologen kjente noen vedkommende hadde tro på. Og kunne hjelpe han videre. Anonymkode: 71231...0dc 0 Siter
frosken Skrevet 19. april Skrevet 19. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her har fastlegen klart sagt ifra at et fellesmøte ikke hadde noe for seg, han ønsket heller ikke og henvise til psykiater. Han svarer heller ikke på forespørsler på helse Norge. Og ønsker ikke og skrive ut medisiner som psykologen mener at ts trenger. Hva skal egentlig til for og snu en slik holdning. Har vondt for og tro at å prøve og argumentere når fastlegen i utgangspunktet har en slik holdning er ganske dødfødt. Er redd for at et møte med denne fastlegen blir en belastning for @Angstlei Det beste hadde vært hvis psykologen kjente noen vedkommende hadde tro på. Og kunne hjelpe han videre. Anonymkode: 71231...0dc Hvis psykologen samarbeider med en annen fastlege som har ledig kapasitet, så er det god grunn til å tro at det kan fungere med et fastlegebytte. Ofte må folk stå på venteliste en god stund før man får byttet til ønsket fastlege. Jeg har hørt flere historier fra folk som har prøvd å bytte fastlege i en situasjon med det som helsevesenet oppfatter som et problematisk bruk av vanedannende medikamenter, og ofte har pasientene følt deg lite velkomne hos nye fastleger. Det bør selvfølgelig ikke være sånn, men jeg baserer mine innspill på hva jeg tror er realistisk. Jeg har størst tro på enten henvisning til TSB eller kontakt med en behandler som på forhånd har sagt seg interessert i å hjelpe i denne situasjonen. @nachnoo Har du noen innspill? Hva hadde du selv gjort om du fikk en henvisning i en slik situasjon? 0 Siter
Trinity80 Skrevet 19. april Skrevet 19. april Angstlei skrev (1 time siden): Kontaktet legevakten forrige uke og de skulle sende en plo melding tror jeg det het til fastlegen. Har time hos psykologen i morgen. Er skikkelig redd, har ikke vært så dårlig og alene før. Men må prøve å ta 10 minutter av gangen. Veldig fint med time hos psykolog i morgen. Da kan du ta 10 minutter av gangen til i morgen. Ikke lett, men veldig mulig. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 19. april Skrevet 19. april Trinity80 skrev (16 minutter siden): Veldig fint med time hos psykolog i morgen. Da kan du ta 10 minutter av gangen til i morgen. Ikke lett, men veldig mulig. Enig. Ta 10 minutter av gangen og hold fast ved at du har time hos psykologen i morgen. Selv om du akkurat nå føler deg veldig alene, så fins det folk som ønsker og hjelpe. Anonymkode: 71231...0dc 0 Siter
Angstlei Skrevet mandag kl 15:22 Forfatter Skrevet mandag kl 15:22 Var hos psykologen, hun mente dr. Dropin psykiater etc. ikke ville være til hjelp. Hun skulle høre med en psykiater kollega, men han var bortreist akkurat nå. Mente jeg burde utredes hos psykiater. Sa også at psykiaterene «gjemmer» seg bak den lovendringen p.g.a stor pågang. Alle psykiatere og psykologer kan ta imot direkte henvisninger. Hun tok imot pasienter slik selv. Uansett så mente hun at jeg trygt kunne prøve ut Cipralex og at fastlegen burde skrive ut denne, jeg måtte også nevne de suicidale tankene til han og be om at de skulle journalføres. Våknet i natt at jeg rista/skalv noe voldsomt. Får håpe fastlegen tar tak på onsdag. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:42 Skrevet tirsdag kl 12:42 Angstlei skrev (21 timer siden): Var hos psykologen, hun mente dr. Dropin psykiater etc. ikke ville være til hjelp. Hun skulle høre med en psykiater kollega, men han var bortreist akkurat nå. Mente jeg burde utredes hos psykiater. Sa også at psykiaterene «gjemmer» seg bak den lovendringen p.g.a stor pågang. Alle psykiatere og psykologer kan ta imot direkte henvisninger. Hun tok imot pasienter slik selv. Uansett så mente hun at jeg trygt kunne prøve ut Cipralex og at fastlegen burde skrive ut denne, jeg måtte også nevne de suicidale tankene til han og be om at de skulle journalføres. Våknet i natt at jeg rista/skalv noe voldsomt. Får håpe fastlegen tar tak på onsdag. Det er bra at hun ser problemet. Kan hun ikke kontakte fastlegen om hva hun tenker ang om og prøve ut Cipralex. Hun kunne også informere om de suicidale tankene dine. De må kunne samarbeide. Helst burde dere tre hatt et møte. Får håpe det går bra på onsdag og at du får mulighet til og starte på medisiner. Anonymkode: 71231...0dc 1 Siter
