Gå til innhold

I den nye NRK-serien LIS (om pasient med borderline)


Anbefalte innlegg

påskelilje
Skrevet
frosken skrev (8 timer siden):

ICD10 opererer med to undergrupper av emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, nemlig borderline type og impulsiv type. Dermed er det ikke helt feil å bruke betegnelsen borderline. 

Å, da har jeg misforstått. Takk for oppklaringen!

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Grendel skrev (På 26.4.2026 den 13.23):

Er det noe helsepersonell her som følger med på serien?

Jeg synes den er veldig bra og håper at den er virkelighetsnær. Ellers er det litt bortkastet.

Er den virkelighetsnær? Sånn noenlunde? 

En venninne som er lege sier serien er veldig gjenkjennelig og virkelighetsnær. "Nesten akkurat sånn var det", sa hun vel.

Endret av Ekstra
emilie321
Skrevet
Ekstra skrev (1 time siden):

En venninne som er lege sier serien er veldig gjenkjennelig og virkelighetsnær. "Nesten akkurat sånn var det", sa hun vel.

Det var to leger som ble interjuvet på radioen om denne serien og de sa det samme.

Kariball
Skrevet

De fikk frem hvordan mange pasienter møtes. Dessverre gjør det fort vondt verre. Kan anbefale denne:

«Selvskading og selvmordsforsøk handler ikke om drama eller oppmerksomhetssøking. Det er uttrykk for en psykisk smerte som blir så stor at det å eksistere oppleves mer uutholdelig enn frykten for å dø»

https://www.oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nrapp/personlighetsforstyrrelser/om-personlighetsforstyrrelser/borderline-personlighetsforstyrrelse-nar-selvmordsforsok-motes-med-avmakt/

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.4.2026 den 10.45):

Så målet er altså ikke å dø. Da vet jeg det. Da er det kun for å bli sett og hørt, få omsorg, og bli innlagt. Og så skader man seg selv og truer med selvmord hvis man ikke får det. Ok...

Anonymkode: 06ed2...1e7

8–10 prosent de med borderline dør av selvmord. Og er sikkert mange av de som døde som gjorde det som et rop om hjelp. At de egentlig ikke ville dø men døde alikevel. Så er alvorlig uansett om man er "ekte" suicidal eller ikke

Jeg har selv borderline og har tatt mange dødelige overdoser. Ikke alltid jeg ville dø. Er bare flaks jeg forsatt lever (det kan diskuteres, sliter mye med selvmortanker)

Anonymkode: 75183...658

AnonymBruker
Skrevet
Kariball skrev (3 timer siden):

De fikk frem hvordan mange pasienter møtes. Dessverre gjør det fort vondt verre. Kan anbefale denne:

«Selvskading og selvmordsforsøk handler ikke om drama eller oppmerksomhetssøking. Det er uttrykk for en psykisk smerte som blir så stor at det å eksistere oppleves mer uutholdelig enn frykten for å dø»

https://www.oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nrapp/personlighetsforstyrrelser/om-personlighetsforstyrrelser/borderline-personlighetsforstyrrelse-nar-selvmordsforsok-motes-med-avmakt/

Bra det er noen som forsvarer og bryr seg om oss med borderline

Anonymkode: 75183...658

nachnoo
Skrevet

Jeg har ikke lest alle innlegg i tråden, men har denne kommentaren:

Alle pasienter skal behandles med respekt. Det betyr ikke at alle ønsker skal etterkommes. 
I dette tilfellet bør pasienten tilbys beste behandling og forklares på en rolig og saklig måte hvorfor dette ikke er innleggelse. 

påskelilje
Skrevet
Kariball skrev (15 timer siden):

De fikk frem hvordan mange pasienter møtes. Dessverre gjør det fort vondt verre. Kan anbefale denne:

«Selvskading og selvmordsforsøk handler ikke om drama eller oppmerksomhetssøking. Det er uttrykk for en psykisk smerte som blir så stor at det å eksistere oppleves mer uutholdelig enn frykten for å dø»

https://www.oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nrapp/personlighetsforstyrrelser/om-personlighetsforstyrrelser/borderline-personlighetsforstyrrelse-nar-selvmordsforsok-motes-med-avmakt/

En sterk og tydelig artikkel. Håper at de nye retningslinjene vil gi helsepersonell mer og bedre kunnskap om denne pasientgruppen ❤️

påskelilje
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Bra det er noen som forsvarer og bryr seg om oss med borderline

Anonymkode: 75183...658

❤️

Kariball
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Bra det er noen som forsvarer og bryr seg om oss med borderline

Anonymkode: 75183...658

Forstår det ikke føles slik mange steder i landet. Men det er mange behandlere som bryr seg, og mange som jobber hardt med å endre praksis. 
 

Retningslinjen er nå lansert. Dette bygger på innsatsen til folk som virkelig bryr seg. 
 

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/personlighetsforstyrrelser-oppdagelse-utredning-og-behandling

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sterkt oppfordret av lege til å ta kontakt med legevakt når jeg slet. Jeg visste ikke hva som skulle komme ut av det, bare presset meg selv til å ringe og trodde det var en god idé å følge rådet. Det var det ikke, for det blir jo bare oppfattet som et manipulativt forsøk på oppmerksomhet, og at man ikke vet hva man "ønsker" fra kontakt med legevakten forsterker bare inntrykket.

Hva skjer med at det er så tilforlatelig å vifte bort selvmordsforsøk som dårlig utviklede evner til takle tøffere tider? Det er ikke normale følelser som ligger til grunn, så det er ikke noe normale mennesker ville hatt evne til å håndtere elegant selv..

Anonymkode: 14453...74d

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...