påskelilje Skrevet 30. april Skrevet 30. april frosken skrev (8 timer siden): ICD10 opererer med to undergrupper av emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse, nemlig borderline type og impulsiv type. Dermed er det ikke helt feil å bruke betegnelsen borderline. Å, da har jeg misforstått. Takk for oppklaringen! 0 Siter
Ekstra Skrevet 30. april Skrevet 30. april (endret) Grendel skrev (På 26.4.2026 den 13.23): Er det noe helsepersonell her som følger med på serien? Jeg synes den er veldig bra og håper at den er virkelighetsnær. Ellers er det litt bortkastet. Er den virkelighetsnær? Sånn noenlunde? En venninne som er lege sier serien er veldig gjenkjennelig og virkelighetsnær. "Nesten akkurat sånn var det", sa hun vel. Endret 30. april av Ekstra 2 Siter
emilie321 Skrevet 30. april Skrevet 30. april Ekstra skrev (1 time siden): En venninne som er lege sier serien er veldig gjenkjennelig og virkelighetsnær. "Nesten akkurat sånn var det", sa hun vel. Det var to leger som ble interjuvet på radioen om denne serien og de sa det samme. 2 Siter
Kariball Skrevet 3. mai Skrevet 3. mai De fikk frem hvordan mange pasienter møtes. Dessverre gjør det fort vondt verre. Kan anbefale denne: «Selvskading og selvmordsforsøk handler ikke om drama eller oppmerksomhetssøking. Det er uttrykk for en psykisk smerte som blir så stor at det å eksistere oppleves mer uutholdelig enn frykten for å dø» https://www.oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nrapp/personlighetsforstyrrelser/om-personlighetsforstyrrelser/borderline-personlighetsforstyrrelse-nar-selvmordsforsok-motes-med-avmakt/ 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (På 29.4.2026 den 10.45): Så målet er altså ikke å dø. Da vet jeg det. Da er det kun for å bli sett og hørt, få omsorg, og bli innlagt. Og så skader man seg selv og truer med selvmord hvis man ikke får det. Ok... Anonymkode: 06ed2...1e7 8–10 prosent de med borderline dør av selvmord. Og er sikkert mange av de som døde som gjorde det som et rop om hjelp. At de egentlig ikke ville dø men døde alikevel. Så er alvorlig uansett om man er "ekte" suicidal eller ikke Jeg har selv borderline og har tatt mange dødelige overdoser. Ikke alltid jeg ville dø. Er bare flaks jeg forsatt lever (det kan diskuteres, sliter mye med selvmortanker) Anonymkode: 75183...658 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Kariball skrev (3 timer siden): De fikk frem hvordan mange pasienter møtes. Dessverre gjør det fort vondt verre. Kan anbefale denne: «Selvskading og selvmordsforsøk handler ikke om drama eller oppmerksomhetssøking. Det er uttrykk for en psykisk smerte som blir så stor at det å eksistere oppleves mer uutholdelig enn frykten for å dø» https://www.oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nrapp/personlighetsforstyrrelser/om-personlighetsforstyrrelser/borderline-personlighetsforstyrrelse-nar-selvmordsforsok-motes-med-avmakt/ Bra det er noen som forsvarer og bryr seg om oss med borderline Anonymkode: 75183...658 1 Siter
nachnoo Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Jeg har ikke lest alle innlegg i tråden, men har denne kommentaren: Alle pasienter skal behandles med respekt. Det betyr ikke at alle ønsker skal etterkommes. I dette tilfellet bør pasienten tilbys beste behandling og forklares på en rolig og saklig måte hvorfor dette ikke er innleggelse. 1 Siter
påskelilje Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai Kariball skrev (15 timer siden): De fikk frem hvordan mange pasienter møtes. Dessverre gjør det fort vondt verre. Kan anbefale denne: «Selvskading og selvmordsforsøk handler ikke om drama eller oppmerksomhetssøking. Det er uttrykk for en psykisk smerte som blir så stor at det å eksistere oppleves mer uutholdelig enn frykten for å dø» https://www.oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/nrapp/personlighetsforstyrrelser/om-personlighetsforstyrrelser/borderline-personlighetsforstyrrelse-nar-selvmordsforsok-motes-med-avmakt/ En sterk og tydelig artikkel. Håper at de nye retningslinjene vil gi helsepersonell mer og bedre kunnskap om denne pasientgruppen ❤️ 0 Siter
påskelilje Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai AnonymBruker skrev (12 timer siden): Bra det er noen som forsvarer og bryr seg om oss med borderline Anonymkode: 75183...658 ❤️ 0 Siter
Kariball Skrevet 4. mai Skrevet 4. mai 18 hours ago, AnonymBruker said: Bra det er noen som forsvarer og bryr seg om oss med borderline Anonymkode: 75183...658 Forstår det ikke føles slik mange steder i landet. Men det er mange behandlere som bryr seg, og mange som jobber hardt med å endre praksis. Retningslinjen er nå lansert. Dette bygger på innsatsen til folk som virkelig bryr seg. https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/personlighetsforstyrrelser-oppdagelse-utredning-og-behandling 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 5. mai Skrevet 5. mai Jeg var sterkt oppfordret av lege til å ta kontakt med legevakt når jeg slet. Jeg visste ikke hva som skulle komme ut av det, bare presset meg selv til å ringe og trodde det var en god idé å følge rådet. Det var det ikke, for det blir jo bare oppfattet som et manipulativt forsøk på oppmerksomhet, og at man ikke vet hva man "ønsker" fra kontakt med legevakten forsterker bare inntrykket. Hva skjer med at det er så tilforlatelig å vifte bort selvmordsforsøk som dårlig utviklede evner til takle tøffere tider? Det er ikke normale følelser som ligger til grunn, så det er ikke noe normale mennesker ville hatt evne til å håndtere elegant selv.. Anonymkode: 14453...74d 1 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.