Eva Sofie Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Angstlei skrev (På 18.4.2026 den 20.00): Ja, vil av den på sikt, men slik formen er nå er det ikke forsvarlig. Har prøvd å trappe ned mange ganger på egenhand i løpet av årene og er brutalt. Så må være mer stabil, men vil absolutt av driten, savner å ha sertifikat etc. Jeg håper du ser all støtten du får her på forumet. Vi er mange som heier på deg og ønsker at du skal klare deg. Det jeg sier nå, er lett å oppfatte som kritikk, men jeg ønsker at du skal ta riktig avgjørelse for deg selv. Du sier at du står i mye nå og at det derfor ikke er et godt tidspunkt å trappe ned Rivotril. Et tenkt spørsmål: Når tror du reelt sett det vil bli et egnet tidspunkt å trappe ned på Rivotril? Jeg har sett andre som sier om sitt at "det passer ikke å ta tak i det nå - det er for mye annet som skjer i livet". Det var alltid en begrunnelse. Litt som traumeterapi, det vil heller aldri være et godt egnet starttidspunkt for den type terapi. - Jeg håper du forstår hva jeg vil frem til... Angstlei skrev (På 18.4.2026 den 20.00): For ca. 10 år siden klarte jeg å komme meg ned til nesten ingenting, hadde da brukt 9 måneder på å trappe ned. Så bra - det viser at du kan. Og tid er nøkkelen. Angstlei skrev (På 18.4.2026 den 20.00): Den gangen leve jeg hjemme med mor som var frisk. Etter hun døde har jeg slitt og ting ble ikke bedre etter bror kom på sykehjem. Det er vondt å lese om... Sender deg en virtuell klem om du vil ha... Dessverre tror jeg at den tause fastlegen er nøkkelen for å komme videre på sikt her... Uten fastlegen på laget, står en fast i helsevesenet... Har du noen du kan ha med deg til en fastlegetime? Jeg brukte Volvat for å få henvisning en gang, da jeg innså hvor dårlig min daværende fastlege var på å skrive henvisninger. Forutsetningen var 100% åpenhet overfor den private legen. 0 Siter
Angstlei Skrevet 9 timer siden Forfatter Skrevet 9 timer siden Eva Sofie skrev (18 minutter siden): Jeg håper du ser all støtten du får her på forumet. Vi er mange som heier på deg og ønsker at du skal klare deg. Det jeg sier nå, er lett å oppfatte som kritikk, men jeg ønsker at du skal ta riktig avgjørelse for deg selv. Du sier at du står i mye nå og at det derfor ikke er et godt tidspunkt å trappe ned Rivotril. Et tenkt spørsmål: Når tror du reelt sett det vil bli et egnet tidspunkt å trappe ned på Rivotril? Jeg har sett andre som sier om sitt at "det passer ikke å ta tak i det nå - det er for mye annet som skjer i livet". Det var alltid en begrunnelse. Litt som traumeterapi, det vil heller aldri være et godt egnet starttidspunkt for den type terapi. - Jeg håper du forstår hva jeg vil frem til... Så bra - det viser at du kan. Og tid er nøkkelen. Det er vondt å lese om... Sender deg en virtuell klem om du vil ha... Dessverre tror jeg at den tause fastlegen er nøkkelen for å komme videre på sikt her... Uten fastlegen på laget, står en fast i helsevesenet... Har du noen du kan ha med deg til en fastlegetime? Jeg brukte Volvat for å få henvisning en gang, da jeg innså hvor dårlig min daværende fastlege var på å skrive henvisninger. Forutsetningen var 100% åpenhet overfor den private legen. Har vært mange ganger hvor jeg ideelt sett burde ha trappet ned. Skjønner hva du vil frem til, kommer vel aldri ett bra tidspunkt. Positivt var at legen skrev ut Cipralex, litt dårlig timet var at jeg 20 minutter etter timen fikk melding fra psykologen om at hun hadde en psykiater kollega som ville se på situasjonen min, men han var på ferie i to uker så hun ville jeg skulle utsette oppstarten før jeg hadde snakket med han. Men, alt i alt positivt. 1 Siter
Eva Sofie Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden Angstlei skrev (3 timer siden): Positivt var at legen skrev ut Cipralex, litt dårlig timet var at jeg 20 minutter etter timen fikk melding fra psykologen om at hun hadde en psykiater kollega som ville se på situasjonen min, men han var på ferie i to uker så hun ville jeg skulle utsette oppstarten før jeg hadde snakket med han. Men, alt i alt positivt. Har du en fast koordinator og ev. IP (individuell plan) i kommunen? Har du fått tilbud om ansvarsgruppemøte - eller hva det heter nå i moderne tid... Der vil det kanskje være mulig å dra i samme retning. Nå virker det som om du har mange innom som gjerne vil hjelpe, men laget rundt deg er ikke samstemt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.