Gå til innhold

Hva er "normalvekt"?

Gjest santana

Anbefalte innlegg

Gjest santana

Hva er egentlig "normalvekt" for en norsk kvinne?

Jeg har hørt tommelfingerregelen med at man skal veie omtrent like mange kilo som høyden i cm. - 100. Jeg er 173 cm høy og veier 72 kg, og ser helt normal ut synes nå jeg. Har relativt kraftig benbygning, runde former men flat mage og stram rumpe og alt det der som "skal til", spiser helt normalt sunt.

Men når jeg leser her inne så synes jeg at alle på omtrent min høyde veier ti kilo mindre enn meg og vil slanke seg.. er det jeg som er feit eller de som er spiseforstyrret? Eller begge deler? Eller ingen av delene? Jeg har også regnet ut min BMI og fått resultatet "overvektig" i følge WHOs tabeller, så nå begynner jeg å lure litt. Ikke at jeg kommer til å begynne å slanke meg, for selv mener jeg jeg ikke trenger det, jeg bare lurer på hva som egentlig er "normalt". Skal man følge tommelfingerregelen jeg alltid har lært så ender man jo opp som "godt lubben" i forhold til WHOs tabeller. Jeg er forvirret, jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en del med sf her på forumet, ja..

Det blir dessuten ikke bedre av at klesstørrelsene ser ut til å endre snitt og nummer fullstendig.. Undertegnede er 168 og har veid opp mot 70 kg i hele mitt voksne liv - jeg har alltid gått rett inn i str 38 i bukser, men her i høst opplevde jeg at en bukse str 42 ikke kom lenger enn til midt på lårene! Jeg er såpass sjølsikker og voksen at jeg kan le av slikt, og ut fra formuleringen og smileyen din ser det ut til at du også har et jordnært forhold til dette. ;o)

Ang. BMI så er det først og fremst et hjelpemiddel ved kraftig overvekt (BMI over 30), og ikke så veldig nøyaktig mtp. dem som befinner seg i normalområdet. Det tar heller ikke hensyn til hva det er som gjør at man veier mer enn gjennomsnittet - muskler veier som kjent mer enn fett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei santana,

Jeg er overrasket at du i følge WHO’s tabeller karakteriseres som overvektig. Din BMI på 24 er innenfor normalvekt. Tradisjonelt sier man at en en BMI mellom 20 og 25 er normalvekt, 25-30 er overvekt og over 30 er fedme. For hvert trinn oppover øker sykdommer og dødlighet. Det har derimot vist seg i studier at det er først en BMI på 27 og høyere som mest signifikant øker helseproblemer og dødelighet. Derfor brukes 27 også ofte som et ’cut-off’ punkt for normalvekt.

Det høres ut som om du er fornøyd med vekta di nå, og det synes jeg du skal fortsette med også. Du er like mye normalvektig som de som er 10 kg mindre.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...